ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پلگریدی پگ اینترفرون بتا Plegridy Peginterferon beta-1a

نام برند:
پلگریدی
نام شیمیایی: پگ اینترفرون بتا-۱a
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل:

 

از این دارو برای کنترل ام اس (مولتیپل اسکلروزیس MS) استفاده می‌شود. پگ اینترفرون بتا درمانی برای بیماری ام اس نیست، اما می‌تواند به کاهش تعداد بدتر شدن بیماری (عود یا حمله) و به کندتر شدن روند وخامت بیماری کمک کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

پلگریدی پگ اینترفرون بتا Plegridy Peginterferon beta-1a

 

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از پگ اینترفرون بتا و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی و دستورالعمل‌های استفاده از این دارو که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

اگر این دارو را در خانه استفاده می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های تهیه و تزریق را از متخصص بهداشت (پرستار دارو) بیاموزید. قبل از استفاده، این محصول را به‌صورت چشمی برای وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. در صورت وجود هرکدام از این تغییرات، از دارو استفاده نکنید. بیاموزید که چگونه وسایل پزشکی را با خیال راحت نگهداری کنید و دور بریزید.

 

اگر این دارو در یخچال نگهداری می‌شود، دارو را حدود ۳۰ دقیقه قبل از تزریق از یخچال خارج کنید تا در دمای اتاق گرم شود. برای گرم کردن این دارو را در آب گرم یا ماکروویو نگذارید.

 

قبل از تزریق هر دوز پگ اینترفرون بتا، محل تزریق را با مالیدن الکل تمیز کنید. هر بار محل تزریق را تغییر دهید تا آسیب‌دیدگی زیر پوست کاهش یابد. به پوست تحریک شده، کبود، زخم یا عفونت‌کرده تزریق نکنید. این دارو معمولاً هر ۱۴ روز یک‌بار به زیر پوست (تزریق زیر جلدی) در قسمت ران، شکم یا پشت بازو تزریق می‌شود. محل تزریق را ۲ ساعت پس از تزریق بررسی کنید تا ببینید آیا واکنشی در محل تزریق رخ داده است یا خیر. هرگونه واکنش پوستی که بعد از چند روز از بین نرفت را به پزشک بگویید.

 

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کرده و به‌تدریج دوز خود را افزایش دهید. یک “بسته‌ی شروع” با دوزهای مختلف این دارو ممکن است هنگام شروع این دارو استفاده شود. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

 

به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فرامواشی مصرف دوز، هر بار این دارو را در یک روز و یک ساعت مشخص از هفته مصرف کنید.

 

برای کاهش عوارض جانبی شایع مانند تب و درد ممکن است لازم باشد داروهای دیگری (مانند استامینوفن، ایبوپروفن) مصرف کنید. در مورد نحوه استفاده ایمن از این داروها در کنار پگ اینترفرون بتا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از پگ اینترفرون بتا، در صورت حساسیت به این دارو یا حساسیت به اینترفرون و یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد بیماری‌هایی نظیر اختلالات خونی (مانند کم‌خونی، تعداد کم پلاکت‌ها، تعداد کم گلبول‌های سفید خون)، مشکلات خونریزی، بیماری‌های قلبی (مانند نارسایی قلبی، آنژین، ضربان قلب سریع/نامنظم)، بیماری کبد، بیماری کلیوی، اختلالات روانی و خلقی (مانند افسردگی، روان‌پریشی، افکار خودکشی)، تشنج، بیماری تیروئید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی پگ اینترفرون بتا را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند عملکرد کبد، شمارش کامل خون CBC) ممکن است برای نظارت بر پیشرفت شما و بررسی عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

برای گرفتن بهترین نتیجه، استفاده از هر دوز پگ اینترفرون بتا طبق برنامه‌ریزی انجام شده بسیار مهم است. اگر فراموش کردید دوزی را مصرف کنید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید تا یک برنامه جدید دوز تهیه شود. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف پگ اینترفرون بتا ممکن است درد، قرمزی، خارش یا تورم در محل تزریق ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

علائمی مانند آنفولانزا (مانند سردرد، تب، لرز، ضعف، حالت تهوع/استفراغ، درد عضلانی)، خصوصاً هنگام شروع درمان با این دارو ممکن است ایجاد شود. شما می‌توانید با استفاده از کاهنده‌های تب/کاهش‌دهنده‌های درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن این عوارض جانبی را کاهش دهید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید از جمله: تغییرات روحی و روانی (مانند افسردگی، افکار خودکشی)، علائم بیماری کبدی (مانند تهوع/استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد معده/شکم، زرد شدن چشم/پوست، ادرار تیره)، چرک یا تغییر رنگ پوست (آبی-سیاه) در محل تزریق، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)، کبودی آسان/خونریزی، ضربان قلب سریع/آهسته/نامنظم، علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبلی نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا/پا، خستگی غیرمعمول، افزایش وزن غیرمعمول/ناگهانی)، عدم تحمل سرما یا گرما، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار).

 

در صورت بروز عوارض بسیار جدی مانند تشنج، درد قفسه سینه فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.


 

شرایط نگهداری

ابن دارو را در یخچال و بین ۲-۸ درجه سانتی‌گراد (۳۶-۴۶ درجه فارنهایت) به دور از نور ذخیره کنید. از منجمد کردن دارو خودداری کنید. اگر دارو یخ زده است از دارو استفاده نکنید. داروها را در کارتن اصلی نگه‌دارید تا از آن در برابر نور محافظت شود. در صورت اجبار، دارو می‌تواند در خارج از یخچال و بین ۲-۲۵ درجه سانتی‌گراد (۳۶-۷۷ درجه فارنهایت) تا ۳۰ روز نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید