ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آیا بارداری روی ام اس من تأثیر خواهد گذاشت؟

بیشتر زنان مبتلا به ام اس در دوران بارداری احساس خوبی دارند و هیچ مشکل جدیدی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، برخی از علائمی که در ام اس وجود دارد، در بارداری نیز رخ می‌دهد، و تشخیص علت آن ممکن است دشوار باشد.

 

آیا بارداری روی ام اس من تأثیر خواهد گذاشت؟

 

  •  خستگی اغلب در اوایل بارداری یک مشکل است و بنابراین ممکن است فکر کنید که خستگی ام اس شما بدتر شده است.
  •  حساسیت به گرما نیز ممکن است در دوران بارداری افزایش یابد، که ممکن است خستگی را بدتر کند.
  •  زنان اغلب متوجه می‌شوند که در دوران بارداری نمی خوابند و این بیشتر به افزایش خستگی کمک می‌کند.
  •  علائم مثانه مانند تکرر و اضطرار ادرار ممکن است به دلیل فشار بر مثانه از رحم به طور موقت افزایش یابد. در دراز مدت، مشکلات مثانه بین زنانی که مبتلا به ام اس هستند و باردار شده اند در مقایسه با مبتلایانی که هرگز باردار نشده‌اند تفاوتی وجود ندارد.
  •  همچنین در مورد عفونت‌های دستگاه ادراری هوشیار باشید، که می‌تواند در بارداری شیوع بیشتری داشته و علائم ام اس شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  •  مشکلات تحرک در اواخر بارداری به دلیل افزایش وزن کودک و تغییر وضعیت بدنی می‌تواند بدتر شود.

 

تجربیات زنان در مورد بارداری بسیار متغیر است و هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبلی را باید با ماما، پزشک عمومی یا پرستار ام اس در میان گذاشت.

 

بارداری چگونه بر حملات ام اس اثر خواهد گذاشت؟

به طور کلی، میزان عود در دوازده ماه بارداری (نه ماه بارداری و سه ماه پس از تولد) مشابه در یک سال غیر بارداری است. معمولاً در بارداری خصوصا در سه ماه آخر بارداری، کاهش عود وجود دارد، اما در سه ماه بعد از تولد، افزایش میزان عود وجود دارد.

 

در یک مطالعه، ۲۲۷ زن مبتلا به ام اس برای یک سال قبل از بارداری و تا دو سال بعد از تولد نوزاد، مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که میزان عود در ماههای اولیه بارداری تفاوت چندانی با گذشته ندارد. با این حال، عود در طول سه ماهه آخر (ماه‌های هفت تا نه) به طور قابل توجهی کاهش یافت. در سه ماه اول پس از تولد، میزان عود تقریباً یک و نیم برابر میانگین عودهای تجربی در آخرین سال قبل از بارداری بود. با این حال، ۷۲٪ از زنان در این مطالعه در آن دوره حمله نداشتند. میزان عود نسبت به دوره قبل از بارداری تا نه ماه پس از تولد در سطحی کمی بالاتر بود، اما پس از آن به سطح قبلی کاهش یافت.

 

تصور می‌شود که میزان عود در اواخر بارداری به دلیل تأثیر هورمون‌های حاملگی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند کاهش می‌یابد تا اطمینان حاصل شود که بدن بدون دفع جنین، یک جنین در حال رشد را حمل کند. میزان عود پس از تولد ممکن است به دلیل اختلالات هورمونی افزایش یابد، اما در این مورد اجماع نظر وجود ندارد. به طور کلی، محققان بر این باورند که در دوران بارداری و یک سال بعد از زایمان،  تعداد عودها به همان اندازه خواهد بود که در گذشته (باردار نبودن) بوده است.

 

پیش‌بینی این که هر عود شما در دوران بارداری چقدر شدید است دشوار است، اما تا آنجا که مشخص است عود بیماری بر روی کودک تأثیر نمی گذارد. در صورت احساس بروز حمله (هر علامت جدیدی که بیشتر از ۲۴ سات ادامه یابد) به پزشک یا پرستار ام اس خود اطلاع دهید.

 

بارداری چه تاثیری در روند ام اس من خواهد داشت؟

درمورد تأثیرات طولانی مدت زایمان در دوره ام اس، تحقیقات محدودی صورت گرفته است. با این حال، تحقیقاتی که وجود دارد نشان می‌دهد که بارداری و زایمان با ناتوانی دراز مدت ازتباط چندانی ندارد. یک مطالعه بلژیکی به بررسی ۳۳۰ زن بالای ۱۸ سال پرداخت و نشان داد زنانی که در هر زمان (چه قبل و چه بعد از شروع بیماری ام اس) باداری و زایمان داشته‌اند، ۳۴٪ احتمال کمتری دارد که به EDSS ۶ (نمره ی ناتوانی بالا) رسیدند. (این نمره ناتوانی در راه رفتن بدون کمک را نشان میدهد)

 

هیچ مدرکی برای اثبات تاثیر باردرای و زایمان در دوره طولانی مدت ام اس یا احتمال تبدیل ام اس عود کننده و بهبود یابنده به ام اس پیشرونده ثانویه پیدا نشده است. هنوز هیچ مطالعه‌ای در مورد بارداری در دوره ام اس پیشرونده ثانویه انجام نشده است.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

 

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید