ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاهش خستگی ناشی از ام اس با رژیمی که باعث بهبود میزان کلسترول میشود

در یک مطالعه آزمایشی کوچک، محققان دریافتند که یک رژیم غذایی خاص که باعث بهبود مشخصات لیپید شرکت‌کنندگان (سطح چربی‌های خون، از جمله کلسترول و تری گلیسیرید) و کاهش وزن آ‌نها می‌شود، منجر به کاهش خستگی ناشی از ام اس نیز می‌گردد.

 

یک مطالعه کوچک نشان میدهد رژیمی که باعث بهبود میزان کلسترول میشود ممکن است خستگی ناشی از ام اس را کاهش دهد

 

خلاصه

  • در یک مطالعه آزمایشی کوچک، محققان دریافتند که یک رژیم غذایی خاص که باعث بهبود مشخصات لیپید شرکت کنندگان (سطح چربی‌های خون، از جمله کلسترول و تری گلیسیرید) و کاهش وزن آ‌نها می‌شود، منجر به کاهش خستگی ناشی از ام اس نیز می‌گردد.
  • اگر نتایج توسط مطالعات بزرگتر تأیید شود، ممکن است راهکار جدیدی برای درمان خستگی ام اس ارائه شود. حداقل یک مطالعه‌ی پیگیری در حال انجام است.
  • دکتر کلی فلووکس ماکسول و همکاران در دانشگاه ایالتی نیویورک، بوفالو، و دکتر تری وهلز و همکاران در دانشگاه آیووا یافته‌های خود را در PLOS ONE منتشر کردند (منتشر شده در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۹).

 

جزئیات

مقدمه

خستگی – کمبود انرژی جسمی یا روانی – یک علامت شایع در ام اس است. خستگی ناشی از بیماری ام اس دلایل مختلفی دارد، از جمله التهاب دستگاه عصبی مرکزی، گرما، اختلال در خواب، افسردگی، استرس، رژیم غذایی نامناسب و سایر بیماری‌ها. روش‌های بسیاری برای درمان خستگی ام اس وجود دارد که نتایج مختلفی داشته‌اند. برخی مداخلات رژیم غذایی توصیه‌های اولیه را نشان داده‌اند، و از آنجا که سطح کلسترول با پیشرفت بیماری در ام اس همراه بوده است، محققان این سوال که آیا رژیم غذایی با هدف بهبود سطح کلسترول می‌تواند بر خستگی تأثیر بگذارد یا خیر را در نظر گرفتند.

 

مطالعه

در این مطالعه مقدماتی، ۱۸ نفر از افراد مبتلا به ام اس پیشرونده رژیم غذایی را دریافت کردند که مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها و مکمل‌های غذایی مانند روغن ماهی را توصیه میکرد و تشویق به مصرف پروتئین حیوانی و گیاهی. و غذاهای دارای غلات و لبنیات حاوی گلوتن و تخم مرغ را شامل نمی‌شد. علاوه بر این، ورزش، تحریک الکتریکی عصبی و عضلانی (NMES) و برنامه‌های کاهش استرس برای هر شرکت کننده طراحی شده بود که روزانه فعالیت‌های خود و مصرف مواد غذایی را رعایت کردند. کلسترول و تری گلیسیرید شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه و ۱۲ ماه بعد بررسی شد و میزان خستگی هر سه ماه ارزیابی شد.

 

یافته‌ها

محققان دریافتند که بهبود مشخصات لیپید خون، به ویژه تری گلیسیریدها و کلسترول HDL، ممکن است در کاهش خستگی ام اس نقش داشته باشد. به طور کلی شرکت‌کنندگان در کلسترول و تری گلیسیرید، کاهش وزن بدن و نمرات خستگی (که با مقیاس شدت خستگی اندازه گیری شده است) بهبود داشتند. کاهش خستگی بیشتر مربوط به خوردن بیشتر غذاهای توصیه شده و پرهیز از غذاهای تحریم شده بود. به نظر نمی‌رسید که تمرین، NMES و مؤلفه‌های کاهش استرس بر خستگی تأثیر بگذارد.

 

محدودیت‌های مطالعه شامل حجم نمونه کوچک و عدم وجود گروه کنترل برای مقایسه است. یکی دیگر از مشکلات بالقوه این است که نگهداری دقیق مواد غذایی دشوار است.

 

دکتر کلی فلوکس ماکسول و همکاران در دانشگاه ایالتی نیویورک، بوفالو، و دکتر تری والز و همکاران در دانشگاه آیووا یافته‌های خود را در PLOS ONE منتشر کردند (منتشر شد آنلاین ۱۸ ژوئن ۲۰۱۹).

 

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه آزمایشی کوچک نشان می‌دهد که رویکردهای رژیم غذایی می‌توانند نوعی کاهش خستگی ام اس را درپی داشته باشند. یک آزمایش بزرگتر و کنترل شده توسط دکتر واهل با بودجه انجمن ملی ام اس آمریکا در حال انجام است تا توانایی دو رژیم غذایی مختلف را برای کاهش خستگی ام اس مقایسه کند.

 

در مورد بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۶ آگوست ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید