ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

متنامین – Methenamine

نام برند:
هیپرکس
نام شیمیایی: متنامین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات ادراری، درمان عفونت ادراری
درمان اصلی: درمان عفونت ادراری
داروهای معادل:

 

متنامین برای کنترل یا جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری ناشی از باکتری‌های خاص استفاده می‌شود. از این دارو برای درمان عفونت فعال استفاده نمی‌شود. برای درمان عفونت ابتدا سایر آنتی‌بیوتیک‌ها را باید مصرف کرد. متنامین یک آنتی‌بیوتیک است که رشد باکتری‌های در ادرار را متوقف می‌کند. این دارو همچنین حاوی ماده‌ای است که به اسیدی شدن ادرار کمک می‌کند. هنگامی که ادرار اسیدی شد، متنامین برای از بین بردن باکتری‌ها به فرمالدئید تبدیل می‌شود.

 

این آنتی‌بیوتیک فقط در برابر عفونت‌های باکتریایی در مجاری ادراری مؤثر است. این دارو برای انواع دیگر عفونت‌های باکتریایی (مانند عفونت باکتریایی خون) یا عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا) مؤثر نخواهد بود. استفاده غیرضروری یا استفاده بیش‌ازحد از هرگونه آنتی‌بیوتیک می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

متنامین - Methenamine

 

روش مصرف

متنامین طبق دستور پزشک، از طریق دهان مصرف می‌شود. مقدار مصرف این دارو بر اساس نام تجاری متنامین تجویز‌شده برای شما، شرایط پزشکی و پاسخ بدنتان به درمان است. برای کودکان، مقدار مصرف به سن و وزن نیز بستگی دارد.

 

اگر ادرار شما اسیدی‌تر باشد، متنامین بهتر عمل می‌کند. پزشک شما ممکن است میزان اسیدیته ادرار شما (pH ادرار) را آزمایش کند. در صورت لزوم، پزشک ممکن است راه‌هایی برای افزایش اسیدیته ادرار (مانند مصرف ویتامین C/ نوشیدن آب زغال‌اخته، محدود کردن غذاهایی که باعث کاهش اسیدیته می‌شوند/قلیایی بودن را افزایش می‌دهند مانند محصولات لبنی/بیشتر میوه‌ها، تنظیم داروهای قلیایی) را توصیه کند. دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید. همچنین قسمت تداخلات دارویی متنامین را نیز مطالعه کنید.

 

برای گرفتن بهترین نتیجه، این آنتی‌بیوتیک را سر ساعت و دوزها را در فواصل زمانی مساوی مصرف کنید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، این دارو را در زمان‌هایی معین از روز مصرف کنید.

 

مصرف این دارو را به همان مقدار زمانی که پزشک تعیین کرده است ادامه دهید، حتی اگر احساس خوب شدن داشتید، مصرف دارو را ادامه دهید. پرش از یک دوز به دوز دیگر (مصرف نکردن برخی از دوزها) یا متوقف کردن زودهنگام دارو ممکن است باعث رشد باکتری‌ها شود که می‌تواند منجر به بازگشت عفونت شود و باکتری‌ها را نسبت به درمان مقاوم و درمان عفونت را دشوارتر کند.این دارو را بیشتر از دوز تجویزشده مصرف نکنید زیرا ممکن است احتمال بروز عوارض جانبی در شما افزایش یابذ.

 

در صورت بازگشت علائم عفونت ادراری (مانند سوزش/دردناک شدن/تکرر ادرار) با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف متنامین، در صورت حساسیت به این دارو یا حساسیت به فرمالدئید و یا هر آلرژی دیگری که دارید پزشک خود را مطلع سازید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد بیماری‌هایی نظیر مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، کم‌آبی.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و تأثیر آن بر نوزاد شیرخوار ناشناخته است. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی متنامین را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس داشت، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند آزمایش ادرار، آزمایش عملکرد کبد) باید به‌طور دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما مورد بررسی و عوارض جانبی تحت نظر قرار گیرد. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. برای عفونت‌های دیگر از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک این دارو را تجویز کند.

 

دوزهای فراموش شده

اگر یک دوز از دست دادید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رد کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف متنامین ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی شکم و کاهش اشتها ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

 اگرچه احتمال بروز ادرار دردناک یا دشوار پایین (ناشایع) است بااین حال ممکن است با مصرف متنامین این عارضه ایجاد شود. این عوارض جانبی را به پزشک خود گزارش کنید، زیرا ممکن است برای کاهش اسید ادرار شما نیاز به کاهش دوز متنامین یا تغییر روش درمانی باشد.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

مصرف بیشتر از مقدار توصیه شده متنامین ممکن است باعث تحریک مثانه، ادرار دردناک/مکرر و ادرار خونین/صورتی شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورت بروز هر یک از عوارض بعید اما جدی زخم دهان، سردرد غیرمعمول، زنگ زدن گوش، گرفتگی عضلات، تورم بازوها/پاها فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

اگر هم‌زمان با متنامین، داروهای دیگر یا محصولات گیاهی مصرف کنید، تأثیر برخی از آن‌ها ممکن است تغییر کند. این امر همچنین می‌تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش داده یا باعث شود که داروهای شما به درستی کار نکنند. بروز این تداخلات دارویی همیشه رخ نمی دهد اما ممکن است ایجاد شود. پزشک یا داروساز شما اغلب می‌تواند با تغییر نحوه استفاده از داروها یا با نظارت دقیق، مانع آن شده یا آن را مدیریت کند.

 

برای کمک به پزشک و داروساز خود حتماً قبل از شروع درمان با این محصول، تمام کالاهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود بگویید. در حین استفاده از این محصول، مصرف داروهای دیگر را بدون تأیید پزشک شروع، متوقف و یا دوز مصرفی داروها را کم‌وزیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با متنامین تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای سولفونامید (از جمله آنتی‌بیوتیک‌های سولفونامید مانند سولفامتیزول)، محصولاتی که باعث کاهش مقدار اسید در ادرار می‌شوند (آلکالایزرهای ادراری مانند آنتی‌اسیدها، بی‌کربنات سدیم، پتاسیم یا سدیم سیترات، مهارکننده‌های کربنیک آنهیدراز از جمله استازولامید).

 

این دارو ممکن است با آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد که احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید.

 

این متن شامل تمام تذاخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید تهیه کنید و این لیست را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی دارویی کاهش یابد.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق بین ۱۵-۳۰ درجه سانتی‌گراد (۵۹-۸۶ درجه فارنهایت) به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراینباره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید