ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

تامسولوسین – Tamsulosin

نام برند:
فلومکس
نام شیمیایی: تامسولوسین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات ادراری، درمان اختلال عملکرد مثانه
درمان اصلی: درمان اختلالات ادراری
داروهای معادل:

 

تامسولوسین در مردان و برای درمان علائم پروستات بزرگ شده (هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات –BPH) استفاده می‌شود. این دارو پروستات را کوچک نمی‌کند، اما با شل کردن عضلات در پروستات و مثانه علائم این مشکل را کاهش می‌دهد. این دارو کمک می‌کند تا علائم BPH از جمله مشکل در شروع ادرار کردن، جریان ضعیف ادرار و نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن از جمله در طول شب بهبود یابد. در بیماری ام اس این دارو برای تقویت جریان ادرار مصرف می‌شود.

 

تامسولوسین متعلق به دسته‌ای از داروها است که به‌عنوان مسدودکننده‌های آلفا شناخته می‌شوند.

 

از این دارو برای درمان فشارخون بالا استفاده نکنید.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

تامسولوسین - Tamsulosin

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف تامسولوسین و در هر بار تجویز دوباره آن، بروشور اطلاعات بیمار که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو طبق دستورالعمل پزشک از طریق دهان، معمولاً یک‌بار در روز، ۳۰ دقیقه بعد از یک وعده غذایی (مثلاً هرروز ۳۰ دقیقه بعد از شام) باید مصرف شود. این دارو را به‌طور کامل ببلعید. کپسول‌ها را خرد نکنید، نجوید و یا باز نکنید.

 

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد.

 

تامسولوسین ممکن است باعث افت ناگهانی فشارخون شما شود که می‌تواند منجر به سرگیجه یا غش گردد. خطر بروز این عارضه بعد از شروع مصرف این دارو، بعد از اینکه پزشک دوز مصرفی شما را افزایش داد و یا اگر بعد از قطع مصرف آن مجدداً درمان را شروع کنید بیشتر است. در این مواقع از بودن در موقعیت‌هایی که ممکن است در صورت وقوع غش جراحتی به شما وارد شود، خودداری کنید.

 

به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در زمان معینی مصرف کنید.

 

اگر چند روز تامسولوسین را مصرف نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید تا در صورت نیاز به شروع مصرف مجدد دارو با دوز کم، شما را راهنمایی کند.

 

ممکن است بهبود علائم شما تا ۴ هفته پس از شروع مصرف این دارو طول بکشد (یعنی دارو سریعاً پاسخ ندهد). اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف تامسولوسین، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌خصوص در مورد بیماری‌هایی نظیر فشارخون پایین، مشکلات خاص چشم (آب‌مروارید، گلوکوم یا آب‌سیاه).

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه یا خواب‌آلودگی کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی (از جمله جراحی آب‌مروارید/گلوکوم-آب‌سیاه چشم)، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می‌کنید یا قبلاً مصرف می‌کردید و همچنین در مورد سایر محصولات مصرفی خود (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) صحبت کنید.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به‌ویژه افت فشارخون و سرگیجه هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده، حساس‌تر باشند. این عوارض جانبی می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهند.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی تامسولوسین را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل سرگیجه شدید، غش باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و  آزمایشگاهی (مانند معاینه پروستات، فشارخون) باید به‌طور دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما مورد بررسی و عوارض جانبی تحت نظر قرار گیرد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید دارو را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف تامسولوسین ممکن است سرگیجه، سبکی سر، خواب‌آلودگی، آبریزش/گرفتگی بینی رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

برای کاهش خطر سرگیجه و منگی، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده، به‌آرامی این کار را انجام دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی از جمله: غش کردن، فوراً با پزشک خود صجبت کنید.

 

آقایان هنگام درمان با این دارو به‌ندرت (ناشایع) ممکن است نعوظ دردناک یا طولانی مدت داشته باشند که ۴ ساعت یا بیشتر طول بکشد. اگر این اتفاق رخ داد، استفاده از این دارو را متوقف کرده و فوراً کمک پزشکی دریافت کنید وگرنه ممکن است مشکلات دائمی ایجاد شود.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با تامسولوسین تداخل داشته باشند عبارتند از: سایر داروهای مسدودکننده آلفا (مانند پرازوسین، ترازوسین).

 

اگر شما در کنار تامسولوسین ، دارویی برای درمان اختلال نعوظ – ED یا فشارخون ریوی (مانند سیلدنافیل، تادالافیل) مصرف می‌کنید، ممکن است فشارخون شما دچار افت شدید شود که می‌تواند منجر به سرگیجه یا غش گردد. برای به حداقل رساندن این خطر، ممکن است پزشک داروهای شما را مجددا تنظیم کند.

 

سایر داروها می‌توانند بر حذف تامسولوسین از بدن شما تأثیر بگذارند که این امر ممکن است نحوه عملکرد تامسولوسین را تغییر دهد. به‌عنوان مثال می‌توان به ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، بوسپرویر، کلاریترومایسین، کوبیسیستات، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند لوپیناویر، ریتوناویر) و ریبوسیکلیب در میان دیگر داروها اشاره کرد.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید