ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

فسفات سدیم – Sodium Phosphate

نام برند:
فلیت اینما
نام شیمیایی: فسفات سدیم
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات عملکرد روده، درمان یبوست
درمان اصلی: درمان یبوست
داروهای معادل:

 

فسفات سدیم می‌تواند برای تسکین یبوست موقتی استفاده شود. بااین‌حال، برای درمان یبوست دائم باید از محصولات خفیف‌تر (مانند نرم‌کننده مدفوع، ملین‌های حجم دهنده) استفاده شود. در مورد سایر گزینه‌های درمانی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است این محصول را (معمولاً به همراه سایر محصولات) برای خالی کردن مدفوع از روده‌ها قبل از عمل، یا برخی اقدامات پزشکی در روده (مانند کولونوسکوپی، رادیوگرافی) تجویز کند. این دارو را فقط طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

 

فسفات سدیم یک ملین نمکی است که تصور می‌شود با افزایش حجم مایعات در روده کوچک کار می‌کند. بعد از مصرف این دارو معمولاً ۳۰ دقیقه تا ۶ ساعت طول می‌کشد تا حرکت روده (نیاز به دفع مدفوع) ایجاد شود.

 

بدون تجویز پزشک نباید این دارو در کودکان کمتر از ۵ سال استفاده شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

فسفات سدیم - Sodium Phosphate

 

روش مصرف

تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول را بخوانید و دنبال کنید. اگر درباره هر یک از اطلاعات مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. برای بهبود طعم دارو، می‌توانید محصول را قبل از استفاده در یخچال قرار داده و سرد کنید. از یخ‌ زدن دارو جلوگیری کنید. دوز خود را در ۸ اونس (۲۴۰ میلی‌لیتر) مایع مخلوط کرده و مخلوط را بنوشید. از آنجا که مدفوع شما می‌تواند بسیار زیاد/آبکی باشد، مایعات زیادی بنوشید تا آب بدنتان را بیش‌ازحد از دست ندهید (دچار کم آب نشوید).

 

اگر پزشک شما را راهنمایی کرده است که قبل از جراحی روده یا سایر اقدامات پزشکی مربوط به روده از فسفات سدیم استفاده کنید، باید به شما بگوید که چه مدت قبل از عمل/اقدام پزشکی باید این محصول را مصرف کنید. دستورالعمل‌های پزشک خود را به‌دقت دنبال کنید. پس از مصرف دارو، مایعات را طبق دستور پزشک بنوشید. انجام این کار به جلوگیری از عوارض جانبی جدی (به‌عنوان مثال مشکلات کلیوی، کم‌آبی) کمک می‌کند. با پزشک خود در مورد انواع مایعاتی که می‌توانید قبل از عمل بنوشید صحبت کنید.

 

مقدار مصرف این دارو بر اساس شرایط پزشکی، روش درمان، سن و پاسخ بدنتان به درمان است. از این دارو بیشتر از حد تجویز شده استفاده نکنید، بیشتر از یک‌بار در ۲۴ ساعت یا بیش از ۳ روز نیز آن را مصرف نکنید مگر اینکه توسط پزشک شما راهنمایی شود. همچنین، در حین استفاده از این محصول از سایر محصولات مسهل استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک شما راهنمایی شود. انجام این کار ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی شدید را افزایش دهد.

 

اگر به دلیل وجود مشکلات پزشکی از رژیم غذایی استفاده می‌کنید که در آن باید از مصرف نمک پرهیز کنید، یا اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بدون اینکه با پزشک مشورت کنید از این دارو برای درمان یبوست خود استفاده نکنید.

 

فسفات سدیم ممکن است باعث بیماری وابستگی ملین شود، به‌ویژه اگر به‌طور مرتب برای مدت طولانی استفاده شود. در چنین مواردی ممکن است یبوست مداوم شده و از بین رفتن عملکرد طبیعی روده رخ دهد. برای اکثر مبتلایان به یبوست موقتی، یک ملین حجم دهنده (به‌عنوان مثال پسیلیوم موسیلوئید) یا نرم‌کننده مدفوع (به‌عنوان مثال دوکوسات) محصولی بهتر و مطمئن‌تر است. برای جلوگیری از وابستگی ملین، در صورت نیاز به استفاده از این دارو یا سایر محصولات مسهل بیش از ۷ روز، با پزشک خود مشورت کنید.

 

در صورت عدم وجود حرکت روده (دفع مدفوع) در طی ۶ ساعت پس از استفاده از این محصول، اگر علائم کمبود آب بدن دارید، اگر دچار خونریزی از روده شدید یا اگر فکر می‌کنید که دچار یک مشکل جدی پزشکی شدید، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف سدیم فسفات، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: از دست دادن جدی آب بدن (کم‌آبی)، سطح بالا/پایین برخی مواد معدنی در خون (به‌عنوان مثال پتاسیم، کلسیم، سدیم، فسفات)، بیماری کلیوی، مشکلات فعلی معده/شکم (مانند درد، گرفتگی، حالت تهوع/استفراغ مداوم)، مشکلات روده (مثلاً انسداد، کولیت اولسروز، بواسیر)، مصرف ملین برای یبوست در هفته گذشته، بیماری‌های قلبی (مانند نارسایی قلبی، درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، سریع)، بیماری کبد، رژیم غذایی با پرهیز از سدیم.

 

اگر قبل از استفاده از این دارو تغییری ناگهانی در عادات روده (دفعات دفع مدفوع) رخ داد که بیش از ۲ هفته به طول انجامیده یا اگر نیاز به استفاده روزانه از ملین بیش از ۱ هفته داشته‌اید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید. این‌ موارد می‌تواند علائم یک مشکل پزشکی جدی باشد.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

کودکان خردسال ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو خصوصاً کم‌آبی و مشکلات کلیوی حساسیت بیشتری داشته باشند.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو خصوصاً کم‌آبی و مشکلات کلیوی حساسیت بیشتری نشان دهند.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی فسفات سدیم را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل ضعف عضلانی، ضربان قلب سریع/آهسته/نامنظم، تغییرات ذهنی/خلقی (مانند سردرگمی) باشد.

 

آزمایش‌های پزشکی و  آزمایشگاهی (به‌عنوان مثال آزمایش کلیه، سنجش سطح مواد معدنی خون) ممکن است به‌طور دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما مورد بررسی و عوارض جانبی تحت نظر قرار گیرد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای داشتن حرکت روده (دفع مدفوع) عادی، نوشیدن مایعات فراوان (چهار تا شش لیوان/۸ اونس در روز)، خوردن غذاهای پر فیبر و ورزش منظم بسیار مهم است.

 

دوزهای فراموش شده

قابل مصرف نیست.


 

عوارض جانبی

با مصرف فسفات سدیم ممکن است ناراحتی خفیف معده/گرفتگی شکم، گاز یا حالت تهوع ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه داشت یا بدتر شد، سریعاً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

اگر پزشک شما را راهنمایی کرده است که از این محصول استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

اسهال مداوم ممکن است منجر به از بین رفتن جدی آب بدن (کم‌آبی) و نمک/مواد معدنی شود که می‌تواند عوارض جانبی جدی در کلیه و قلب ایجاد کند. در صورت مشاهده هرگونه علائم کم‌آبی ازجمله خشکی غیرمعمول دهان/افزایش تشنگی، عدم وجود اشک، سرگیجه/منگی و کمرنگ یا چروکیده شدن پوست، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار)، درد شدید یا مداوم در معده/شکم، مدفوع خونین، خونریزی روده‌ای، تغییرات روحی و روانی (به‌عنوان مثال سردرگمی، خواب‌آلودگی غیرمعمول)، ضعف/اسپاسم عضلانی، اسهال مداوم، تورم دست‌ها/مچ‌پا/پا فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی، ازجمله: درد قفسه سینه، ضربان قلب آهسته/نامنظم/سریع، تشنج، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که ممکن است بر کلیه‌ها تأثیر بگذارد (به‌عنوان مثال مهارکننده‌های ACE مانند لیزینوپریل، ARB-هایی مانند والزارتان، دیورتیک‌ها/ادرارآورها یا “قرص‌های آب” مانند فوروزماید/هیدروکلروتیازید، NSAID-هایی مانند ایبوپروفن/ناپروکسن).

 

آبکی شدن مدفوع که ناشی از مصرف فسفات سدیم است می‌تواند باعث جذب کمتر داروهای دیگر شود. در مورد چگونگی کاهش این تأثیر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.


 

شرایط نگهداری

به اطلاعات نگهداری موجود در بسته‌بندی مراجعه کنید. اگر در مورد شرایط نگهداری سؤالی دارید، از داروساز خود سؤال کنید.از یخ‌ زدن دارو جلوگیری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروهای دارویی را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید