ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

طب سوزنی در ام اس

طب سوزنی، که نوعی طب سنتی چینی است، براساس یک نظریه عملکرد بدن است که شامل جریان انرژی – معروف به qi (که “چی” خوانده می‌شود) – از طریق ۱۴ مسیر (به نام “گذرگاه-مریدیان”) در بدن است. طبق تئوری‌های طب چینی، بیماری ناشی از عدم تعادل یا اختلال در جریان انرژی و تعادل بهینه بین نیروهای مخالف “یین” و “یانگ” است.

 

طب سوزنی

 

طب سوزنی شامل تحریک مکان‌های خاصی روی پوست است که معمولاً با قرار دادن سوزن‌های فلزی یکبار مصرف در نقاطی که در گذرگاه بدن هستند انجام میشود. این کار جریان انرژی بدن را تغییر می‌دهد. روش‌های دیگر تحریک پوست نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، از جمله فشار انگشت (که در ژاپن به عنوان طب فشاری یا شیاتسو نیز شناخته می‌شود)، حجامت با فنجان‌های کوچک و گرم، الکتروواکشن با سوزن‌های برقی الکتریکی و شانه زدن با الیاف ذوب شده گیاهی بنام “ماگوورت آسیا”. از حدود ۴۰۰ نقطه طب سوزنی روی بدن، تقریباً ۴ تا ۱۲ نقطه در یک جلسه درمانی تحریک می‌شوند. به طور کلی ۶ تا ۱۰ جلسه طول می‌کشد تا مشخص شود که آیا این روش درمانی مفید است یا خیر.

 

ایمنی و اثربخشی

در حالی که طب‌سوزنی قرن‌هاست برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود، فقط از دهه ۱۹۷۰ میلادی محبوبیت خود را در آمریکا به دست آورد. با این حال، تاکنون هیچ کارآزمایی بالینی کنترل شده‌ای در مقیاس بزرگ برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی طب سوزنی در افراد ام اس انجام نشده است. معدود مطالعات کوچک انجام شده حاکی از فوایدی احتمالی برای خستگی، درد، خلق و خو و کیفیت زندگی است، اما این یافته‌ها در مطالعات بزرگ منتظر تأیید هستند.

 

طب سوزنی ممکن است برای برخی از علائم مرتبط با ام اس از جمله درد، اسپاسم، بی حسی و سوزن سوزن شدن، مشکلات مثانه و افسردگی مفید باشد. با این وجود هیچ مدرکی وجود ندارد که طب سوزنی می‌تواند دفعات تشدید(حمله) ام اس را کاهش داده یا پیشرفت ناتوانی را کند یا متوقف کند. اگر تصمیم به استفاده از طب‌سوزنی دارید، بهتر است ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. این روش درمانی باید توسط متخصص طب سوزنی دارای مجوز انجام شود.

 

در سال ۱۹۹۷، مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) برای ارزیابی مطالعات بی‌شماری که در طب سوزنی در سایر شرایط پزشکی انجام شده بود، یک هیئت ۱۲ نفره تشکیل داد. پنل نتیجه گرفت که طب سوزنی بعد از سکته مغزی یک گزینه درمانی مناسب است و برای مدیریت سردرد، درد صورت، کمردرد و درد گردن نیز مفید است. مطالعات اضافی حاکی از آن است که طب سوزنی ممکن است برای اضطراب، افسردگی، سرگیجه و مشکلات ادراری نیز مفید باشد. از آنجا که هیچ یک از شرکت کنندگان در این مطالعات مبتلا به ام اس نبودند، به هیچ وجه نمی‌توان فهمید که آیا این مزایا در افرادی که مبتلا به ام اس هستند یکسان است یا خیر.

 

عوارض جانبی و خطرات

پنل NIH از بررسی خود به این نتیجه رسید که طب سوزنی یک درمان بی خطر و قابل تحمل است، به خصوص اگر توسط یک متخصص طب‌سوزنی که به خوبی آموزش دیده باشد انجام شود. استفاده از سوزنهای استریل یکبار مصرف برای جلوگیری از خطر ابتلا به هپاتیت یا ایدز ضروری است.

 

تأثیر احتمالی طب سوزنی در سیستم ایمنی بدن مشخص نیست. از بین مطالعات بیشماری که در افراد مبتلا به سرطان، آرتریت روماتوئید، لوپوس و ایدز انجام شده است، برخی گفته‌اند که سیستم ایمنی بدن تقویت شده است، در حالی که برخی دیگر اثر مهاری دیده و یا اصلاً اثری ندیده‌اند. از آنجا که ام اس با فعالیت بیش از حد برخی از قسمت‌های سیستم ایمنی بدن همراه است، روشن شدن این مسئله قبل از مشخص شدن خطرات و مزایا برای مبتلایان به ام اس بسیار مهم خواهد بود.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید