ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

محققان ام اس راه جدیدی برای درمان مغز و ترمیم میلین پیدا کردند

تحقیقات جدید نشان داده است که یک مولکول کلیدی در مغز برای ترمیم آسیب میلین مهم است.

 

محققان انجمن ام اس مرکز ادینبورگ در خلال تحقیقات، یک سوئیچ در مغز و نخاع را کشف کرده‌اند که می‌تواند باعث ترمیم میلین شود.

 

محققان ام اس راه جدیدی برای درمان مغز پیدا کردند

 

مسیری جدید برای ترمیم میلین

دکتر ورونیک میران و تیم او قبلاً نشان دادند که پروتئینی به نام اکتیوین-A در اصلاح مجدد میلین مهم است، اما مشخص نیست که چگونه کار می‌کند.

 

تحقیقات جدید آنها که در مجله Acta Neuropathologica به چاپ رسیده است، سوئیچ دقیقی را در سلول‌های ایجاد شده پیدا کرده است. مطالعات انجام شده در موش‌ها نشان داد وقتی این سوئیچ یا همان گیرنده توسط اکتووین-A فعال می‌شود، تعداد سلول‌های سازنده میلین افزایش می‌یابد. این عمل باعث تقویت ترمیم میلین می‌شود.

 

سوئیچ ترمیم میلین در مغز انسان

محققان از بافتی از بانک بافت انجمن ام اس (MS Tissue Bank) استفاده کردند تا به دنبال “گیرنده” موسوم به Acvr2a در ضایعات مغزی ام اس باشند.

 

مطالعه بر روی بافت افراد مبتلا به ام اس پیشرونده نشان میدهد که در مناطقی که ترمیم میلین فعال است میزان Acvr2a بیشتر بود. اما در ضایعات ام اس (پلاک های ام اس) که ترمیم میلین در آن صورت نگرفته، سطح آن پایین‌تر بود.

 

یک هدف درمانی جدید برای ام اس

محققان اکنون به دنبال داروهایی هستند که می‌توانند Acvr2a را برای بیشتر کردن ترمیم میلین مورد هدف قرار دهند. این موارد پس از آن می‌توانند برای درمان مبتلایان به ام اس استفاده شوند.

 

دکتر ورونیک میران نویسنده ارشد گفت:

 

“هنگامی که ما برای اولین بار این پروتئین فعال کننده A را کشف کردیم، دقیقاً نمی‌دانستیم که چه نقشی در بازیابی میلین دارد. اکنون می‌دانیم که این ماده به یک گیرنده خاص متصل شده و باعث می‌شود سلول‌ها ترمیم میلین را انجام دهند.

 

وی گفت: “این یک کشف واقعاً هیجان انگیز است زیرا اکنون تلاش‌هایمان را میتوانیم بر روی تولید داروهایی که گیرنده را هدف قرار می‌دهند متمرکز کنیم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، می‌توانیم سلول‌ها را برای ساخت میلین جدید بعد از آسیب ام اس ترغیب کنیم.”

 

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا گفت:

 

ما بسیار خشنودیم که از کارهای خلاقانه دکتر میران حمایت می‌کنیم. بسیاری از ۱۰۰۰۰۰ نفری که مبتلا به ام اس در بریتانیا زندگی می‌کنند هنوز هیچ روش درمانی ندارند. یافتن اهداف جدیدی مانند این گیرنده به این معنی است که ما قادر خواهیم بود درمانهای مؤثرتری را توسعه داده و ام اس را سریعتر متوقف کنیم.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۵ فوریه ۲۰۱۸

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید