ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آیا ماساژ می تواند به بهبود علائم ام اس کمک کند؟

ماساژ درمانی نمی‌تواند بیماری ام اس را درمان کند یا روند بیماری را تغییر دهد. اما برای برخی از افراد مبتلا به ام اس، ماساژ درمانی می‌تواند در کاهش علائم خاص و بهبود کیفیت کلی زندگی مفید باشد.

 

آیا ماساژ می تواند به بهبود علائم ام اس کمک کند؟

 

بررسی اجمالی

برخی از افراد برای کاهش استرس و اضطراب به دنبال ماساژ درمانی هستند. برخی دیگر ممکن است بخواهند درد را کاهش دهند یا به بهبودی ناشی از بیماری یا آسیب کمک کنند. شما ممکن است ماساژ درمانی را فقط برای شل شدن عضلات و فرار از فشارهای روزانه انجام دهید.

 

افراد مبتلا به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) نیز به همین دلایل ممکن است به دنبال ماساژ درمانی باشند.

 

در طول ماساژ، درمانگر به طور دستی بافت‌های نرم شما، از جمله عضلات، رباط ها، تاندون ها و بافت همبند را مالش می‌دهد. این امر می‌تواند عضلات متشنج را شل کند، گردش خون را بهبود بخشد و به شما کمک کند کمتر استرس داشته باشید.

 

اگرچه ماساژ درمانی ام اس را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به بهبود برخی از علائم این بیماری کمک کند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماساژ برای بیماری ام اس، از جمله مزایا و خطرات آن، با ما همراه باشید.

 

مزایای ماساژ درمانی برای ام اس چیست؟

ماساژ درمانی نمی‌تواند بیماری ام اس را درمان کند یا روند بیماری را تغییر دهد. اما برای برخی از افراد مبتلا به ام اس، ماساژ درمانی می‌تواند در کاهش علائم خاص و بهبود کیفیت کلی زندگی مفید باشد.

 

ام اس برای هر فرد مبتلا متفاوت است. مزایای بالقوه ماساژ درمانی نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

 

برخی از علائم ام اس که ممکن است با ماساژ بهبود یابند عبارتند از:

 

همچنین ماساژ درمانی می‌تواند به جلوگیری از زخم های ناشی از فشار، تقویت روحیه و بهبود عملکرد جسمی و اجتماعی کمک کند.

 

در سال ۲۰۱۶، یک مطالعه کوچک نشان داد که ماساژ درمانی برای کنترل درد و خستگی در افراد مبتلا به ام اس بی خطر و مفید است. به شرکت‌کنندگان این مطالعه یک بار در هفته و به مدت شش هفته جلسه ماساژ درمانی داده شد. نویسندگان این مطالعه گفتند که ماساژ درمانی با کاهش درد و خستگی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

 

یک مطالعه کوچک دیگر که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد نتیجه گرفت که ماساژ بی خطر است و ممکن است به افراد مبتلا به ام اس کمک کند تا استرس علائم خود را کنترل کنند. شرکت کنندگان گزارش دادند که به دلیل ماساژ، بهبودی در سلامت عمومی خود احساس کرده‌اند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که این مزیت می‌تواند از طریق تسکین درد، تعامل اجتماعی مربوط به ماساژ یا ترکیبی از هر دو باشد.

 

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۳ در مورد افراد مبتلا به ام اس نشان داد که ماساژ درمانی می‌تواند موثرتر از ورزش درمانی در کاهش درد باشد. و ترکیب ماساژ درمانی با ورزش درمانی ممکن است حتی مفیدتر باشد.

 

در حالی که این مطالعات امیدوار کننده هستند، اما همه آنها بسیار کوچک بوده‌اند. برای درک کامل مزایای ماساژ برای بیماری ام اس، به مطالعات طولانی مدت نیاز است. اما هیچ یک از این مطالعات خطرات عمده ای پیدا نکرده است، بنابراین اگر علاقه‌مند به ماساژ درمانی هستید ارزش آن را دارد که ماساژدرمانی را امتحان کنید.

 

چرا یافتن یک متخصص ماساژ درمانی آشنا به ام اس مهم است؟

پاسخ: با بیماری ام اس، افراد گاهی اوقات نسبت به فشارهای عمیق حساس نیستند.

بیش از حد کارکردن با بافت‌ عضلات می‌تواند فرد مبتلا به ام اس را دچار کبودی و خستگی کند. همچنین، بسیاری از ماساژ درمانی ها از برنامه های آب درمانی، از جمله بسته های گرم استفاده می‌کنند و این ممکن است برای فرد مبتلا به ام اس مناسب نباشد. برای اطلاع از اثر گرما بر روی ام اس اینجا کلیک کنید.

 

علائم ام اس و میزان پاسخ به ماساژ درمانی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و حتی گاهی اوقات این پاسخ ممکن است در یک فرد متفاوت باشد. مهم است که به ماساژ درمانگری مراجعه کنید که بتواند نیازها و پاسخ های شما را ارزیابی کند و جلسات خود را بر این اساس تنظیم کند.

 

پروفسور کالیانی پرمکومار و پروفسور دونلدا گوان از دانشکده پزشکی دانشگاه ساسکاچوان.

این پاسخ‌ها بیانگر نظرات متخصصان پزشکی وبسایت Healthline.com است. تمام مطالب برای آگاهی بوده و نباید توصیه پزشکی در نظر گرفته شوند.


 

انواع مختلف ماساژ چیست؟

طبق گفته انجمن ماساژ درمانی آمریکا، ماساژ سوئدی متداول‌ترین نوع ماساژ است. این شامل فشارهای ناگهانی طولانی، سر خوردن دست روی عضلات، ورز دادن عضلات و فشرده سازی است. همچنین می‌تواند شامل حرکات لرزشی، حرکات عمیق با استفاده از شست یا نوک انگشتان و ضربه سریع به عضلات باشد.

 

ماساژ درمانگر شما ممکن است از روش ریکی (Reiki) نیز استفاده کند، روشی که از لمس سبک و غیرتهاجمی استفاده می‌کند. این ممکن است به شما کمک کند تا در یک آرامش عمیق قرار بگیرید. ماساژ درمانگران همچنین می‌توانند با استفاده از نورپردازی، موسیقی و رایحه درمانی فضایی آرام ایجاد کنند.

 

انواع مختلفی از ماساژ درمانی، بدن درمانی و حرکت درمانی وجود دارد که می‌تواند به علائم ام اس کمک کند، از جمله:

 

  • طب فشاری: که یک پزشک از انگشتان خود برای تحریک قسمت‌های خاصی از بدن شما استفاده می‌کند. این روش شبیه طب سوزنی است اما سوزن ندارد.
  • شیاتسو: این روشی است که با استفاده از انگشتان، شست و کف دست به نواحی خاصی از بدن شما فشار وارد می‌کند.
  • تکنیک الکساندر: این نوعی از درمان است که به شما کمک می‌کند تا عاداتی که به بدن شما فشار وارد می‌کنند را با ذهنیت درست تغییر داده و اصلاح کنید.
  • روش فلدنکرایس: این روش از حرکات آرام برای کمک به فشار در عضلات و مفاصل استفاده می‌کند.
  • رولینگ: روشی که در آن از فشار عمیق برای تنظیم مجدد بدن استفاده می‌شود.
  • رویکرد تراگر: این روش برای بهبود وضعیت و حرکت، از ترکیبی از ماساژ سبک و تمرینات ملایم استفاده می‌کند.

 

بیشتر افراد مبتلا به ام اس به گرما حساس هستند، گرچه عده ای نسبت به سرما حساس‌ترند. از هر روشی که شامل وان‌ها و یا حمام های آب گرم می‌شود خودداری کنید. این موارد می‌توانند علائم ام اس را برای برخی افراد بدتر کنند.


 

آیا ماساژ درمانی برای مبتلایان به ام اس بی خطر است؟

ماساژ درمانی برای افراد مبتلا به ام اس معمولاً بی خطر است.

 

اگر موارد زیر را دارید قبل از انجام ماساژ درمانی با پزشک خود صحبت کنید:

  • پوکی استخوان
  • آرتروز
  • ورم
  • زخم
  • بزرگ شدن کبد یا طحال
  • بیماری قلبی
  • سرطان

 

همچنین در موارد زیر ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید:

 

  • اخیراً زخمی شده‌اید
  • اخیراً جراحی شده‌اید
  • باردار هستید
  • در حال عود (حمله ام اس) هستید

 

این عوامل به این معنا نیست که شما نمی توانید ماساژ را امتحان کنید، اما پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برخی اقدامات احتیاطی اضافی را انجام دهید یا از انجام انواع خاصی از ماساژ خودداری کنید.


 

چگونه می‌توانم یک ماساژ درمانگر مناسب پیدا کنم؟

اگرچه ممکن است ماساژ درمانی به عنوان طب سنتی به نظر نرسد، اما باید مطمئن شوید که این کار توسط فردی واجد شرایط انجام می‌شود.

 

در اینجا چند روش برای یافتن ماساژ درمانگر مناسب وجود دارد:

 

  • از پزشک عمومی خود بپرسید.
  • از متخصص مغز و اعصاب خود بخواهید ماساژ درمانگر‌هایی که با بیماری ام اس آشنا هستند را به شما معرفی کند.
  • از دوستان و خانواده درخواست توصیه کنید.

 

تنظیمات شخصی خود را در نظر بگیرید. آیا برای شما مهم است که درمانگر شما مرد است یا زن؟ آیا آنها در مکانی مناسب با شما تمرین می‌کنند؟

 

در اینجا برخی موارد دیگر وجود دارد که باید قبل از تعیین ماساژ درمانگر در مورد آنها بحث کنید:

  • صلاحیت‌های ماساژ درمانی
  • همه مشکلات سلامتی شما
  • نوع درمان مورد نظر
  • هزینه و طول هر جلسه
  • آیا بیمه درمانی شما این درمان را پوشش می‌دهد یا خیر

 

درباره انتظارات خود صحبت کنید. در مورد آنچه که می‌خواهید از شر آن خلاص شوید مطمئن باشید تا درمانگر شما بتواند درمان را متناسب با نیازهای شما تنظیم کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است از تکنیک‌های مختلفی برای مقابله با درد یا سفتی عضلات استفاده کنند، در مقایسه با وقتی که شما می‌خواهید برای کاهش استرس ماساژ درمانی کنید. این یک مکالمه رایج برای ماساژ درمانی است، بنابراین در هنگام مطرح کردن آن احساس ناراحتی نکنید.

 

اگر بعد از جلسه فوری احساس آرامش نکردید، ناامید نشوید. قبل از اینکه بدانید چه چیزی برای شما بهتر است، مجبور می‌شوید چند روش ماساژ درمانی و تکنیک را امتحان کنید.

 

در نهایت

ماساژ درمانی روند ام اس شما را درمان نمی‌کند یا تغییر نمی‌دهد. اما می‌تواند به کاهش برخی از علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. اگر ماساژ فایده‌ای جز کمک به آرامش و خالی شدن استرس شما ندارد، ممکن است برای شما ارزش داشته باشد. برای اطمینان از بی خطر بودن ماساژ درمانی برای علائم ام اس، با پزشک خود مشورت کنید و نکاتی در مورد یافتن یک درمانگر خوب در منطقه خود را از او بخواهید.

 

 

منبع:

www.healthline.com

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید