ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

توانبخشی در ام اس

هدف از توانبخشی بهبود و حفظ عملکرد شما است – یک مؤلفه اساسی در مراقبت جامع ام اس. از زمان تشخیص به بعد، متخصصان توانبخشی آموزش و راهکارهایی را ارائه می‌دهند که برای ارتقاء سلامت شما طراحی شده است. سلامتی و بهبودی کلی، کاهش خستگی و کمک به شما در عملکرد بهینه در خانه و محل کار.

 

اگر علائم در فعالیت‌های روزمره اثر بگذارند، توانبخشی در ام اس می‌تواند مشکلات مربوط به تحرک، مراقبت شخصی، رانندگی، عملکرد در خانه و محل کار و مشارکت در فعالیت‌های اوقات فراغت را برطرف سازد. کارشناسان توانبخشی همچنین می‌توانند ارزیابی و درمان مشکلات گفتاری و بلع و مشکلات تفکر و حافظه را ارائه دهند.

 

توانبخشی در ام اس

 

تیم توانبخشی

 

فیزیوتراپی

فیزیوتراپ‌ها (PT) توانایی حرکت و عملکرد بدن را با تأکید ویژه بر پیاده روی و تحرک، قدرت، تعادل، حالت ایستادگی، خستگی و درد ارزیابی و بررسی می‌کنند. فیزیوتراپی ممکن است شامل یک برنامه ورزشی، تمرین راه رفتن و آموزش در استفاده از وسایل کمک حرکتی (عصا، واکر، اسکوتر و یا صندلی چرخدار) و سایر وسایل کمکی باشد. هدف ترویج استقلال، ایمنی و دستیابی و حفظ عملکرد بهینه است. علاوه بر این، توانبخشی می‌تواند از بروز عوارضی مانند عدم اکسیژن رسانی مناسب، ضعف عضلات ناشی از عدم تحرک و انقباض عضلات مربوط به اسپاسم جلوگیری کند. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند شامل تمرینات روی زمین لگن برای رفع مشکلات ادرار/مثانه باشد.

 

کار درمانی

متخصصین کاردرمانی (OT) متخصصینی هستند که آموزش در روش‌های حفظ انرژی و استفاده از ابزارها و دستگاه‌های سازگار برای ساده کردن کارهای روزمره شما را ارائه می‌دهند. آنها برای اطمینان از دسترسی، ایمنی و راحتی، تغییرات استراتژیکی را در خانه و محل کار شما توصیه می‌کنند. برخی از کاردرمان‌ها همچنین مشکلات تفکر و حافظه را ارزیابی و درمان می‌کنند. هدف از کاردرمانی (OT) تقویت استقلال، بهره وری و ایمنی شما در کلیه فعالیت‌های مربوط به مراقبت‌های شخصی، فعالیت‌های اوقات فراغت و اشتغال است.

 

توانبخشی کاری

برنامه‌های توانبخشی حرفه‌ای آموزش آمادگی شغلی، هدایت شغلی، کمک به عملکرد در محل کار، آموزش تحرک و برآورد فن‌آوری تشخیصی را ارائه می‌دهد – با هدف کمک به مردم برای حفظ شغل فعلی خود یا یافتن شغل جدیدی که پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

 

آسیب شناسی گفتاری-زبانی

آسیب شناس گفتاری زبانی (SLP) مشکلات مربوط به گفتار و یا بلع را ارزیابی و معالجه می‌کند. هر دو ناشی از آسیب در دستگاه عصبی مرکزی است که باعث کاهش کنترل عضلات مورد استفاده در این نواحی مهم می‌شود. هدف درمان تقویت سهولت و شفافیت ارتباطات و همچنین ترویج بلع ایمن و سلامت عمومی است. برخی از گفتاردرمان‌ها مشکلات تفکر و حافظه را نیز ارزیابی و درمان می‌کنند.

 

توانبخشی شناختی

متخصصان مغز و اعصاب – و همچنین بسیاری از کاردرمان‌ها و گفتاردرمان‌ها – تغییرات توانایی تفکر، استدلال، تمرکز یا به یاد آوردن فرد (حافظه) را ارزیابی و درمان می‌کنند. در حالی که این متخصصان از استراتژی‌های مختلف ارزیابی و درمان استفاده می‌کنند، آنها هدفی مشترک دارند که کمک به افراد برای بهینه سازی تغییرات شناختی برای عملکرد بهتر در زندگی است.

 

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید