ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

خوشه ها در ام اس

منظور از خوشه در بیماری ام اس تعداد بسیار زیادی از موارد ابتلا به ام اس است که در طی یک دوره زمانی خاص و یا در یک منطقه خاص رخ داده است. چنین خوشه‌هایی از بیماری ام اس – یا سایر بیماری‌هایی که گاه‌گاهی در آن‌ها خوشه‌ها گزارش می‌شوند – به این دلیل مورد توجه واقع می‌شوند که ممکن است سرنخ‌هایی برای عوامل خطرزای محیطی یا ژنتیکی که ممکن است باعث ابتلا به این بیماری شوند را به ما بدهند. تاکنون مطالعات خوشه‌ای هیچ شواهد روشنی برای وجود عامل یا عوامل ایجادکننده یا محرک در ابتلا به بیماری ام اس را ارائه نکرده‌اند.

 

خوشه ها در ام اس

اطلس ام اس (تهیه شده توسط فدراسیون بین‌المللی مولتیپل اسکلروزیس در سال ۲۰۱۳)

 

بررسی خوشه‌ها دشوار است

مشکلات مرتبط با بررسی خوشه‌های هر بیماری و به‌ویژه بیماری ام اس بسیار زیاد است. اول از همه، تعیین اینکه چه چیزی “موارد اضافی” از ام اس را تشکیل می‌دهد دشوار است. برای انجام این کار، باید میزان ابتلای مورد انتظار ام اس (تعدادی از موارد ابتلای جدید که انتظار می‌رود در یک بازه‌ی زمانی خاص بر اساس کل جمعیت در معرض خطر در آن منطقه رخ دهد) محاسبه شود. شیوع مورد انتظار می‌تواند با بروز گزارش شده مقایسه شود. بااین‌حال، ممکن است آمار ابتلای مستند شده برای منطقه‌ای که خوشه در آن گزارش شده است موجود نباشد  زیرا ام اس عفونی نیست – و بنابراین مطابق با استانداردهای فدرال “قابل گزارش” نیست. چالش بعدی یافتن جمعیت مقایسه‌ای مناسب است که در آن شیوع ام اس تشخیص داده شده باشد. این رقم می‌تواند به تعیین شیوع مورد انتظار ام اس در ناحیه‌ی آن خوشه‌ی گزارش شده کمک کند.

 

محاسبه نرخ ابتلای مورد انتظار پیچیده‌تر است. میزان ابتلا به ام اس در طول‌های جغرافیایی متفاوت است. بعلاوه، ام اس در زنان بیشتر از مردان و در افراد با اجداد اهل اروپای شمالی بیشتر از سایرین رخ می‌دهد. بنابراین، بروز مورد انتظار در یک منطقه نه تنها موقعیت جغرافیایی آن بلکه باید سن، توزیع جنسیت و آرایش قومی افراد ساکن در آنجا را نیز مورد توجه قرار دهد.

 

علاوه بر این، بیماری ام اس در خانواده‌هایی که این بیماری در بین آن‌ها در حال حاضر وجود دارد شایع‌تر است – نشانه‌ای از حساسیت ژنتیکی. بنابراین، روابط خانوادگی در یک خوشه گزارش شده نیز باید در نظر گرفته شود.

 

برخی دیگر از دلایلی که بررسی خوشه‌های ام اس را دشوار می‌کند عبارتند از:

  • عدم قطعیت در تشخیص بیماری ام اس: هنگامی که یک خوشه ام اس شناسایی می‌شود، ممکن است در واقع ممکن است شامل یکی از بیماری‌های مانند ام اس نیز شود. دشواری تشخیص دقیق ام اس می‌تواند این مشکل را بدتر کند.
  • فاصله زمانی بین شروع و تشخیص بالینی: از آنجایی که اولین علائم ام اس اغلب سال‌ها قبل از تشخیص بیماری رخ می‌دهد، فردی که مبتلا به ام اس است (در مناطقی که خوشه‌ای گزارش شده است) در واقع ممکن است در مکانی دیگر شروع علائم بالینی ام اس را تجربه کرده باشد.
  • هم‌زمانی: ممکن است خوشه‌ها به طور اتفاقی رخ دهند، بدون اینکه فاکتور (های) مشترکی باعث ابتلا به ام اس شود.

 

خوشه‌های ام اس

خوشه‌ی تایید شده‌ی ام اس به معنای ابتلای قطعی به بیماری ام اس در یک منطقه‌ی مورد انتظار است. با کمال تعجب به نظر می‌رسد که ممکن است تعداد ظاهراً خارق‌العاده‌ای از موارد ام اس در یک محله یا ایالت به عدد مورد انتظار تبدیل شود.

 

منبع اصلی برای افرادی که در مورد خوشه‌های ام اس نگرانی یا سوال دارند در جامعه خود، بخش بهداشت عمومی محلی است. مقامات بهداشت عمومی در حال آماده‌سازی شرایط برای تحقیق در مورد خوشه‌های مشکوک هستند.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید