ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پیشرفت بیماری CIS با سیگار و کمبود ویتامین D

دو مطالعه جدید نشان می‌دهد که استعمال سیگار و کمبود ویتامین D خطر پیشرفت ناتوانی و کاهش عملکرد شناختی را برای افراد مبتلا به سندرم جدا شده بالینی (CIS) افزایش می‌دهد.

 

CIS اغلب اولین تشخیص بیماری ام اس است، اگرچه برخی از افراد دیگر علائم بیشتری را تجربه نمی‌کنند.

 

سیگار کشیدن و کمبود ویتامین D، هر دو پیشرفت بیماری را برای مبتلایان به CIS بیشتر می کند

 

محاسبه خطرات

اولین مطالعه توسط دانشگاه‌ هاروارد انجام شد، این مطالعه بررسی کرد که آیا سیگار کشیدن و کمبود ویتامین D، احتمال افزایش اختلال شناختی در طولانی مدت و آسیب عصبی را بیشتر می‌کند.

 

مطالعه دوم که توسط محققان اسپانیا انجام شده است، بر این مسئله تأکید دارد که آیا این افراد احتمال بدتر شدن ناتوانی (که با استفاده از EDSS اندازه گیری می‌شود) بیشتری دارند. هر دو مطالعه در ECTRIMS 2018، کنفرانس سالانه تحقیقاتی در زمینه ام اس ارائه شدند.

 

محققان از مدل‌های آماری برای پیش بینی نتایج طولانی مدت در مبتلایان به CIS استفاده کردند و اینکه چگونه سبک زندگی و عوامل محیطی می‌توانند در این امر تأثیر بگذارد.

 

تغییر عادات می‌تواند خطر پیشرفت را کاهش دهد

افراد مبتلا به CIS که سیگار می‌کشیدند یا میزان ویتامین D کمتری در خون خود داشتند، خطر بیشتری برای پیشرفت سریعتر ناتوانی خود داشتند. آنها همچنین در مقایسه با افراد غیرسیگاری و کسانی که کمبود ویتامین D نداشتند، اختلالات شناختی بیشتری را تجربه می‌کنند.

 

مهم تر آن که، محققان دریافتند این خطرات می‌توانند بهبود پیدا کنند. افزایش میزان ویتامین D به میزان ۵۰ نانومول بر لیتر در طی یک دوره ۲ ساله، سطح نشانگرهای آسیب عصبی که در خون مشاهده می‌شود را کاهش داد و افراد کمتر از میانگین در آزمون‌های عملکرد شناختی نمره می‌گرفتند.

 

تحقیقات قبلی نشان داده است که تنها یک سال پس از ترک سیگار، علائم بیماری ام اس می‌تواند بهبود یابد.

 

یک تغییر برای نتیجه ی بهتر

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا CIS برای بعضی از افراد برخلاف دیگران تبدیل به ام اس نمی‌شود. مطالعاتی از این دست به ما کمک می‌کند تا درک کنیم چه چیزی خطر پیشرفت ناتوانی و ایجاد علائم شناختی را افزایش می‌دهد.

 

اگرچه استعمال دخانیات و میزان کم ویتامین D تنها عوامل مهم نیستند، اما مواردی هستند که می‌توانیم تغییر دهیم.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۸ اکتبر ۲۰۱۸

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید