ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آلودگی هوا به افزایش فعالیت ایمنی در افراد مبتلا به ام اس منجر میشود

محققانی از ایتالیا در پژوهشی کوچک گزارش کردند که افزایش میزان آلاینده های هوا (آلودگی هوا) با افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی در افراد مبتلا به ام اس ارتباط دارد، اما در افراد فاقد این بیماری چنین نیست.

 

آلودگی هوا باعث افزایش فعالیت ایمنی در افراد مبتلا به بیماری ام اس می شود

 

 

  • اگرچه هنوز علت بروز بیماری ام اس، یک بیماری با واسطه ایمنی شناخته نشده است، اما در مورد عوامل محیطی و ژنتیکی که با خطر ابتلا به این بیماری مرتبط هستند و عواملی که ممکن است فعالیت بیماری را افزایش دهند، اطلاعات بیشتری بذست آمده است. هیچ عامل خطری به تنهایی وجود ندارد که ام اس را تحریک کند، اما اعتقاد بر این است که چندین عامل در خطر کلی این تحریک تأثیر دارند.
  • گزارش‌های قبلی ارتباط آلودگی هوا با شیوع ام اس و افزایش فعالیت این بیماری را نشان داده‌اند. در این مطالعه کوچک محققان اندازه‌گیری‌های “PM10” به دست آمده از یک شبکه منطقه‌ای نظارت بر کیفیت هوا را بررسی کردند. PM مخفف ذرات معلق است، مخلوطی از ذرات جامد (مانند گرد و غبار، ذرات خاک یا قطرات مایع موجود در هوا) که قابل استنشاق هستند.
  • این تیم اندازه گیری PM10 را در منطقه ای با ۵۷ نفر مبتلا به ام اس و ۱۹ فرد بدون ام اس (گروه کنترل) بررسی کردند. آنها اندازه‌گیری آلودگی را با فعالیت سلول های ایمنی و میزان پروتئین‌های پیام رسان ایمنی که در نمونه‌های خون دیده می‌شود مقایسه کردند. آنها همچنین اثرات PM10 را روی سلول های ایمنی که در ظرف‌های آزمایشگاهی نگهداری می‌شدند آزمایش کردند.
  • نتایج نشان داد که مقادیر بالاتر PM10 با سطح بالاتری از مولکول‌های ایمنی بدن که سلول‌های حمله کننده را به سمت سیستم عصبی می‌کشند و مولکول‌هایی که توانایی این سلول ها را برای افزایش التهاب افزایش می‌دهند، ارتباط دارد. این واکنش هم در سلول های ایمنی بدن شرکت‌کنندگان و هم در ظروف آزمایشگاهی مشاهده شد.
  • تحقیقات بیشتر در تعداد بیشتری از افراد، برای تأیید یافته‌ها و تعیین اینکه آیا آلودگی هوا می تواند فعالیت ام اس را بدتر کند یا حتی باعث تحریک بیماری شود، مورد نیاز است.

 

مقاله “آلودگی هوا یک عامل موثر در فعالیت التهابی مولتیپل اسکلروزیس” نوشته آندره کورتز (دانشگاه پاویا ، ایتالیا)، روبرتو برگاماسکی (بنیاد IRCCS موندینو، پاویا، ایتالیا) و همکارانشان در ژورتال Neuroinflammation منتشر شده است.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۳ نوامبر ۲۰۲۰

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید