ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آمانتادین – Amantadine

نام برند:
نام شیمیایی: آمانتادین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان خستگی
درمان اصلی: درمان پارکینسون، آنفولانزا
داروهای معادل:

 

آمانتادین برای معالجه بیماری پارکینسون استفاده می شود. همچنین از این دارو برای درمان برخی از اختلالات حرکتی ناشی از برخی داروها (واکنشهای اکستراپیرامیدال) استفاده می شود. تصور می شود این دارو با بازیابی تعادل برخی مواد طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز کار میکند.

 

برندهای (مارک ها یا نام های تجاری) مختلف این دارو ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشند. برند آمانتادین را هنگام مصرف تغییر ندهید مگر اینکه توسط پزشک خود دستور گرفته باشید.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

 

آمانتادین-Amantadine

 

روش مصرف

این دارو را از طریق دهان با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف می کنند. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چه موقع دارو را مصرف کند، زیرا برند های مختلف در زمان های مختلفی(صبح، یا هنگام خواب) باید مصرف شوند. این دارو را به طور کامل ببلعید. کپسول ها / قرص ها را خرد نکنید، نجوید و یا تقسیم نکنید. با انجام این کار می توانید تمام دارو را به طور همزمان آزاد کرده و خطر عوارض جانبی را افزایش دهید.

 

اگر از فرم کپسول این دارو استفاده می کنید و در بلع کل آنها مشکل دارید، می توانید درست قبل از مصرف، کپسول را باز کرده و محتویات آن را روی مقدار کمی از غذای نرم (مانند سس سیب) بپاشید و بلافاصله و بدون جویدن، مخلوط را قورت دهید. نگذارید بین باز کردن کپسول و بلعیدن محتویات فاصله زیادی بیفتد و مخلوط(کپسول و غذای نرم) را برای مصرف های بعدی ذخیره نکنید.

 

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد.

 

برای تاثیر بیشتر و افزایش بازدهی آمانتادین به طور مرتب از این دارو استفاده کنید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در زمانی معین مصرف کنید.

 

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. ممکن است با قطع ناگهانی یا کم کردن سریع دوز این دارو، وضعیت شما بدتر شود. پزشک شما ممکن است به تدریج دوز شما را کاهش دهد تا احتمال بروز علائمی مانند اضطراب، توهم، افسردگی یا اختلال در تکلم کاهش یابد. فوراً هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبلی را به پزشک اطلاع دهید.

 

زمان اثر گذاری آمانتادین می تواند چندین هفته طول بکشد، اگر در وضعیت شما بهبودی حاصل نشد یا بدتر شد، پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف آمانتادین، ​​در صورت حساسیت به آمانتادین یا ریمانتادین ، یا هرگونه حساسیت دیگری پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص مواردی چون: گلوکوم، بیماری کلیوی، بیماری روحی و روانی (مانند افسردگی، روان پریشی)، یک اختلال پوستی خاص (درماتیت اگزماتوئید)، اختلالات خواب (مانند نارکولپسی)، تشنج.

 

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود یا بینایی شما را دچار مشکل کند. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند سرگیجه یا خواب آلودگی شما را بیشتر کند. بعد از مصرف دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری یا دید دقیق داشته باشد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید با خیال راحت آن کار را بکنید. مصرف مشروبات الکلی را قطع یا بسیار کم کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با یا بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

افراد مسن ممکن است عوارض جانبی این دارو به ویژه سرگیجه و تغییرات روحی (مانند توهم) را بیشتر تجربه کنند. سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات نامطلوب بر روی شیرخوار داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی آمانتادین را بیش از حد تجویزشده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل تنفسی داشت ، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل ضربان قلب تند/ نامنظم، خواب آلودگی شدید، تنگی نفس، تغییر در میزان ادرار، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند اضطراب، پرخاشگری، سردرگمی، توهم) و تشنج باشد.

 

افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست (ملانوما) را افزایش دهند. در صورت مشاهده تغییر در ظاهر یا اندازه خال یا سایر تغییرات غیرمعمول پوستی، فوراً پزشک خود را مطلع کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید معاینات منظم پوستی داشته باشید یا خیر.

 

دوزهای فراموش شده

دوزی را از دست ندهید. اگر فراموش کردید که دارو را مصرف کنید، دوز از دست رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در زمان عادی مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

تاری دید، حالت تهوع ، از بین رفتن اشتها، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، خشکی دهان، یبوست یا مشکل در خواب ممکن است ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می تواند خطر افتادن را افزایش دهد. هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا درابزکشیده به آرامی بلند شوید.

 

برای تسکین خشکی دهان، آب نبات های سخت یا چیپس های یخی (بدون قند)، جویدن آدامس (بدون قند)، نوشیدن آب یا استفاده از یک جایگزین بزاق را امتحان کنید.

 

اگر قرص های با رهایی طولانی (فرمی از این دارو) استفاده می کنید، ممکن است یک پوسته قرص خالی در مدفوع شما ظاهر شود. این اثر بی ضرر است زیرا بدن شما داروها را قبلاً جذب کرده است.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی فورا پزشک خود را مطلع سازید. از جمله این موارد: لکه های پوستی مایل به قرمز روی پوست (به خصوص در پاها)، تورم مچ پا / پا ، مشکل در ادرار، تغییر در بینایی، تمایلات شدید غیرمعمول (مانند افزایش میل به قمار، افزایش فشارهای جنسی، هزینه های کنترل نشده)، تغییرات روحی (مانند اضطراب، افسردگی، توهم، افکار/اقدام به خودکشی)، اسپاسم عضلانی.

 

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: تشنج ، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

برخی از افرادی که آمانتادین مصرف می کنند در طول فعالیت های روزمره معمول خود (مانند صحبت کردن، رانندگی) ناگهان به خواب میروند. ممکن است بدون هشدار یا بدون احساس خواب آلودگی بخوابید. این اثر ممکن است در هر زمان اتفاق بیفتد حتی اگر مدت طولانی از این دارو استفاده کرده باشید. اگر خواب آلودگی شما افزایش داشته و یا به طور ناگهانی در طول روز میخوابید، سریعاً پزشک خود را مطلع کنید. در صورت نوشیدن الکل یا داروهای دیگری که می توانند باعث خواب آلودگی شما شوند این خطر بیشتر میشود. از رانندگی یا سایر فعالیتهایی که لازم است برای انجامشان هوشیار باشید پرهیز کنید (بخش احتیاط در این صفحه را دوباره مرور کنید).

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به آمانتادین به ندرت رخ میدهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم واکنش آلرژیک جدی مانند بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر داده و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، کم یا زیاد نکنید.

 

آمانتادین ممکن است در اثر برخی واکسن ها مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می شود، اختلال ایجاد کند. با این وجود، در صورت توصیه پزشک ممکن است بتوانید واکسن تزریقی آنفولانزا دریافت کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراینباره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید