ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

شکلات و ام اس

اکثر افراد دوست دارند که به هر بهانه‌ای شکلات بحورند، اما در مورد افرادی که مبتلا به ام اس هستند، به نظر‌ می‌رسد که شکلات ممکن است فوایدی برای سلامتی نیز داشته باشد.

 

شکلات و ام اس

 

یک مطالعه نشان داده است که کاکائو ممکن است به مهار خستگی که معمولاً با ام اس مرتبط است کمک کند. با توجه به اینکه ۹ نفر از هر ۱۰ مبتلا به ام اس خستگی مداوم و نسبتاً سختی را تجربه می‌کنند، از یک راه حل رژیمی ساده برای حل این معضل استقبال می‌شود.

 

این یافته‌ها از یک کارآزمایی امکان سنجی کوچک است که به صورت آنلاین در مجله Neurology Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده است – لینک

 

فواید کاکائو برای سلامتی

کاکائو، به عنوان مثال شکلات تلخ، سرشار از فلاونوئیدها است – موادی که به وفور در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و با خواص ضد التهابی مرتبط هستند.

 

علل خستگی ذهنی و جسمی افراد مبتلا به ام اس پیچیده است و احتمالاً شامل عوامل عصبی، التهابی، متابولیک و روانی است. به گفته محققان، هیچ یک از رویکردهای موجود در حال حاضر باعث تسکین طولانی مدت خستگی در ام اس نمی‌شود.

 

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که شکلات تلخ، حاوی ۷۰ تا ۸۵ درصد مواد جامد کاکائو، با بهبود خستگی ارزیابی شده ذهنی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن مرتبط است. این امر محققان را بر آن داشت تا ببینند که آیا بررسی پتانسیل این ماده غذایی برای کمک به مقابله با خستگی مرتبط با ام اس ارزش دارد یا خیر.

 

روش مطالعه

محققان به طور تصادفی ۴۰ فرد بالغ که به تازگی ابتلای همزمان به نوع عود کننده و بهبود یابنده ام اس و خستگی برای آنها تشخیص داده شده بودند را انتخاب کردند تا به مدت شش هفته هر روز یک فنجان پودر کاکائو با فلاونوئید بالا مخلوط با شیر برنج گرم شده (۱۹ شرکت کننده) یا یک نسخه کم فلاونوئید (۲۱ شرکت کننده) به آنها داده شود.

 

به شرکت کنندگان دستور داده شد قبل از مصرف هر گونه داروی تجویز شده یا خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری ۳۰ دقیقه صبر کنند، اما در غیر این صورت به رژیم غذایی معمول خود پایبند باشند.

 

خستگی و خستگی پذیری – سرعتی که خستگی ذهنی و جسمی ایجاد می‌شود – به طور رسمی قبل از شروع، در میانه و در پایان آزمایش ارزیابی شد. شرکت کنندگان به طور ذهنی خستگی خود را در ساعت های ۱۰:۰۰، ۱۵:۰۰ و ۲۰:۰۰ هر روز در مقیاس یک تا ۱۰ ارزیابی و فعالیت خود را با گام شمار کنترل کردند.

 

پس از شش هفته، در ۱۱ نفر از کسانی که کاکائو با فلاونوئید بالا مصرف می‌کردند، و هشت نفر که نسخه کم فلاونوئید مصرف می‌کردند، خستگی کمی بهبود یافت. مصرف این ماده غذایی تأثیر متوسطی بر خستگی‌پذیری داشت، به طوری که افرادی که کاکائو با فلاونوئید بالا می‌نوشیدند می‌توانستند مسافت بیشتری را در طول شش دقیقه‌ پیاده روی طی کنند. کسانی که نسخه پر فلاونوئید را مصرف کردند، ۴۵ درصد بهبودی در خستگی ارزیابی شده ذهنی و ۸۰ درصد بهبود در سرعت راه رفتن نشان دادند. اگرچه به طور عینی اندازه گیری نشد، اما علائم درد در گروه با فلاونوئید بالا بیشتر بهبود یافت.

 

محققان خاطرنشان کردند:

«مطالعه ما نشان می‌دهد که استفاده از مداخلات غذایی در بهبود خستگی ناشی از ام اس امکان‌پذیر است و ممکن است مزایای طولانی‌مدتی را برای مدیریت و بهبود خستگی، و بهبود استقامت راه رفتن ارائه دهد»

 

محققان پیشنهاد کردند که با توجه به خواص ضد التهابی، فلاونوئیدها را می‌توان در کنار سایر رویکردها مانند ورزش، درمان دارویی و فیزیوتراپی برای بهبود خستگی استفاده کرد.

 

استفاده از رویکردهای غذایی برای کاهش خستگی و عوامل مرتبط با آن در افراد مبتلا به ام اس ممکن است راهی آسان، ایمن و مقرون به صرفه برای تأثیرگذاری بر کیفیت زندگی و استقلال باشد و به افراد این امکان را می‌دهد تا احساس کنترل بیشتری بر وضعیت خود داشته باشند.

 

 

منبع:

www.hospitalhealth.com

۸ مارس ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید