ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاهش خطر ابتلا به ام اس با مصرف زیاد روزانه قهوه

تحقیقات جدید حاکی از ارتباط بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به بیماری ام اس است که نیاز به پژوهش‌های بیشتر در این زمینه را پررنگ می‌کند.

 

مطالعه‌ای که در مجله عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب و روانپزشکی منتشر شده است، مصرف روزانه قهوه بالا (بیش از ۹۰۰ میلی لیتر، تقریبا شش فنجان) را با کاهش خطر ابتلا به ام اس مرتبط کرده است.

 

مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به ام اس

 

دو مطالعه بزرگ

این تحقیق بر اساس دو مطالعه انجام شده است، یکی مستقر در سوئد که شامل ۱۶۲۰ فرد مبتلا به ام اس و ۲۷۸۸ نفر بدون MS بود و دیگری در آمریکا که شامل ۱۱۵۹ فرد مبتلا به ام اس و ۱۱۷۲ بدون ام اس بود. در هر دو مطالعه از افراد در مورد عادت‌های نوشیدن قهوه خود در سنین ۱۵-۱۹ تا ۴۰ سالگی سؤال شد. محققان سپس از این اطلاعات برای تخمین مصرف قهوه قبل و در شروع تجربه علائم ام اس استفاده کردند.

 

در مطالعه سوئدی نشان داده شده است که مصرف قهوه با ابتلا به علائم بیماری ام اس هم در ابتدای تجربه علائم و هم در ۱۰-۱۵ سال قبل از این ارتباط داشت. کسانی که روزانه بیش از ۹۰۰ میلی لیتر قهوه می‌نوشند، ۲۸-۳۰٪ خطر کمتری داشتند.

 

در مطالعه آمریکا، نتایج مشابه بود. کاهش خطر ۲۶-۳۱٪ در میان کسانی که حداقل ۵ سال قبل از شروع علائم قهوه می‌نوشند در مقایسه با کسانی که هرگز قهوه نمی‌نوشند وجود داشت. در هیچ کدام از دو مطالعه مشخص نیست که این اتفاق ناشی از کافئین یا ماده دیگری در قهوه است.

 

پیوندی که ارزش کاوش دارد

اما گری، رئیس آزمایشات بالینی در انجمن ام اس گفت:

“این مطالعات شواهد جدیدی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد ارتباط بین خطر ابتلا به بیماری ام اس و مصرف قهوه ارزش بررسی دارد. ما هنوز به طور کامل نمی دانیم علت ابتلا به بیماری ام اس چیست. در حالی که مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، ما از هر تحقیقی که بینش جدیدی در مورد عوامل خطر ابتلا به بیماری ام اس ارائه می‌دهد استقبال می‌کنیم.”

 

هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد

در حال حاضر عوارض منفی نوشیدن زیاد قهوه واضح‌تر از هرگونه مزایایش برای بیماری ام اس است و این مرحله از تحقیقات دلایل کافی را برای تغییر در عادات نوشیدن قهوه ارائه نمی‌دهد.

 

این پژوهش‌ها، مطالعاتی مشاهده‌ای بود، بنابراین ما نمی‌توانیم نتیجه‌گیری محکمی در این مرحله داشته باشیم و مطالعات متکی به خاطرات مردم از میزان نوشیدن قهوه است. این ممکن است با گذشت زمان تغییر کرده باشد و ما از مطالعات دیگر، مانند آن‌هایی که مصرف الکل را بررسی می‌کنند، می‌دانیم که میزان افرادی که می‌گویند می‌نوشند با میزان مصرف مطابقت ندارد.

 

آنچه این تحقیق انجام داده، باز کردن راه دیگری برای محققان است تا عوامل احتمالی در ابتلا به بیماری ام اس را بشناسند. بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۴ مارس ۲۰۱۶

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید