ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

توصیه هایی برای پیوند مغز استخوان aHSCT در ام اس

کمیته مشاوره پزشکی انجمن ملی ام اس آمریکا مقاله‌ای منتشر کرده است که به بررسی شواهد مربوط به استفاده بهینه از پیوند سلول های بنیادی خون ساز اتولوگ (aHSCT، معروف به پیوند مغز استخوان) برای درمان انواع خاصی از بیماری ام اس می‌پردازد. اکنون توصیه‌های کمیته در ژورنال JAMA Neurology در تاریخ ۲۶ اکتبر منتشر شده است.

 

انجمن ملی ام اس آمریکا توصیه هایی را برای پیوند مغز استخوان aHSCT در ام اس منتشر می کند

 

  • شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد aHSCT برای همه مبتلایان به ام اس مناسب نیست اما ممکن است برای افراد مبتلا به ام اس عود کننده که دارای ویژگی‌های خاصی هستند بسیار موثر باشد.
  • این کمیته آنچه در مورد aHSCT در ام اس شناخته شده و شناخته نشده است را بیان می‌کند و توصیه‌هایی را برای استفاده از آن (ترجیحاً در آزمایش‌های بالینی) و تحقیقات بیشتر ارائه می‌دهد – جزئیات را در زیر ببینید.

 

جزئیات

سابقه و هدف: با وجود در دسترس بودن درمان های دارویی اصلاح کننده بیماری برای بیماری ام اس، برخی از افراد همچنان فعالیت بیماری را تجربه می‌کنند. شواهد فزاینده ای وجود دارد که پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (aHSCT، که به عنوان پیوند مغز استخوان شناخته می‌شود) می‌تواند برای افراد مبتلا به ام اس عود کننده که دارای مشخصات خاصی هستند بسیار موثر باشد. به نظر می‌رسد که این روش خطرناک که یک بار فقط انجام می‌شود، هنگامی که توسط پزشکان باتجربه و مجاز انجام می‌شود، ایمن‌تر می‌شود.

 

AHSCT تلاش می‌کند تا سیستم ایمنی که در ام اس مسئول آسیب رساندن به مغز و نخاع است را “راه اندازی مجدد” کند. در HSCT برای ام اس، سلول های بنیادی خونساز (سلول های بنیادی تولید کننده خون) که از خون یا مغز استخوان خود شخص گرفته می‌شوند، جمع آوری و ذخیره می‌شوند و بعد از آن سیستم ایمنی بدن با استفاده از داروهای شیمی درمانی از بین می‌رود. سپس سلول های بنیادی ذخیره شده مجدداً به بدن منتقل می‌شوند. سلول های بنیادی جدید به مغز استخوان منتقل شده و با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن را بازسازی می‌کنند.

 

در نحوه انجام این روش تفاوت‌هایی وجود دارد، بنابراین مقایسه نتایج مطالعات مختلف دشوار بوده است. این تفاوت‌ها شامل خصوصیات افرادی است که تحت این روش درمانی قرار گرفته‌اند، تفاوت در نحوه تحریک سلول های بنیادی، در میزان تخریب سیستم ایمنی بدن و تفاوت در اینکه سلول های بنیادی ذخیره شده مرتب شده یا به طور کامل به بدن فرد منتقل شده‌اند.

 

توصیه‌ها: کمیته مشاوره پزشکی انجمن ملی ام اس آمریکا، به ریاست دکتر آرون میلر (مرکز مولتیپل اسکلروزیس کورین گلداسمیت دیکینسون، دانشکده پزشکی Icahn در نیویورک)، شواهد موجود را بررسی کرد تا توصیه‌هایی در مورد استفاده مناسب از aHSCT برای درمان ام اس را ارائه دهد. آنها همچنین مناطقی را که نیاز به تحقیقات بیشتر دارند، توصیه کردند. توصیه ها شامل موارد زیر است:

 

چه کسی می تواند پیوند سلول های بنیادی انجام دهذ؟

بهترین کاندیداها برای انجام این روش درمانی افرادی هستند که:

 

یوند سلول های بنیادی کجا انجام می شود؟

  • افراد مبتلا به ام اس، در صورت وجود در یک آزمایش بالینی درمورد این روش درمانی، در آن ثبت نام می‌کنند. (در ایالات متحده، یک آزمایش بالینی فاز ۳، به نام BEAT-MS اخیراً آغاز شده است.)
  • اگر در ارتباط با یک آزمایش بالینی نباشد، افراد باید این روش درمانی را توسط تیم های پزشکی با تجربه، هم در زمینه aHSCT و هم در زمینه ام اس انجام دهند. به دنبال متخصصان پیوندی باشید که مراکز آنها از طرف بنیاد اعتبار سنجی درمان های سلولی (در ایالات متحده) یا انجمن اروپایی پیوند خون و مغز استخوان (در اروپا) تأیید شده باشند.

 

تحقیقات بیشتر: کمیته نیاز به تحقیقات بیشتر را نشان می‌دهد که پروتکل‌هایی بهینه برای این روش و آزمایش‌های بالینی را تعیین می‌کند که aHSCT را با بهترین درمان های اصلاح کننده بیماری موجود مقایسه می‌کند. آنها همچنین توصیه می‌کنند که از یک رجیستری واحد برای پیگیری نتایج بلند مدت در افراد استفاده شود تا این روش درمانی برای ایمنی و کارآیی ارزیابی شود.

 

توجه به COVID-19: فدراسیون بین المللی ام اس راهنمایی های مربوط به aHSCT را ارسال کرده است و حاکی از آن است که افرادی که اخیراً تحت درمان قرار گرفته‌اند باید در نظر داشته باشند که با توجه به دوره شیوع کرونا COVID-19 به مدت ۶ سال در انزوا بمانند. افرادی که قرار است تحت درمان قرار بگیرند باید با مشورت با متخصص مراقبت های بهداشتی خود به تعویق انداختن این روش فکر کنند. اگر درمان aHSCT انجام شود، شیمی درمانی باید در اتاق های جدا شده از سایر بیماران بیمارستان انجام شود.

 

مقاله “پیوند سلولهای بنیادی خونساز اتولوگ در مولتیپل اسکلروزیس: توصیه های انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس”، نوشته دکتر آرون میلر، دکتر تانوجا چیتنیس و دیگران، در نشریه JAMA Neurology در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد.

 

اگر در زمینه پیوند سلول های بنیادی خونساز اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید مطلب پیوند سلول های بنیادی خونساز HSCT را مشاهده کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

مقاله به زبان انگلیسی

۱۱ نوامبر ۲۰۲۰

۵+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید