ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

اوباجیو تری فلوناماید – Aubagio Teriflunomide

نام برند:
اوباجیو
نام شیمیایی: تری فلوناماید
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: تری فلوناماید، تبازیو، جیوماید

 

اوباجیو تری فلوناماید برای کنترل بیماری ام اس (مالتیپل اسکلروزیس MS) استفاده می‌شود. این دارو درمانی برای بیماری ام اس نیست، اما با کاهش سلول‌های خاص سیستم ایمنی بدن (لنفوسیت‌ها) که می‌توانند به اعصاب موجود در مغز و نخاع حمله کنند، به فرد کمک می‌کند. این امر باعث کاهش تعداد حملات (عودها) می‌شود و باعث کند شدن روند ایجاد مشکلات جسمی ناشی از بیماری ام اس  می‌شود.

 

معادل‌های ایرانی این دارو عبارتند از: تبازیو – جیوماید

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

اوباجیو تری فلوناماید - Aubagio Teriflunomide

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف داروی تری فلوناماید و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک‌بار در روز مصرف می‌شود. مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به دارو دارد.

 

به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای کمک به یادآوری مصرف دارو، در ساعت مشخصی از روز آن را مصرف کنید.

 

پس از متوقف کردن درمان با تری فلوناماید، پزشک ممکن است دارویی متفاوت (کلستیرامین یا پودر اکتیو زغال‌چوپ ) را برای کمک به تسریع حذف تری فلوناماید از بدن شما تجویز کند. دستور قطع مصرف این دارو در صورت بروز عوارض جانبی شدید، یا اگر شما زن و در سن باروری هستید، یا اگر مرد هستید و قصد فرزند آوری دارید، ممکن است توسط پزشک صادر شود. در غیر این صورت، تری فلوناماید می‌تواند تا مدت ۲ سال پس از قطع درمان در بدن شما باقی بماند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

 

اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شوند، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف تری فلوناماید، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌خصوص در مورد: اختلال در مغز استخوان/خون، اختلال در سیستم ایمنی بدن ( بخاطر سرطان، عفونت HIV)، عفونت فعلی/اخیر (مانند سل)، فشارخون بالا، مشکلات کبدی، بیماری ریه.

 

تری فلوناماید می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را بیشتر و یا عفونت‌های فعلی را تشدید کند. بنابراین برای جلوگیری از این احتمالات، دستان خود را به‌خوبی بشویید. از تماس با افرادی که عفونتی واگیردار دارند (مانند آبله‌مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

مصرف این دارو در دوران بارداری بسیار خطرناک است. طی ۶ ماه اول مصرف این دارو هر دو طرف (زوجین) باید از یک روش ضدبارداری مطمئن استفاده کنند.

 

بیماران تحت درمان تری فلوناماید باید مراقب فشارخون خود باشند و آن را به‌طور مرتب اندازه‌گیری کنند.

 

مصرف‌کنندگان این دارو باید آنزیم‌های کبدی خود را به فواصل منظم چک نمایند.

 

حساسیت پوستی با این دارو را حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بدون موافقت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی انجام ندهید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده دریافت کرده‌اند خودداری کنید (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود).

 

برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی یا آسیب‌دیدگی، با احتیاط از اشیاء تیز مانند تیغ و سوهان ناخن استفاده کنید و از فعالیت‌هایی مانند ورزش تماسی خودداری کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

تری فلوناماید ممکن است به مایع منی مردانی که با این دارو درمان می‌شوند منتقل شود و اثرات آن روی اسپرم ناشناخته است. مردانی که مایل به فرزند آوری با همسرشان نیستند باید از جلوگیری کننده‌ها (مانند کاندوم) استفاده کنند. پس از متوقف کردن این دارو، مردانی که مایل به پدر شدن هستند، داروی متفاوتی را باید طبق دستور پزشک مصرف کنند تا سرعت حذف تری‌فلوناماید از بدن تسریع شود.

 

این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. قبل از شروع این دارو، زنانی که در سن باروری هستند، باید آزمایش بارداری منفی داشته باشند. در مورد استفاده از اشکال قابل اعتماد ضدبارداری (مانند قرص‌های ضدبارداری، دستگاه داخل رحمی- IUD) با پزشک خود صحبت کنید. اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، سریعاً به پزشک خود بگویید.

 

این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود و می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی شیرخوار داشته باشد. بنابراین، شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی تری فلوناماید را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند تست پوستی سل، عملکرد کلیه و کبد، آزمایش کامل شمارش خون CBC، فشارخون، سطح پتاسیم خون) قبل از شروع درمان باید انجام شود و به‌طور دوره‌ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی ادامه یابد. اگر پس از قطع درمان، دارویی برای کمک به تسریع حذف تری فلوناماید برای شما تجویز شده است، پزشک ممکن است سطح تری فلوناماید خون شما را نیز بررسی کند. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید دارو را مصرف کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف تری فلوناماید ممکن است اسهال، حالت تهوع یا احساس سوزن سوزن شدن/سوزش/بی‌حسی/احساس خراشیده شدن پوست ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

ممکن است ریزش موی موقت رخ دهد. رشد طبیعی مو پس از پایان درمان برمی‌گردد.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی کبودی/خونریزی آسان، تنگی نفس جدید/بدتر شدن تنگی نفس قدیمی، بی‌حسی جدید/بدتر شدن بی‌حسی قدیمی/سوزن سوزن شدن دست و پا، درد در کناره‌ها (درد پهلو)، علائم بالا بودن سطح پتاسیم خون (مانند ضعف عضلات، ضربان قلب آهسته/ نامنظم)، خستگی غیرمعمول بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو ممکن است فشارخون شما را بالا ببرد. فشارخون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن نتایج را به اطلاع پزشک برسانید.

 

تری فلوناماید ممکن است توانایی شما در مبارزه با عفونت‌ها را کاهش دهد. این امر می‌تواند باعث شود شما به یک عفونت جدی مبتلا شوید و یا هرگونه عفونت قبلی در شما وخیم‌تر شود. در صورت بروز علائم عفونت (مانند گلودردی که برطرف نمی‌شود، تب، لرز، سرفه، تورم گره‌های لنفاوی) فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

تری فلوناماید می‌تواند باعث ایجاد بثورات خفیفی شود که معمولاً جدی نیست. اما ممکن است تشخیص آن از یک بثور نادر که نشان‌دهنده یک واکنش آلرژیک جدی است دشوار باشد. بنابراین، در صورت بروز هرگونه بثورات، سریعاً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

از آنجا که لفلوناماید (برای درمان روماتیسم مفصلی) بسیار شبیه به این دارو است، هنگام مصرف تری‌فلونلوناماید از مصرف لفلوناماید خودداری کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید