ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

اختاپوس – اولین کارآزمایی چند بازویی، چند مرحله ای ام اس

 اختاپوس آزمایشی انقلابی، چند بازویی و چند مرحله ای است که روش آزمایش درمان های ام اس پیشرونده را متحول خواهد کرد.

 

اکنون بیش از دوازده روش درمانی اصلاح کننده بیماری (DMT) مجاز برای افراد مبتلا به ام اس عود کننده و تعدادی هم برای ام اس پیشرونده (در ابتدا فعال) در حال رسیدن به دسترسی عمومی هستند. اما برای کمک به افراد در هر مرحله ای از ام اس، باید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنیم.

 

اختاپوس - اولین آزمایش چند بازویی، چند مرحله ای ام اس

 

در حال حاضر، تمام درمان‌های تعدیل کننده بیماری موجود سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند. برای جلوگیری از بدتر شدن ام اس، ما به درمان‌هایی هم نیاز داریم که از اعصاب در برابر آسیب محافظت می‌کنند و میلین از دست رفته را ترمیم می‌کنند.

 

اکنون، پس از سال‌ها برنامه ریزی، جاه طلبی انجمن ام اس بریتانیا برای سرعت بخشیدن به آزمایشات بالینی ام اس پیشرونده در حال تبدیل شدن به واقعیت است. با شروع استخدام افراد متقاضی شرکت در این کارآزمایی از اواخر سال جاری، اختاپوس روشی هوشمندانه برای آزمایش داروهای بالقوه ام اس را ارائه خواهد داد. این پروژه می‌تواند درمان های جدید را تا سه برابر سریعتر به دسترسی عمومی برساند.

 

یک کارآزمایی بسیاربزرگ یکپارچه برای جلوگیری از وخیم تر شدن ام اس

اختاپوس به سرپرستی استادان جرمی چاتاوی و مکس پارمر از دانشگاه کالج لندن، چندین کارآزمایی را در یک تحقیق بزرگ ادغام خواهد کرد.

 

اختاپوس چند بازو خواهد داشت، بنابراین می‌توانیم همزمان چندین درمان بالقوه را آزمایش کنیم. همچنین آنچه را که به طور معمول دو آزمایش متوالی است، در یک آزمایش ادغام می‌کند. این همان چیزی است که اختاپوس را چند مرحله‌ای می‌کند.

 

پروفسور جرمی چاتاوی می‌گوید:

“اختاپوس واقعا نوآورانه است زیرا با کارآزمایی بهترین داروهای نوظهور در ام اس پیشرونده سازگار خواهد بود. در نهایت، این امر باعث می‌شود که درمان‌هایی که از پیشرفت ام اس جلوگیری می‌کنند خیلی زودتر در دسترس باشد. این یک گام بسیار بزرگ در مقایسه با تحقیقات قبلی است.”

 

یک رویکرد انقلابی

اگرچه این اولین بار است که آزمایشی مانند این در ام اس انجام می‌شود، ما قبلاً نیز شاهد این بوده‌ایم که این روش انقلابی در سایر بیماری‌ها انجام شده است.

 

پروفسور مکس پارمر می‌گوید:

“من به عنوان مدیر واحد آزمایش‌های بالینی شورای تحقیقات پزشکی در UCL (کالج دانشگاه لندن)، تیمی را به عنوان پیشگام در ایجاد یک پلتفرم آزمایشات سرطان پروستات – STAMPEDE – راهنمایی کردم که در حال حاضر درمان‌های جدیدی برای افراد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته پیدا کرده است.”

“در یک کارآزمایی، ما توانستیم در مدت ۱۵ سال به هشت سوال تحقیقاتی پاسخ دهیم. از طریق پلتفرم ای کارآزمایی  ما با ۳ مورد از این روش‌های درمانی، بقای مردان مبتلا به سرطان پروستات را بهبود بخشیده ایم. اگر کارها را به روش سنتی انجام می‌دادیم، تحقیقات بیش از ۴۰ سال طول می‌کشید!”

 

“ما در یک لحظه حساس هستیم”

دکتر اما گری، دستیار مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، گفت:

“ده ها هزار نفر در انگلیس مبتلا به انواع پیشرونده ام اس هستند که درمانی برای جلوگیری از بدتر شدن ام اس ندارند. اما ما معتقدیم که می‌توانیم بیماری ام اس را متوقف کنیم و با راه اندازی اختاپوس در یک لحظه حیاتی در مسیر رسیدن به این هدف هستیم.”

“دهه‌ها تحقیق ما را به نقطه‌ای حساس رسانده است و سرانجام می‌توانیم آینده ای را مشاهده کنیم که هیچ کس نگران بدتر شدن بیماری ام اس نباشد.”

 

درمورد پروژه اختاپوس به بیشتر بخوانید (به زبان انگلیسی)

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۴ می‌۲۰۲۱

۸+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید