ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مایزنت سیپونیمود – Mayzent Siponimod

نام برند:
مایزنت
نام شیمیایی: سیپونیمود
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: سیپونیمد، سیپونیمود

 

مایزنت سیپونیمود برای کنترل یک نوع خاص از ام اس (عودکننده) استفاده می‌شود. سیپونیمود درمان بیماری ام اس نیست، اما تصور می‌شود با جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی (لنفوسیت‌ها) به اعصاب موجود در مغز و نخاع، به کاهش تعداد دفعات عود بیماری (حمله) کمک می‌کند و از ناتوانی جلوگیری کرده و یا آن را به تأخیر می‌اندازد.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

مایزنت سیپونیمود - Mayzent Siponimod

روش مصرف

قبل از شروع مصرف سیپونیمود و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی ارائه‌شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

قبل از شروع سیپونیمود، پزشک شما آزمایش‌های پزشکی/آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، آزمایش عملکرد کبد، فشارخون، نوار قلب یا EKG، نبض، معاینه چشم) را انجام خواهد داد تا عوارض جانبی احتمالی را مدیریت کند. این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک‌بار در روز مصرف می‌شود.

 

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کرده و به‌تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

 

برخی از افراد ممکن است حداقل تا ۶ ساعت پس از اولین دوز، تحت نظر قرار داده شوند تا پزشک مطمئن شود که ضربان قلب آن‌ها خیلی کند نمی‌شود. ضربان قلب بسیار کند خطر ابتلا به یک مشکل جدی در ریتم قلب را افزایش می‌دهد. در صورت ابتلا به ضربان قلب آهسته/نامنظم یا سایر مشکلات قلبی (مانند نارسایی قلبی، سابقه حمله قلبی) قبل از شروع درمان با این دارو به پزشک خود بگویید.

 

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع این دارو ممکن است وضعیت شما بدتر شوند. اگر علائم ام اس بعد از قطع سیپونیمود خیلی بدتر شده‌اند، سریعاً به پزشک خود بگویید.

 

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد. دوز خود را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از حد تجویز شده مصرف کنید. با این کار وضعیت شما سریع‌تر بهبود نمی‌یابد و فقط خطر بروز عوارض جانبی بیشتر می‌شود.

 

به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در یک زمان معین مصرف کنید.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف سیپونیمود، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌خصوص در مورد: مشکلات تنفسی (مانند آسم، برونشیت، آمفیزم، آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب)، عفونت فعلی/اخیر/بازگشته (از جمله هپاتیت و سل)، دیابت، مشکلات خاص چشم (نورم شبکیه/ماکولا، یووئیت)، مشکلات قلبی (مانند ضربان قلب آهسته/نامنظم، سابقه حمله قلبی، درد قفسه سینه، طولانی شدن QT در EKG)، فشارخون بالا، بیماری کبد، سکته مغزی یا “سکته مغزی کوچک”/حمله ایسکمیک گذرا (TIA).

 

قبل از شروع این دارو، تمام واکسیناسیون‌های لازم را انجام دهید. در حین مصرف سیپونیمود و به مدت ۴ هفته پس از آخرین دوز، واکسیناسیون نکنید. همچنین، از تماس با افرادی که اخیراً واکسیناسیون فلج اطفال یا آنفولانزا (که از بینی استنشاق می‌شود) داشته‌اند و افرادی که عفونت واگیردار دارند (آبله‌مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید. شما نباید هنگام استفاده از سیپونیمود باردار شوید زیرا این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند. در مورد اشکال قابل اعتماد ضدبارداری هنگام استفاده از این دارو و به مدت ۱۰ روز پس از قطع درمان سؤال کنید. اگر باردار شدید، فوراً با پزشک خود در مورد خطرات و فواید این دارو صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی سیپونیمود را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، فشارخون، نبض، نوار قلب EKG، MRI، معاینه چشم، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش ریه و تنفس) ممکن است قبل از شروع مصرف این دارو و در حین مصرف آن انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

بسیار مهم است که از رژیم درمانی خود به دقت پیروی کنید. از پزشک خود بپرسید که اگر فراموش کردید یک دوز سیپونیمود را مصرف کنید، باید چه کاری انجام دهید. اگر یک دوز از دست داده‌اید، ممکن است لازم باشد مصرف دارو را با دوز کمتری شروع کنید و به‌آرامی آن را افزایش دهید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف سیپونیمود ممکن است سردرد یا تورم بازوها/پاها ممکن است رخ دهد. اگر هریک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

این دارو ممکن است فشارخون شما را بالا ببرد. فشارخون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن فشارخون نتایج را به پزشک خود بگویید.

 

این دارو به‌ندرت ممکن است باعث ابتلا به یک بیماری جدی کبدی شود. در صورت بروز علائم بیماری کبدی، فوراً با پزشک خود صحبت کنید، علائمی مانند: حالت تهوع/استفراغی که متوقف نمی‌شود، کاهش اشتها، درد معده/شکم، زرد شدن چشم/پوست، ادرار تیره.

 

این دارو می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند/خطر ابتلا به عفونت را هنگام مصرف آن و به مدت ۳ تا ۴ هفته پس از آخرین دوز افزایش دهد. احتمال ابتلا به یک عفونت جدی (احتمالاً خطرناک)، مانند برونشیت، تبخال وجود دارد. در صورت بروز علائم عفونت مانند گلودرد/سرفه‌ای که برطرف نشود، مشکل در تنفس، تب/لرز، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، زخم‌ها یا تاول، فوراً به پزشک خود بگویید. اگر از قبل عفونت دارید، سیپونیمود را شروع نکنید.

 

سیپونیمود ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری تادر اما بسیار جدی (احتمالا خطرناک) عفونت مغزی (لکوانسفالوپاتی چندکانونی پیش‌رونده-PML) را افزایش دهد. علائم PML می‌تواند به‌عنوان علائم یک حمله ام اس به نظر برسد. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن شرایط که چندین روز به طول انجامیده است، از قبیل گرفتگی یا مشکلات در قدرت اعضای بدن، عدم تعادل، مشکلات در گفتار، مشکلات بینایی و یا اختلال در تمرکز و فکر کردن فوراً به پزشک خود بگویید.

 

در صورت بروز عوارض بسیار جدی تنگی نفس، ضربان قلب کند/نامنظم/تپش/سریع، سرگیجه/ضعف شدید، خستگی/ضعف غیرمعمول، درد چشم/حساسیت به نور، تغییرات در بینایی (مانند تاری دید، نقطه کور/سایه در مرکز بینایی، تغییر رنگ‌ها)، تغییرات ذهنی (مانند سردرگمی ناگهانی)، تشنج، سردرد ناگهانی/شدید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با سیپونیمود تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهایی دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ناتالیزومب، ریتوکسی مب).


 

شرایط نگهداری

بسته یا خشاب قرص را در یخچال نگهداری کنید. در صورت لزوم، این دارو می‌تواند در دمای اتاق نیز نگهداری شود. اگر از نوع خشابی قرص استفاده می‌کنید، دارو می‌تواند بعد از باز شدن تا ۱ هفته در دمای اتاق دوام بیاورد. اگر از شکل قوطی استفاده می‌کنید، دارو بعد از باز شدن درب قوطی تا ۱ ماه در دمای اتاق دوام می‌آورد. دارو را در ظرف اصلی نگه‌دارید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید