ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

نمک و ام اس

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید از خوردن نمک زیاد خودداری کنیم، اما آیا این ماده غذایی در ام اس نقشی دارد؟ ما در این مطلب به نتایج تحقیقات در این مورد می‌پردازیم.

 

نمک و ام اس

 

آیا رابطه ای بین نمک و ام اس وجود دارد؟

وقتی در مورد نمک صحبت می‌کنیم، در مورد مولکولی به نام کلرید سدیم صحبت می‌کنیم. سدیم نقش‌هایی کلیدی در بدن ایفا می‌کند. به عنوان مثال، تغییر سطح سدیم برای پیام‌های عصبی ضروری است تا بتوانند به سمت رشته‌های عصبی حرکت کنند.

 

و تحقیقات اخیر نشان داده است که سطوح بالای سدیم می‌تواند بر سیگنال‌دهی سلول‌های ایمنی تأثیر بگذارد و سطح التهاب را در بدن افزایش دهد، هم در موش‌ها و هم در افراد مبتلا به ام اس.

 

با توجه به اینکه رژیم‌های غذایی غربی تمایل زیادی به نمک دارند، محققان به این موضوع پرداخته‌اند که آیا نمک می‌تواند بر خطر ابتلا به ام‌اس یا بر سرعت پیشرفت ام‌اس تأثیر بگذارد یا خیر.

 

آیا نمک بر خطر ابتلا به ام اس تاثیر می‌گذارد؟

در یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۱۷، محققان رژیم غذایی نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ پرستار را مورد بررسی قرار دادند. داده‌ها نشان داد که میزان تخمینی نمکی که افراد مصرف می‌کنند هیچ تأثیری بر خطر ابتلا به ام‌اس ندارد.

 

مطالعه دیگری به رژیم غذایی افراد مبتلا به سندرم جدا شده بالینی (CIS) پرداخت. محققان به طور مستقیم سطح سدیم را در ادرار افراد اندازه گیری کردند، زیرا سدیم کلرید موجود در نمک است که مهم است. آنها دریافتند که میزان نمکی که افراد دریافت کرده بودند بر سرعت ابتلای آنها به ام اس کامل تاثیری نداشت. همچنین میزان مصرف نمک بر نحوه توسعه ام اس آنها که با نتایج بررسی‌های بالینی و MRI اندازه گیری می‌شود نیز تأثیری نداشت.

 

آیا سطوح بالای نمک ام اس را فعال‌تر می‌کند؟

در سال ۲۰۱۳، محققان گزارش دادند که سطوح بسیار بالای نمک باعث بدتر شدن علائم در موش‌های مبتلا به ام‌اس می‌شود. آنها دریافتند که نمک سیستم ایمنی موش‌ها را تغییر می‌دهد و سطح نوعی از سلول‌های ایمنی را افزایش می‌دهد که باعث آسیب در ام اس می‌شود.

 

یک سال بعد، دانشمندان در آرژانتین مصرف نمک را با میزان عود بیماری مرتبط دانستند. تیم تحقیقاتی میزان نمک در ادرار افراد مبتلا به ام اس عودکننده (CIS و ام اس عودکننده و بهبودیابنده) را طی دو سال اندازه گیری کردند. آنها دریافتند افرادی که سطح نمک آنها بالاتر از حد متوسط ​​است، نسبت به افرادی که سطح نمک کمتری دارند، بیشتر احتمال دارد که دچار عود (حمله) شوند.

 

اما اخیراً، مطالعات بزرگ هیچ ارتباطی بین مصرف نمک و خطر ابتلا به ام اس یا فعالیت ام اس پیدا نکرده است.

 

آیا بین نمک و ام اس در کودکان ارتباطی وجود دارد؟

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نیز هیچ ارتباطی بین مصرف نمک و ام اس در کودکان پیدا نکرد. از ۱۷۴ کودک در ایالات متحده که مبتلا به ام اس عود کننده یا CIS بودند خواسته شد تا همه چیزهایی که می‌خورند را ثبت کنند. هیچ ارتباطی بین مقدار نمک آنها و زمان عود وجود نداشت. این شامل کسانی می‌شد که مصرف بیش از حد سدیم را داشتند.

 

آیا افرادی که نگران ام اس هستند باید نمک کمتری بخورند؟

می‌دانیم که یک ارتباط مولکولی بین نمک و التهاب وجود دارد، اما آزمایش‌های بالینی نشان نداده‌اند که سطوح بالای نمک می‌تواند بر ام اس شما تأثیر بگذارد.

 

این موارد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به ام اس باید از توصیه‌های مصرف نمک مشابه دیگران پیروی کنند. دستورالعمل‌های مربوط به مصرف نمک برای بزرگسالان و کودکان را می‌توانید در وب‌سایت NHS Choices به زبان انگلیسی ببینید (لینک).

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۸ فوریه ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید