ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

دانشمندان روند پیری سلول‌های بنیادی مغز موش‌ها را معکوس کردند

با افزایش سن بدن، ماهیچه‌ها و مفاصل می‌توانند سفت شوند و باعث می‌شوند حرکات روزمره دشوار شود. تحقیقات جدید نشان داده است که همین مسئله در مغز ما نیز صادق است.

 

این “سفت شدن مغز” وابسته به سن تأثیر قابل توجهی در عملکرد سلول‌های بنیادی مغز دارد.

 

دانشمندان روند پیری سلول های بنیادی مغز موش ها را معکوس میکنند

 

پیری و ترمیم میلین

محققان مؤسسه سلول‌های بنیادی Wellcome-MRC کمبریج مغز موش‌های جوان و پیر را مورد بررسی قرار دادند تا درک کنند که چگونه پیر شدن بر نوعی سلول بنیادی به نام سلول‌های پیش ساز الیگودندروسیت (OPC) تأثیر می‌گذارد.

 

OPC‌ها برای ترمیم میلین (پوشش چربی که اعصاب ما را احاطه کرده و در ام اس آسیب دیده است) موثر هستند. در ام اس و با افزایش سن، این روند ترمیم کند می‌شود. OPC‌ها پاسخ را متوقف می‌کنند و آسیب میلین ایجاد می‌شود.

 

سلولهای بنیادی “جوان سازی شده”

محققان برای یافتن اینکه آیا تغییر در OPC‌ها برگشت پذیر است، OPC را از موش‌های مسن تر به مغز حیوانات جوانتر پیوند زدند. نکته قابل توجه، سلول‌های مسن تر مغز جوان سازی شده و مانند سلول‌های جوانتر رفتار می‌کنند.

 

برای فهمیدن دلیل این اتفاق، محققان موادی را در آزمایشگاه تولید کردند که نرمی مشابه مغزهای جوان یا پیر داشت. آنها از اینها برای رشد و مطالعه سلول‌های بنیادی مغز موش استفاده کردند.

 

دکتر کوین چالوت، سرپرست مشترک در این پروژه گفت:

“ما مجذوب نتایج این پژوهش شدیم، ذر این پژوهش وقتی سلول‌های بنیادی مغز موش جوان را روی ماده سفت رشد دادیم، سلول‌ها ناکارآمد شدند و توانایی بازسازی خود را از دست دادند، مانند سلول‌های پیر. جالب‌تر آن که وقتی سلول‌های مسن مغز روی ماده نرم رشد می‌کردند، آنها مانند سلول‌های جوان عمل می‌کردند – به عبارت دیگر، آنها دوباره جوان سازی شدند. “

 

محققان فکر می‌کنند که این ممکن است توسط پروتئینی بنام Piezo1 ایجاد شود، این پروتئین به سلول‌ها کمک می‌کند که محیط اطرافشان را تشخیص دهند که نرم است یا سفت.

 

پروفسور رابین فرانکلین که با دکتر چالوت سرپرست این پروژه بود گفت:

 “هنگامی که ما پیزو۱ را از سطح سلول‌های بنیادی مغز پیر خارج کردیم، حتی وقتی در حال رشد بر روی ماده سفت بودند، توانستیم سلول‌ها را در درک یک محیط نرم اطراف فریب دهیم. از این گذشته، ما قادر به حذف Piezo1 در OPC‌ها در مغز موش پیر هستیم، که منجر به جوان سازی سلول‌ها می‌شود و یک بار دیگر می‌توانند عملکرد احیا کننده طبیعی آنها را به عهده بگیرند.”

 

تاثیر این موضوع بر افراد مبتلا به ام اس چیست؟

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا گفت:

“اکتشافات تیم کمبریج در مورد چگونگی پیری سلول‌های بنیادی مغز و چگونگی برگشت این روند ممکن است پیامدهای مهمی برای رسیدن به درمان در آینده داشته باشد، زیرا در رابطه با پیری و تاثیر آن در عملکرد مغز هدف جدیدی برای ما فراهم می‌کند که شامل بازیابی عملکردهای از دست رفته مغز می‌شود.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:
www.mssociety.org.uk

۱۴ آگوست ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید