ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سؤالات متداول درباره داروی جدید کسیمپتا اوفاتوموماب

سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA، اخیرا کسیمپتا (اوفاتوموماب از شرکت نووارتیس) را به عنوان درمانی اصلاح کننده برای بزرگسالان با انواع عود کننده ام اس فعال تأیید کرده است. (سازمان غذا و داروی آمریکا داروی کسیمپتا اوفاتوموماب را تایید کرد) ممکن است در مورد این دارو سوالاتی مطرح شود. در این مطلب سوالات متداول در مورد داروی کسیمپتا اوفاتوموماب را بررسی می‌کنیم.

 

سؤالات متداول درباره تأیید اوفاتوموماب توسط FDA – با نام تجاری کسیمپتا - برای ام اس عود کننده

 

سوال: کسیمپتا چه نوعی از ام اس را درمان می‌کند؟

جواب: سازمان غذا و داروی آمریکا کسیمپتا را برای معالجه انواع عودکننده بیماری ام اس، از جمله سندرم جدا شده بالینی (CIS)، ام اس عود کننده و بهبود یابنده و ام اس پیشرونده ثانویه فعال تأیید کرده است. افراد مبتلا به ام اس ثانویه پیشرونده فعال پیشرفت ناتوانی دارند اما همچنان عودهای حاد یا فعالیت‌های جدید در MRI را نیز تجربه می‌کنند.

 

سوال: طریقه مصرف کسیمپتا چگونه است؟

جواب: این دارو به صورت تزریق زیر پوست (زیرجلدی)، توسط خود بیمار و ماهی یک بار مصرف می‌شود. سه دوز اول به صورت هفتگی، و از دوز چهارم به صورت ماهیانه مصرف می‌گردد.

 

سوال: عوارض جانبی احتمالی کسیمپتا چیست؟

جواب: شایع ترین عوارض جانبی شامل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد، واکنش‌های مربوط به تزریق و واکنش‌های موضعی محل تزریق است.

 

سوال: چرا فرد مبتلا به ام اس باید یک درمان اصلاح کننده بیماری را در نظر بگیرند؟

جواب: انجام یک درمان اصلاح کننده بیماری در حال حاضر بهترین روش برای کاهش فعالیت ام اس و ناتوانی در آینده است. کارآزمایی‌های بالینی در گذشته انجام شده است که افرادی که درمان با یک روش اصلاح کننده بیماری را زود شروع کرده بودند را با افرادی که در آن بازه زمانی دارونما دریافت کرده بودند با هم مقایسه کرد، مطالعات روی این کارآزمایی‌ها حاکی از آن است که درمان زودرس مزایای مهمی را در رابطه با تجمع ناتوانی‌ها در آینده ارائه می‌دهد.

 

سوال: آیا باید داروی فعلی خود را به کسیمپتا اوفانوموماب تغییر دهم؟

جواب: تصمیم در مورد مصرف کسیمپتا باید با همکاری ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی ام اس، و با در نظر گرفتن عوامل مختلفی از جمله اثربخشی داروی فعلی و کسیمپتا، خطرات و مزایای احتمالی کسیمپتا و همچنین هزینه‌ها و تاثیر بر شیوه زندگی گرفته شود. سؤالات مهمی که باید درمورد مصرف کسیمپتا از پزشک پرسیده شود عبارتند از:

 

  • تاثیر داروی فعلی روی سلامتی من چگونه است؟
  • تحمل من در مورد خطر بروز عوارض جانبی شناخته شده کسیمپتا چقدر است؟
  • تحمل من در مورد خطر عوارض جانبی که ممکن است با استفاده طولانی مدت از کسیمپتا پدیدار شود چگونه است؟
  • آیا برنامه تزریق این دارو متناسب با سبک زندگی من است؟
  • آیا من مصرف منظم و سر وقت این دارو را به خاطر خواهم آورد؟
  • انتخاب داروی من چگونه بر توانایی من بر فرزندآوری یا برنامه‌های بارداری من تأثیر خواهد گذاشت؟
  • هزینه‌های کسیمپتا در مقایسه با داروی فعلی من چگونه است؟

 

 

سوال: تا چه مدت می‌توان کسیمپتا را مصرف کرد؟

جواب: هیچ محدودیت زمانی مشخصی برای مصرف کسیمپتا وجود ندارد.

 

سوال: آیا عوامل خطر یا شرایط پزشکی خاصی وجود دارد که باعث شود فردی نتواند کسیمپتا را مصرف کند؟

جواب: اگر فردی مبتلا به عفونت فعال باشد تا زمانی که این عفونت برطرف نشود نباید از این دارو استفاده کند. در افرادی که سابقه عفونت ویروس هپاتیت B دارند، ممکن است ویروس دوباره فعال شود که این امر می‌تواند مشکلات جدی کبدی را ایجاد کند. به دلیل خطر آسیب به جنین، به خانم‌ها هشدار داده می‌شود که در طی مصرف و ۶ ماه پس از قطع کسیمپتا، از روش‌های کنترل کننده بارداری استفاده کنند.

 

سوال: آیا می‌توانم مصرف کسیمپتا را در طول بیماری همه گیر COVID-19 شروع کنم؟

جواب: قبل از شروع هرگونه داروی جدید، افراد مبتلا به ام اس باید با متخصص بهداشت خود صحبت کنند که با توجه به خطر COVID-19 در منطقه کدام روش درمانی بهترین انتخاب برای دوره بیماری فرد و نحوه فعالیت بیماری اوست. استفاده از روش‌های درمانی که CD20 را هدف قرار می‌دهند – از جمله کسیمپتا (اوفاتوموماب)، اکرووس (اوکرلیزوماب) و ریتوکسان (ریتوکسیماب) – با توجه به نیاز به بستری شدن در بیمارستان مستلزم مراقبت‌های ویژه در برابر COVID-19 است. این یافته اولیه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

 

سوال: آیا شخصی که می‌خواهد از کسیمپتا اوفاتوموماب استفاده کند، برای بررسی احتمال بروز عوارض جانبی و نظارت بر اثربخشی دارو باید آزمایش‌های خاصی را انجام دهد؟

جواب: افرادی که برایشان کسیمپتا تجویز شده است باید برای بررسی وجود ویروس هپاتیت ب (HBV) و بررسی سطح سرمی ایمونوگلوبولین‌ها قبل از مصرف، حین مصرف و بعد از قطع دارو (تا زمان بازگشت سلول‌های B) آزمایش خون انجام دهند.

 

سوال: هزینه کسیمپتا چقدر خواهد بود؟

جواب: هزینه داروی کسیمپتا در امریکا ۸۳ هزار دلار در سال اعلام شده است (هزینه عمده فروشی). هزینه واقعی برای هر شخص که دارای ام اس است بستگی به مقررات پوشش بیمه آنها و میزان واجد شرایط بودن آن فرد برای برنامه‌هایی دارد که برای کمک به بیماران در نظر گرفته شده است.

 

سوال: آیا تنها یک فرم عمومی از کسیمپتا وجود دارد؟

جواب: بله.

 

سوال: آیا کسیمپتا در ام اس پیشرونده اولیه یا ام اس پیشرونده ثانویه غیر فعال آزمایش می‌شود؟

جواب: درحال حاضر خیر.

 

شما می‌توانید روش مصرف، عوارض، تداخلات دارویی، میزان دوز و … اوفاتوموماب را به تفضیل در مطلب اختصاصی کسیمپتا اوفاتوموماب مطالعه کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۳+

یک نظر برای “سؤالات متداول درباره داروی جدید کسیمپتا اوفاتوموماب”

  1. علیرضا گفت:

    بسیارامیدوارکننده خداکنه زودترایران بیارن هزینش هم طوری باشه همه بتونن استفاده کنن

    ۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید