ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آیا ام اس روی شانس فرزندآوری من تاثیرگذار است؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ام اس اثر مستقیمی بر باروری دارد. این بدان معناست که اگر مبتلا به ام اس هستید، به اندازه‌ی یک فرد غیر مبتلا به ام اس شانس فرزندآوری دارید.

 

آیا ام اس روی شانس فرزند آوری من تاثیرگذار است؟

 

با این حال، برخی از افراد به دلیل ام اس دچار مشکلات جنسی می‌شوند. به عنوان مثال، اختلال نعوظ در مردان یا کاهش میل جنسی برای خانم‌ها. اینها می‌تواند بر روابط جنسی شما و همینطور احتمال فرزندآوری شما تأثیر بگذارد.

 

اگرچه آنها می‌توانند موضوعات حساسی برای بحث باشند، مشکلات جنسی را می‌توان برطرف و مدیریت کرد. همه متخصصان بهداشت باید درک کنند که ام اس اغلب در فعالیت‌های جنسی تأثیر دارد. پرستار یا پزشک معالج شما می‌توانند با شما همکاری کنند تا راهکارهایی برای کمک به شما پیدا شود. آنها همچنین می‌توانند در صورت لزوم شما را به یک متخصص ارجاع دهند. شما می‌توانید با مطالعه صفحه مشکلات جنسی در ام اس، موانع و راه‌حل های درمان را بشناسید.

 

در جمعیت عمومی، ممکن است یکی از هر هفت زوج در باروری مشکل داشته باشند. برخی از درمان‌های ناباروری ممکن است باعث افزایش فعالیت ام اس شما شود. در مورد مزایا و معایب هرگونه درمانی با تیم مراقبت‌های درمانی خود پیشاپیش صحبت کنید.

 

آیا باید در هنگام تلاش برای باروری از مصرف دارو دست بردارم؟

جدیدترین رهنمودهای ABN برای مدیریت بارداری در مبتلایان به ام اس توصیه می‌کند که نباید شروع درمان دارویی تعدیل کننده (اصلاح کننده) بیماری (DMT) را تا قبل از تشکیل خانواده به تأخیر بیندازید. درمان زودرس می‌تواند از ناتوانی دراز مدت در ام اس جلوگیری کند، بنابراین شروع درمان تعدیل کننده بیماری به محض تشخیص بیماری می‌تواند از ناتوانی برگشت ناپذیر در زندگی جلوگیری کند.

 

اگر در سن فرزندآوری هستید یا فکر می‌کنید ممکن است در آینده تمایل به فرزندآوری داشته باشید، باید با دقت درمان تعدیل کننده بیماری را انتخاب کنید. انواع مختلف درمان تعدیل کننده بیماری در نحوه تأثیرگذاری بر کودک در دوران بارداری متفاوت است و برخی از آنها قبل از تلاش برای باروری، به یک دوره شستشو (قطع دارو) نیاز دارند. با این حال، باروری ممکن است غیرقابل پیش‌بینی باشد و ماه‌ها طول بکشد، بنابراین متوقف کردن درمان تعدیل کننده بیماری قبل از شروع تلاش برای فرزندآوری می‌تواند شما را در معرض خطر عود بیشتری قرار دهد. درباره این مسئله با تیم پزشکی خود صحبت کنید.

 

ایمن بودن هیچ داروی تعدیل کننده بیماری در دوران بارداری ثابت نشده است، با این وجود شواهد در حال افزایشی وجود دارد که برخی از ریسک کمتری برخوردار هستند. شواهد و مدارکی در حال رشد وجود دارد که نشان می‌دهد که مصرف داروهای بتا اینترفرون یا گلاتیرامر استات (مانند آوونکس، بتافرون، ربیف، اکستاویا یا کوپاکسون) ، خطر کلی را برای زن باردار یا نوزاد تغییر نمی‌دهند. در بعضی موارد، متخصص مغز و اعصاب ممکن است به شما توصیه کند که تا زمانی که باردار نشده‌اید، یا حتی در تمام دوران بارداری خود، همچنان در معالجه با داروهای اصلاح کننده بیماری باقی بمانید، اما این تصمیمی است که باید با مشارکت و بررسی کامل خطرات و مزایای آن گرفته شود.

 

برای پدران آینده‌نگر مبتلا به ام اس، مطالعات نشان نداده است که ام اس بر سلامت کودک تأثیر بگذارد. در یک مطالعه، نوزادانی که پدرانشان از بتا اینترفرون یا گلاتیرامر استات به عنوان درمان تعدیل کننده بیماری خود استفاده می‌کردند مورد برسی قرار گرفتند، که خطری برای سلامتی نوزادان نشان داده نشد. اطلاعات کمتری در مورد خطرات سایر درمان‌های تعدیل‌کننده بیماری وجود دارد. تری فلوناماید در مایع منی تشخیص داده می‌شود، این روش درمانی باید قبل از تلاش برای باروری قطع شود. اگر مردی هستید که هر یک از داروهای اصلاح کننده بیماری را مصرف می‌کنید و قصد فرزندآوری دارید، باید این موضوع را با پرستار ام اس یا متخصص اعصاب خود در میان بگذارید.

 

سایر داروهای مورد استفاده در درمان علائم ام اس، از جمله درد یا اسپاسم ممکن است در دوران بارداری توصیه نشود. برای جلوگیری از علائم ترک ممکن است برخی از داروها به جای اینکه به طور ناگهانی متوقف شوند، به آهستگی متوقف گردند. بعضی اوقات برای مدیریت علائم در طول دوران بارداری می‌توان از داروهای جایگزین استفاده کرد. بحث و گفتگو با تیم ام اس خود در مورد جوانب مثبت و منفی هرگونه داروی مدیریت علائم در این مدت بسیار مهم است.

 

چه اتفاقی می‌افتد اگر در هنگام مصرف دارو باردار شوم؟

اگر هنگام مصرف دارو باردار شدید مهم است که در اسرع وقت با پرستار ام اس یا متخصص مغز و اعصاب خود تماس بگیرید. سپس می‌توانید در نظر بگیرید که بهترین راه برای متوقف کردن دارو چیست، زیرا ممکن است بعضی از داروها به تدریج کاهش یابد تا از علائم ناخوشایند قطع دارو بر مادر و نوزاد جلوگیری شود.

 

ممکن است از شما دعوت شود که در مطالعه ی مصرف دارو در معرض بارداری ثبت نام کنید. این مطالعه‌ای است که اطلاعات بهداشتی را از زنانی که هنگام بارداری یا شیردهی دارو مصرف می‌کنند، جمع آوری می‌کند. اطلاعات مربوط به نوزاد تازه متولد شده نیز جمع آوری می‌شود. این اطلاعات سپس با زنانی که در دوران بارداری دارو مصرف نکرده‌اند، مقایسه می‌شود. از آنجا که داروها را نمی‌توان در زنان باردار آزمایش کرد، اطلاعات کمی در مورد چگونگی تأثیر آن‌ها بر یک زن یا کودک وی وجود دارد. ثبت نام در این مطالعه بهترین روش برای درک این موضوع است، تا در آینده، زنان و تیم‌های ام اس آنها بتوانند بهتر درمورد داروها تصمیم‌گیری کنند.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید