ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

لمترادا آلمتزومب – Lemtrada Alemtuzumab

نام برند:
لمترادا
نام شیمیایی: آلمتزومب
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط سوم
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: آلمتزومب، آلمتزوماب

 

لمترادا آلمتزومب برای کنترل بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس MS) استفاده می شود. این دارو درمان بیماری ام اس نیست، اما تصور می شود با جلوگیری از حمله سلول های سیستم ایمنی (لنفوسیت ها) به اعصاب موجود در مغز و نخاع می تواند به کاهش تعداد عودها کمک کند، از ناتوانی جلوگیری کند یا آن را به تأخیر بیاندازد.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

لمترادا آلمتزومب - Lemtrada Alemtuzumab

 

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از آلمتزومب و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی، کارت اطلاعات ایمنی بیمار و بروشور اطلاعات بیمار که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو توسط یک متخصص بهداشت (عمدتاً پرستار)، به آهستگی (حداقل ۴ ساعت) به داخل رگ تزریق می‌شود. در بیماری ام اس نوع درمان با این دارو معمولا به دو صورت انجام می‌پذیرد. نوع اول مصرف روزانه دارو به مدت ۵ روز است درحالیکه در نوع دوم مصرف روزانه به مدت ۳ روز انجام می شود. مصرف بعدی دوره درمان با فاصله ۱۲ ماه انجام می‌شود. دوره درمان اضافی برای نوع دوم ممکن است تجویز شود که این دوره درمان هم ۱۲ ماه پس از تزریق قبلی صورت می‌گیرد.

 

قبل از دریافت این دارو، پزشک شما را راهنمایی می‌کند که از داروهای دیگری (مانند استامینوفن، دیفن هیدرامین) استفاده کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود. پزشک شما همچنین باید از داروهای دیگری (مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدویروسی) برای جلوگیری از عفونت در بدن کمک بگیرد. از این داروهای مکمل دقیقاً مطابق دستور پزشک استفاده کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از دریافت آلمتزومب، در صورت حساسیت به آن یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: عفونت‌های اخیر/فعلی (مانند سل)، خونریزی/مشکلات خونی، سرطان، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی، سکته مغزی، مشکلات سیستم ایمنی (مانند HIV)، مشکلات تیروئید.

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه یا خواب‌آلودگی کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

قبل از انتقال خون، به پزشک خود بگویید که از آلمتزوماب استفاده می‌کنید.

 

بدون موافقت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی نکنید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند خودداری کنید.

 

برای جلوگیری از شیوع عفونت‌ها، دستان خود را به‌خوبی بشویید.

 

این دارو همچنین خطر ابتلا به یک عفونت بسیار جدی ناشی از باکتری به نام لیستریا را افزایش می‌دهد. هنگام مصرف این دارو و مدتی پس از درمان با این دارو از مصرف غذاهای چربی که ممکن است دارای لیستریا باشند (مانند سوسیس و کالباس، فرآورده‌های شیری و پنیری پاستورزه نشده، پنیرهای نرم، گوشت/غذاهای دریایی/مرغ نیم‌پز) خودداری کنید یا این غذاها را به اندازه کافی حرارت دهید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

 

برای کاهش خطر بریدگی، کبودی یا آسیب‌دیدگی، با احتیاط از اشیاء تیز مانند تیغ و سوهان ناخن استفاده کنید و از فعالیت‌هایی مانند ورزش تماسی خودداری کنید.

 

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید. شما نباید هنگام استفاده از آلمتوزومب باردار شوید. این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند. پزشک شما قبل از شروع این دارو باید آزمایش بارداری را تجویز کند. در مورد اشکال قابل اعتماد روش‌های ضدبارداری هنگام استفاده از این دارو و حداقل ۳ ماه پس از قطع درمان با این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. به دلیل خطر احتمالی برای شیرخوار، شیردهی در طول درمان و حداقل ۳ تا ۴ ماه پس از درمان با این دارو توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی آلمتزومب را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند شمارش کلی خون CBC، آزمایش عملکرد کلیه/کبد/تیروئید، فشارخون، معاینات پوستی، آزمایش سل، آزمایش ادرار) باید قبل از شروع درمان انجام شده و به‌طور دوره‌ای در طول و بعد از درمان، برای نظارت بر پیشرفت یا عوارض جانبی ادامه یابد. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

برای گرفتن بهترین نتیجه از درمان با آلمتزوماب، دریافت هر دوز طبق برنامه‌ریزی انجام شده توسط پزشک بسیار مهم است. اگر فراموش کردید دوزی را مصرف کنید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا یک برنامه دوز جدید برای شما طراحی شود.


 

عوارض جانبی

با مصرف آلمتزومب ممکن است تب، لرز، سرگیجه، سفتی عضلات، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، اسهال، بثورات/خارش پوستی خفیف، خستگی، گرگرفتگی یا مشکل در تنفس در طول یا بعد از تزریق ایجاد شود. این واکنش‌ها بیشتر در هفته اول درمان رخ می‌دهند. در صورت بروز، تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، به پزشک یا داروساز خود بگویید. پزشک شما ممکن است داروهای مکمل (جانبی) را برای کمک به کنترل این علائم تجویز کند. همچنین ممکن است اسهال، درد معده/شکم، خستگی، سردرد، لرزش، مشکل در خوابیدن یا زخم دهان ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند. با این حال، پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی است. نظارت دقیق توسط پزشک می‌تواند خطر عوارضی جانبی را کاهش دهد.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، فورا با پزشک خود صحبت کنید، از جمله: تغییرات روحی و روانی (مانند افسردگی، اضطراب)، درد استخوان/مفاصل/کمر، علائم بیماری‌های تیروئید (مانند تغییر وزن غیرمعمول، افزایش تعریق، ببوست، احساس سرما، ضربان قلب کند/سریع/نامنظم)،  علائم بیماری کبد (مانند حالت تهوع/استفراغی که متوقف نمی‌شود، درد شدید معده/شکم، زرد شدن چشم/پوست، ادرار تیره).

 

آلمتزومب ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت مغزی تادر (ناشایع) (لکوانسفالوپاتی چندکانونی پیش‌رونده-PML) اما بسیار جدی (احتمالا خطرناک) را افزایش دهد. در صورت بروز علائمی از قبیل ناشیگری، ازبین رفتن عماهنگی/عدم تعادل، ضعف، تغییر ناگهانی در افکار (مانند گیجی، مشکل در تمرکز، از دست دادن حافظه)، مشکل در صحبت کردن/راه رفتن، تشنج، تغییر در بینایی فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی بسیار جدی مانند غش، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه/فک/بازو، ضربان قلب نامنظم، سفت شدن گردن فورا کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی آلمتزوماب نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با آلمتزومب تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ناتالیزومب، ریتوکسی مب).


 

شرایط نگهداری

این دارو در بیمارستان یا کلینیک تزریق شده و در خانه نگهداری نمی‌شود.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید