ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

منیزیم هیدروکسید – Magnesium Hydroxide

نام برند:
 
نام شیمیایی: منیزیم هیدروکسید
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات عملکرد روده، درمان یبوست
درمان اصلی: درمان یبوست
داروهای معادل:

 

داروی منیزیم هیدروکسید برای ذرمان کوتاه مدت یبوست موقتی استفاده می‌شود. این ماده یک ملین (از نوع اسمزی) است که مکانیسم عمل آن کشیدن آب به داخل روده‌ها بوده و با این کار به ایجاد حرکت روده (دفع مدفوع) کمک می‌کند.

 

این دارو همچنین برای درمان علائم ناشی از اسید معده بیش‌ازحد مانند سوزش سر دل، ناراحتی معده یا سوءهاضمه نیز استفاده می‌شود زیرا نوعی آنتی‌اسید است که با کاهش مقدار اسید معده به کاهش این علائم کمک می‌کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

منیزیم هیدروکسید - Magnesium Hydroxide

 

روش مصرف

این محصول از طریق دهان، طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. برای فرم جویدنی این دارو، قبل از بلع کاملاً دارو را بجوید. برای فرم مایع این دارو، بطری را قبل از هر بار مصرف به خوبی تکان دهید. با استفاده از قاشق مخصوص اندازه‌گیری، دوز را با دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید. اگر از این دارو برای درمان یبوست استفاده می‌کنید، با هر دوز یک لیوان کامل (۸ اونس یا ۲۴۰ میلی‌لیتر) آب بنوشید. تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول را دنبال کنید، یا طبق دستور پزشک از دارو استفاده کنید. اگر درباره هر یک از اطلاعات دارو مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

مقدار مصرف بر اساس شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان است.

 

استفاده از این دارو در دوزهای زیاد یا درمان با این دارو به مدت طولانی برای یبوست ممکن است منجر به وابستگی به ملین و یبوست مداوم شود. استفاده بیش‌ازحد از این دارو همچنین ممکن است باعث اسهال مداوم، از دست دادن بیش‌ازحد آب بدن (کم‌آبی) و عدم تعادل مواد معدنی (به‌عنوان مثال منیزیم زیاد) شود.

 

در صورت تداوم یا بدتر شدن شرایط، با پزشک خود صحبت کنید. در استفاده از منیزیم هیدروکسید برای مشکل یبوست ممکن است ۳۰ دقیقه تا ۶ ساعت طول بکشد تا حرکت روده (دفع مدفوع) ایجاد شود. اگر بیش از یک هفته نیاز به استفاده از این دارو یا سایر محصولات ملین به طور منظم دارید، یا در صورت خونریزی روده و یا اگر این محصول کمکی به ایجاد حرکت روده (دفع مدفوع) نمی‌کند به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. برای مشکلات اسید معده، دوز بالای این دارو را بیش از ۲ هفته مصرف نکنید، مگر اینکه توسط پزشکتان تجویز شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی برایتان رخ داده باشد، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف هیدروکسید منیزیم، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد بیماری‌هایی نظیر بیماری کلیوی، آپاندیسیت یا علائم آپاندیسیت (مثل درد معده/شکم، حالت تهوع/استفراغ)، رژیم غذایی محدود شده با منیزیم، تغییر ناگهانی در عادات روده (دفعات دفع مدفوع) که بیش از ۲ هفته به طول انجامیده.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی منیزیم هیدروکسید را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل تنفس داشت، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل اسهال شدید/مداوم، ضعف عضلانی، تغییرات ذهنی/خلقی (مانند سردرگمی)، ضربان قلب آهسته/نامنظم، کاهش ادرار، سرگیجه باشد.

 

تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود را رعایت کنید.

 

تغییرات سبک زندگی مانند ورزش منظم و تغییر رژیم غذایی (از جمله نوشیدن آب کافی، خوردن غذاهای سرشار از فیبر مانند سبوس، میوه و سبزیجات تازه) ممکن است از یبوست جلوگیری کرده یا آن را تسکین بخشد.

 

برای کاهش سوزش سر دل و مشکلات دیگر اسید معده نیز تغییرات سبک زندگی مانند برنامه‌های کاهش استرس، خودداری از استعمال سیگار، محدود کردن مصرف الکل و تغییر رژیم غذایی (به‌عنوان مثال، جلوگیری از مصرف کافئین/برخی ادویه‌ها) می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است به نفع شما باشند صحبت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

قابل مصرف نیست.


 

عوارض جانبی

با مصرف منیزیم هیدروکسید ممکن است اسهال رخ دهد. اگر این اثر ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی بعید و ناشایع اما جدی علائم سطح بالای منیزیم (به‌عنوان مثال ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته/نامنظم، تنفس آهسته/کم‌عمق، تغییرات روحی و روانی مانند گیجی)، علائم کم‌آبی (به‌عنوان مثال، کاهش ادرار، سرگیجه، تشنگی شدید، خشکی دهان)، درد معده/شکم، مدفوع خونی، خونریزی رکتوم (راست روده) فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: رالتگراویر، سدیم پلی استایرن سولفونات.

 

منیزیم هیدروکسید می‌تواند باعث کاهش جذب سایر داروها از قبیل داساتینیب، دلاویردین، آتازاناویر، گاباپنتین، دیگوکسین، مایکوفنولات، مکمل‌های فسفات (به‌عنوان مثال پتاسیم فسفات)، آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین (به‌عنوان مثال داکسی سایکلین، مینوسیکلین)، برخی از ضد قارچ‌های آزولول (کتوکونازول، ایتراکونازول) و آنتی‌بیوتیک‌های کینولون (به‌عنوان مثال، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین) شود. بنابراین، فاصله زمانی بین مصرف دوزهای این داروها و مصرف دوز منیزیم هیدروکسید را تا حد امکان زیاد کنید. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چه مدت باید بین دوزها فاصله انداخت و برنامه دوز مصرفی که با تمام داروهای شما هماهنگ باشد را دریافت کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. اگر در مورد نگهداری آن سؤالی دارید، از داروساز خود سؤال کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید