ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

احتمال ابتلای بیماران ام اس به سندرم پای بیقرار بیشتر است

در یک مطالعه جدید مشاهده شد که تقریباً یک چهارم افراد مبتلا به ام اس سندرم پای بی قرار را تجربه کرده اند، در حالی که این میزان در افراد فاقد ام اس کمتر از ۴٪ است. سندرم پاهای بی قرار به دلیل ایجاد احساسات ناراحت کننده، نیاز فوری به حرکت دادن پاها را به بیمار القا می‌کند. در این مطالعه، این اختلال خواب، کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار داده و با ناتوانی بیشتر، خواب آلودگی روزانه و فعالیت نخاعی بیماری در اسکن MRI همراه است. این مطالعه به نتایج مطالعات قبلی اضافه می‌کند که افراد مبتلا به ام اس احتمال اختلالات خواب بیشتری دارند، از جمله بی خوابی، آپنه انسدادی خواب و سندرم پای بی قرار، و شواهدی را در مورد اهمیت رسیدگی به اختلالات خواب نشان می‌دهد.

 

مطالعه جدید می گوید احتمال ابتلای بیماران ام اس به سندرم پای بی قرار بیشتر است

 

اگر در مورد سندرم پای بیقرار اطلاعات کافی ندارید، بد نیست مطلب سندرم پاهای بی قرار چیست را مشاهده کنید. اگر این سندرم پای بیقرار یا مشکلات دیگر باعث بیخوابی شما می‌شود مطلب راهکارهایی برای بهبود خواب را مطالعه کنید.

 

  • خواب با کیفیت برای حفظ سلامت بسیار مهم است، اما گاهی اوقات دستیابی به آن سخت می‌شود. کمبود خواب آرام می‌تواند باعث خواب آلودگی در روز شود و برخی از علائم ام اس را بدتر کند. اختلال در خواب یک اصطلاح عمومی است که طیف گسترده‌ای از علائم و اختلالات مربوط به خواب، از جمله سندرم پاهای بیقرار را توصیف می‌کند. سندرم پاهای بی قرار باعث احساسات ناخوشایند یا ناراحت کننده در پاها و اصرار غیرقابل مقاومت در حرکت دادن آنها می‌شود. علائم اغلب در شب و هنگام نشستن یا دراز کشیدن فرد شدیدتر می‌شود.
  • این تیم ۱۱۷ نفر مبتلا به ام اس و ۱۱۸ نفر فاقد این بیماری را مورد بررسی قرار داد. سندرم پاهای بی قرار در ۲۳.۹٪ از شرکت کنندگان مبتلا به ام اس وجود داشت، در حالی که این عدد در گروه کنترل ۳.۴٪ بود.
  • افراد مبتلا به ام اس و سندرم پاهای بی قرار نمره بالاتری در EDSS (مقیاس پیشرفت ناتوانی) داشتند، بیشتر در اسکن ام آر آی فعالیت نخاعی بیماری داشتند و در مقایسه با مبتلایان به ام اس (بدون سندرم پاهای بی قرار) افزایش معنی داری در خواب آلودگی در روز داشتند. استفاده از روش های درمانی مختلف با بروز یا شدت سندرم پای بی قرار ارتباطی نداشت.
  • مهم است که افراد این علائم را با متخصص مغز و اعصاب خود در میان بگذارند، تا تعیین کنند آیا به آزمایشات اضافی نیاز است یا خیر، عوامل محرک احتمالی را شناسایی کنند و درمان مناسب را شروع نمایند. افراد مبتلا به ام اس می‌توانند علائمی را تجربه کنند که می‌تواند سندرم پاهای بی قرار را تقلید کند، مانند درد نوروپاتیک یا اسپاسم، بنابراین ارزیابی نیاز به یک مصاحبه دقیق دارد. درصورت داشتن علائم شدید ممکن است فرد به کمک یک متخصص خواب نیاز داشته باشد.

 

مقاله “سندرم پای بی قرار در مولتیپل اسکلروزیس: عوامل خطر و تأثیر آن بر کیفیت خواب – یک مطالعه با گروه شاهد” نوشته دکتر توبیاس مونشاین، استفان زیدل و همکارانشان (در دانشگاه پزشکی وین) در نشریه ام اس و اختلالات مرتبط منتشر شده است.

 

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۳۰ مارس ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید