ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

چرخه قاعدگی و یائسگی در ام اس

ام اس در زنان سه برابر بیشتر از مردان است و در زنان در سن باروری بیش از هر گروه سنی دیگر شیوع دارد. بسیاری از خانم‌ها گزارش می‌دهند که شدت علائم بیماری ام اس در طی دوره قاعدگی و یائسگی کم و زیاد می‌شود و نوسان دارد.

 

چرخه قاعدگی و یائسگی در ام اس

 

پیشگیری از بارداری در بیماری مالتیپل اسکلروزیس

خطرات مصرف قرص پیشگیری از بارداری خوراکی (OPC) برای یک زن مبتلا به ام اس با جمعیت عمومی تفاوتی ندارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که OPCها اثر بخشی داروهای تعدیل کننده بیماری (DMT) را کاهش می‌دهند. در مقابل، هیچ مدرکی مبنی بر کاهش DMT‌ها از اثربخشی OCP ها وجود ندارد. با این حال، برخی از داروهایی که برای درمان علائم ام اس استفاده می‌شود با OPCها در تعامل هستند. حتماً تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را به ارائه دهنده خدمات درمانی (پزشک متخصص) و ارائه دهنده مراقبت های زنان و زایمان بگویید تا هیچ گونه تداخلی وجود نداشته باشد.

 

تاثیر چرخه قاعدگی بر ام اس

بسیاری از خانم‌ها گزارش می‌دهند که علائم ام اس آنها به طور موقت در طول دوره قاعدگی آنها بدتر می‌شود. چند مطالعه این موضوع را تأیید کرده است و برخی دیگر نشان داده‌اند که زنانی که پیشگیری از بارداری خوراکی انجام می دهند قبل از شروع دوره خود، علائم بیماری ام اس آن‌ها کمتر می‌شود. این یافته ها همه از مطالعات نسبتاً کمی حاصل شده است، و برای توصیف کامل رابطه بین ام اس و چرخه قاعدگی، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

یائسگی در ام اس

به نظر نمی رسد سن شروع یائسگی تحت تأثیر ام اس باشد. برخی از خانم‌ها در دوران یائسگی وخیم‌تر شدن علائم ام اس خود را تجربه می‌کنند. و برای برخی، گرگرفتگی‌های مرتبط با یائسگی ممکن است علائم بیماری ام اس را تشدید یا بروز کند. یائسگی ممکن است مشکلات مربوط به خلق و خو، خواب، خستگی، مشکلات شناختی یا عملکرد مثانه را چالشی‌تر کند. شما باید با ارائه دهنده خدمات درمانی ام اس خود در مورد هر گونه علائم جدید یا بدتر بیماری ام اس صحبت کنید.

 

تاکنون مطالعات بزرگی در مورد زنان مبتلا به ام اس انجام نشده است که در دوران یائسگی از هورمون درمانی (HRT) استفاده می کنند. اگر سؤالی دارید، در مورد استفاده از HRT با ارائه دهنده مراقبت‌های زنان خود صحبت کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید