ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سلامت روان در ام اس

سلامت عاطفی یا سلامت روان یک مؤلفه مهم سلامتی کلی است. عواطف علاوه بر اینکه در چگونگی درک خود و دنیای اطرافمان تأثیر می‌گذارد، بر موارد زیر نیز تاثیرگذار است :

 

  • اینکه از نظر جسمی چه احساسی دارید
  • انگیزه شما برای حفظ سلامتی
  • اینکه چقدر و چه غذاهایی می‌خورید
  • میزان ورزش شما
  • اینکه چگونه با دیگران و جهان بزرگتر ارتباط برقرار می‌کنید
  • اینکه چقدر زیاد و با نشاط در نقش‌های انتخابی خود شرکت می‌کنید

مانند سایر جنبه‌های سلامتی، سلامت روان حتی در مواجهه با تغییرات و چالش‌ها می‌تواند پرورش داده و تقویت شود.

 

سلامت روان

 

روی افکار مثبت تمرکز کنید

حوزه روانشناسی مثبت اندیشی بر رشد و سلامتی شخصی تأکید دارد، بر اساس این باور اصلی که همه افراد به دنبال شادی در زندگی خود هستند. اگرچه خوشبختی به طرق مختلفی تعریف می‌شود، اما شامل تمرکز بر اهداف و معیارهای منحصر به فرد برای موفقیت و رفاه است. خوشبختی به ما اجازه می‌دهد تا شکوفا شویم، مشکلاتی را که در زندگی‌مان با آنها روبرو هستیم را حل کنیم و یک احساس قوی از امیدواری در خود حفظ کنیم.

 

محور باشید

تشخیص یک بیماری مزمن می‌تواند بسیار سخت باشد و به احتمال زیاد بعد از این رویداد احساسات زیادی را تجربه خواهید کرد. در ارتباط ماندن با احساسات، اولویت‌ها و ارزش‌های فرد می‌تواند آشفتگی عاطفی که گاه در مواجهه با چالش‌های زندگی اتفاق می‌افتد را آرام کند. معنای شخصی را از طریق تمرین معنوی و یا اعتقادات پیدا کنید تا بتوانید در درون خود محور و با خود در ارتباط باشید.

 

استرس را مدیریت کنید

استرس بخشی از زندگی روزمره است. تشخیص ام اس بعضی اوقات می‌تواند باعث شود تا استرس زندگی روزمره را بیش از حد احساس کنید. بسیاری از مبتلایان به بیماری ام اس می‌گویند که در زمان استرس، علائم بیشتر یا شدیدتر را تجربه می‌کنند و وقتی استرس آن‌ها افزایش می‌یابد، علائم آنها مشکل‌تر یا شدیدتر به نظر می‌رسد.

 

یادگیری برای از بین بردن عوامل استرس‌زای غیر ضروری و مدیریت استرس‌های پایدار بسیار ضروری است.

 

طیف وسیعی از استراتژی‌ها برای کمک به مدیریت استرس وجود دارد، به عنوان مثال مدیتیشن، تمرین‌های آرامش بخش، ورزش‌های فردی یا تیمی، نوشتن و خاطره نگاری، سرگرمی، گذراندن وقت با خانواده و دوستان همه راه‌هایی هستند که می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند.

 

حل مسئله با محوریت راه حل را تمرین کنید

چالش‌ها و مشکلات زندگی می‌تواند به سرعت بر ما سوار شود و بعضی اوقات احساس می‌شود که مسئولیت رسیدگی بیش از توان مدیریت آن است. از طرف دیگر چالش‌ها می‌توانند به عنوان فرصتی برای خلاقیت در حل مسئله تلقی شوند. مقابله با مشکلات از این منظر می‌تواند استراتژی‌های مقابله را افزایش داده و منجر به ارتقاء مقاومت شود. با هر موفقیت، احساس شایستگی، غرور و اعتماد به نفس تقویت و به سلامت روان در ام اس کمک می‌شود.

 

به روحیه خود توجه کنید

افسردگی، اضطراب و سایر تغییرات خلقی در افراد مبتلا به ام اس بیشتر از افراد عادی است. تا حدودی به عنوان یک واکنش به چالش‌های ابتلا به یک بیماری مزمن، و تا حدی به دلیل تغییراتی در مغز و سیستم ایمنی بدن که بخشی از روند بیماری ام اس هستند محسوب می‌شود. افسردگی یک علامت جدی و در عین حال قابل درمان برای بیماری ام اس است. این معضل نیاز به ارزیابی دقیق و درمانی دارد، همانطور که برای سایر علائم بیماری ام اس انجام می‌شود. وقتی پریشانی عاطفی به گونه‌ای باشد که شما در انجام کارهایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید دیگر ناامید شده‌اید، مهم است که به دنبال کمک درمانی باشید.

 

ایجاد و پرورش روابط

روابط معنادار می‌تواند ارتباط، صمیمیت، پشتیبانی و فرصت‌هایی را برای اهداف مشترک و حل مسئله مشترک فراهم کند. روابط مثبت، احساس انزوا را کاهش داده و احساس ثبات را در زندگی روزمره ترویج می‌کند.

 

نیازهای خانواده را تشخیص دهید

بیماری ام اس ممکن است در زندگی روزمره، نقش‌ها و مسئولیت‌ها و اهداف و رویاهای مشترک تأثیر بگذارد.

 

  • احساس غم و اندوه در بین اعضای خانواده شایع است.
  • اضطراب یک پاسخ نسبتاً جهانی به ناشناخته‌ها است و وقتی پاسخ‌ها و راه حل‌ها از دسترس خارج می‌شوند، عصبانیت و ناامیدی را می‌توانند ایجاد کنند.
  • افسردگی در مراقبین (اطرافیان بیمار) متداول است.
  • کودکانی که والدین مبتلا به ام اس دارند ممکن است سوالی داشته باشند که نمی دانند چگونه بپرسند و همچنین احساساتی را که نمی توانند با کلمات بیان کنند.

 

همسران و شرکای زندگی، والدین و سایر اعضای خانواده می‌توانند مانند عزیزشان که به ام اس مبتلاست از نکات و راهکارهایی بهره مند شوند. اعضای خانواده باید سلامت روان و تغییرات خلق و خوی خود و بیمار را به ارائه دهنده خدمات درمانی گزارش دهند، به همان روشی که سایر علائم ام اس را گزارش می‌دهند.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید