ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کوپاکسون گلاتیرامر استات – Copaxone Glatiramer Acetate

نام برند:
کوپاکسون
نام شیمیایی: گلاتیرامر استات
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: سینومر، کوپامر، اسویمر

 

کوپاکسون (گلاتیرامر استات) برای معالجه یک نوع خاص از ام اس (عودکننده و بهبود یابنده) استفاده می‌شود. این دارو پروتئینی است که تصور می‌شود با جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب موجود در مغز و نخاع عمل کند. این امر می‌تواند تعداد عودهای بیماری (حملات) را کاهش داده یا و از ناتوانی ناشی از این حملات جلوگیری کرده یا آن را به تأخیر اندازد. این دارو یک درمان برای ام اس نیست.

 

(فرم خارجی این دارو اسرائیلی بوده لذا در بازار ایران یافت نمی‌شود).

 

معادل‌های ایرانی این دارو عبارتند از: سینومر – کوپامر – اسویمر

 

بین انواع ایرانی تفاوتی وجود ندارد ولی برخی انواع ایرانی، ست آماده تزریق دارند که تزریق آن‌ها راحت‌تر و عوارض ناشی از تزریق کمتری به همراه دارند.

 

این دارو یکی از کم عوارض‌ترین داروهای موجود بیماری ام اس است.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

کوپاکسون گلاتیرامر استات - Copaxone Glatiramer Acetate

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از گلاتیرامر استات و هر بار تجویز دوباره آن، بروشور اطلاعات بیمار و دستورالعمل‌های تهیه شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو در زیر پوست (زیرجلدی) و طبق دستور پزشک تزریق می‌شود. این دارو در ۲ دوز مختلف تجویز می‌شود. بسته به دوز شما، معمولاً یک‌بار در روز یا ۳ بار در هفته (تزریق‌ها باید حداقل ۴۸ ساعت از هم فاصله داشته باشند) تزریق انجام می‌شود. دستورالعمل‌های پزشک خود، در مورد اینکه چند بار و چطور باید از این دارو استفاده کنید را به‌دقت دنبال کنید. اگر از این دارو در خانه استفاده می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های آماده‌سازی و تزریق را از متخصص بهداشت (پرستار دارو) و دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول بیاموزید. اولین تزریق معمولاً توسط خود پزشک در مطب انجام می‌شود.

 

قبل از تزریق گلاتیرامر استات دستان خود را بشویید و خشک کنید. قبل از استفاده، اگر دارو در یخچال بوده، آن را با ۲۰ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید تا گرم شود. گلاتیرامر سرد را تزریق نکنید زیرا این امر می‌تواند دردناک باشد. این دارو معمولاً شفاف و بی‌رنگ تا کمی زرد است. قبل از استفاده، این محصول را به‌صورت چشمی برای احتمال وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. در صورت وجود هرکدام از این موارد، از دارو استفاده نکنید.

 

قبل از تزریق هر دوز، محل تزریق را با مالیدن الکل تمیز کنید. برای جلوگیری از ایجاد مشکل در نواحی زیر پوست باید هر بار محل تزریق را تغییر دهید. نظم و نوبت تزریقات خود را رعایت کنید و بعد از تزریق در یک محل، حداقل تا یک هفته در آن محل تزریق انجام ندهید. دارو را در زیر پوست لگن، ران، شکم یا پشت بازو تزریق کنید. این دارو را به ورید (رگ) تزریق نکنید. پس از بیرون کشیدن سوزن، محل تزریق را به‌آرامی فشار دهید (با پنبه آغشته به الکل). محل تزریق را مالش ندهید. بعد از تزریق اگر مقداری از دارو در سرنگ اضافه ماند آن را برای تزریق بعدی ذخیره نکنید و آن را دور بریزید.

 

دوز گلاتیرامر استات بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدن شما به درمان دارد. به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. دوز خود را تغییر ندهید یا استفاده از این دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف کنید.

 

بیاموزید که چگونه با خیال راحت سرنگ‌ها و لوازم پزشکی را نگهداری کنید.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت به پزشک خود اطلاع دهید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از گلاتیرامر استات، در صورت حساسیت به این نوع دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال (مانند مانیتول) باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود، به‌ویژه در مورد بیماری‌های قلبی (مانند درد قفسه سینه، سابقه حمله قلبی) را به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی گلاتیرامر استات را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

در صورت تحلیل رفتن بافت چربی در محل تزریق با پزشک خود مشورت کنید.

 

در صورت وجود زخم یا تحلیل بافت چربی در بیش از سه ناحیه (باوجود اصلاح نحوه تزریق) لازم است دارو عوض شود.

 

احساس فشار روی قفسه سینه و تپش قلب، پس از تزریق دارو، عوارض خوش‌خیم داروست که نیازی به تغییر دارو ندارد.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید یک دوز را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را تزریق کنید. اگر نزدیک به زمان تزریق دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول استفاده کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف گلاتیرامر استات ممکن است واکنش‌های محل تزریق (مانند درد، قرمزی و تورم) رخ دهد. حالت تهوع، لرز، درد مفاصل، درد گردن و سردرد نیز ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

بلافاصله پس از تزریق گلاتیرامر استات، ممکن است گرگرفتگی، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، اضطراب، تنگی نفس یا خارش را تجربه کنید. این واکنش‌های به تزریق معمولاً پس از چند ماه استفاده از دارو شروع می‌شود اما پس از هر تزریق ممکن است رخ دهد. این علائم نسبتاً سریع از بین می‌روند و معمولاً نیازی به درمان ندارند. اگر این علائم در عرض چند دقیقه از بین نرفتند، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. قبل از تزریق بعدی در مورد سابقه این واکنش با پزشک خود صحبت کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید به استفاده از این دارو ادامه دهید یا خیر.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز این عوارض جانبی جدی بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: سرگیجه/غش، درد قفسه سینه، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)، تغییرات روحی/خلقی (مانند افسردگی)، درد شدید در محل تزریق، لرزیدن (رعشه)، تورم در پا (احتباس آب)، مشکلات بینایی.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.


 

شرایط نگهداری

سرنگ‌ها را در کارتن اصلی و در یخچال نگهداری کنید. نگذارید بسته یخ بزند. از سرنگ‌هایی که یخ‌زده‌اند استفاده نکنید. در صورت عدم امکان نگهداری در یخچال، این دارو می‌تواند تا ۱ ماه در دمای اتاق دوام بیاورد. دارو را در معرض درجه حرارت بالا یا نور آفتاب قرار ندهید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید