ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ویومریتی دیروکسیمل فومارات – Vumerity Diroximel Fumarate

نام برند:
ویومریتی
نام شیمیایی: دیروکسیمل فومارات
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل:

 

ویومریتی دیروکسیمل فومارات برای کنترل نوع عودکننده بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس MS) استفاده می‌شود. این دارو درمانی برای ام اس نیست ولی به کاهش تعداد حملات (عودها) کمک می‌کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

ویومریتی دیروکسیمل فومارات - Vumerity Diroximel Fumarate

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف دیروکسیمل فومارات و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای اطلاعات بیمار که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً دو بار در روز مصرف می‌شود. کپسول را کامل ببلعید. محتویات کپسول را خالی نکنید یا نجوید و یا روی غذاهای دیگر نپاشید. با انجام این کار تمام دارو به‌طور هم‌زمان آزاد شده و خطر عوارض جانبی افزایش می‌یابد.

 

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم (برای ۷ روز اول) شروع کرده و سپس دوز خود را به‌تدریج افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید. در صورت بروز گرگرفتگی، مصرف این دارو با غذا یا مصرف آسپیرین ساده (بدون روکش) ۳۰ دقیقه قبل از مصرف دوز می‌تواند این عارضه را کاهش دهد. اگر آن را با غذا مصرف می‌کنید، آن را با یک وعده غذایی سنگین و پرکالری (بیش از ۷۰۰ کالری و بیش از ۳۰ گرم چربی) مصرف نکنید. همچنین، در کنار مصرف دوز داروی خود الکل ننوشید.

 

به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در زمان‌های معینی مصرف کنید.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف داروی دیروکسیمل فومارات، در صورت حساسیت به آن یا حساسیت به دی متیل فومارات و یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌خصوص در مورد: تعداد کم گلبول‌های سفید، عفونت‌ها (از جمله هر نوع عفونت فعلی)، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی.

 

دیروکسیمل فومارات می‌تواند شما را بیشتر در معرض عفونت قرار داده یا هرگونه عفونت فعلی را بدتر کند. از تماس با افرادی که عفونت واگیردار دارند (مانند آبله‌مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

بدون موافقت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی نکنید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند خودداری کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی دیروکسیمل فومارات را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، عملکرد کبد) باید قبل از شروع مصرف این دارو و هنگام مصرف آن انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید دوزی را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف دیروکسیمل فومارات ممکن است گرگرفتگی/احساس گرما، قرمزی، خارش و احساس سوزش پوست رخ دهد. همچنین ممکن است درد معده/شکم، اسهال، حالت تهوع و استفراغ نیز ایجاد شود. این عوارض معمولاً با تنظیم بدن شما با دارو بهتر می‌شوند یا از بین می‌روند. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

این دارو ممکن است توانایی شما در مبارزه با عفونت‌ها را کاهش دهد. این امر می‌تواند شما را به یک عفونت جدی (به‌ندرت خطرناک) مبتلا کرده یا هرگونه عفونت قبلی شما را وخیم‌تر سازد. در صورت بروز علائم عفونت (مانند گلودردی که برطرف نمی‌شود، تب، لرز، سرفه) سریعاً به پزشک خود بگویید.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید، از جمله: علائم آسیب کبدی (مانند حالت تهوع/استفراغی که متوقف نمی‌شود، از بین رفتن اشتها، درد معده/شکم، زرد شدن چشم/پوست، ادرار تیره).

 

دیروکسیمل فومارات ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت مغزی تادر (لکوانسفالوپاتی چندکانونی پیش‌رونده-PML) اما بسیار جدی (احنمالا خطرناک) را افزایش دهد. در صورت بروز علائمی از قبیل ناشیگری، ازبین رفتن عماهنگی/عدم تعادل، ضعف، تغییر ناگهانی در افکار (مانند گیجی، مشکل در تمرکز، از دست دادن حافظه)، مشکل در صحبت کردن/راه رفتن، تشنج، تغییر در بینایی فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با دیروکسیمل فومارات تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهایی دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ریتوکسی مب، ناتالیزومب).

 

دیروکسیمل فومارات بسیار شبیه به دی متیل فومارات است. در هنگام استفاده از دیروکسیمل فومارات از داروهای حاوی دی متیل فومارات استفاده نکنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید