ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کسیمپتا اوفاتوموماب – Kesimpta Ofatumumab

نام برند:
کسیمپتا
نام شیمیایی: اوفاتوموماب
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان نوع خاصی از سرطان، درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل:

اوفاتوموماب برای درمان نوع خاصی از سرطان (لوسمی لنفوسیتی مزمن – CLL) استفاده می‌شود. اوفاتوموماب متعلق به دسته ای از داروها است که به عنوان آنتی بادی مونوکلونال شناخته می‌شوند. این دارو با جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی کار می‌کند. در تابستان ۲۰۲۰ اوفاتومومب بعد از پشت سر گذاشتن فاز سوم کارآزمایی بالینی سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA، کسیمپتا (اوفاتوموماب از شرکت نووارتیس) را به عنوان درمانی اصلاح کننده برای بزرگسالان با انواع عود کننده ام اس، از جمله سندرم جدا شده بالینی (CIS)، ام اس عود کننده و بهبود یابنده و ام اس پیشرونده ثانویه فعال تأیید کرد. لینک خبر

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

کسیمپتا – اوفاتوموماب

روش مصرف

اوفاتوموماب با تزریق آهسته در ورید، توسط یک متخصص درمان و مراقبت‌های بهداشتی دریافت می‌شود.

 

دوز مصرفی و برنامه درمان بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ بدن فرد به درمان تعیین می‌گردد. برای کاهش احتمال بروز عوارض جانبی، پزشک ممکن است داروهای دیگری را برای شما تجویز کند، از جمله استامینوفن، آنتی هیستامین (مانند دیفن هیدرامین) و کورتیکواستروئید (مانند متیل پردنیزولون).

 

این دارو ممکن است باعث واکنش های بسیار جدی (به ندرت کشنده) مربوط به تزریق، در طی تزریق یا حداکثر ۲۴ ساعت پس از آن شود. این واکنش‌ها بیشتر در طول تزریق اول و دوم اتفاق می‌افتد. پزشک شما را به دقت کنترل کرده و دوز شما را به آرامی افزایش می‌دهد تا احتمال بروز این عوارض جانبی جدی کاهش یابد. اگر واکنشی داشته باشید، درمان شما به طور موقت متوقف می‌شود. در صورت بروز هر یک از این عوارض، فوراً به پزشک یا پرستار خود بگویید: درد قفسه سینه، گرگرفتگی، خس خس سینه، مشکل تنفس، سرگیجه، غش کردن، ضربان قلب ضربه ای/ ضربان قلب نامنظم، تب، لرز، درد پشت/ معده، بثورات و خارش.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

سوالات رایج در مورد داروی کسیمپتا اوفاتوموماب را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

 

احتیاط

قبل از دریافت اوفاتومومب ، اگر به آن حساسیت دارید یا تاکنون واکنش شدیدی نسبت به آن داشته‌اید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از اوفاتوموماب، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً در مواردی مانند: مشکلات تنفسی (مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی – COPD، آسم)، بیماری کبد (مانند هپاتیت B)، بیماری قلبی (مانند درد قفسه سینه، حمله قلبی)، مشکلات سیستم ایمنی بدن (مانند HIV).

 

اوفاتوموماب ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می‌تواند باعث تشدید سرگیجه شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات (وسایلی که عدم هوشیاری کامل هنگام استفاده از آنها، می‌تواند خطرساز باشد) استفاده نکنید و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد را انجام ندهید، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت به آن فعالیت بپردازید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

اوفاتوموماب می‌تواند شما را در معرض ابتلا به عفونت قرار دهد یا ممکن است عفونت‌های فعلی را بدتر کند. بنابراین، برای جلوگیری از شیوع عفونت، دستان خود را به خوبی بشویید. از تماس با افرادی که عفونت دارند و ممکن است این عفونت به دیگران منتقل شود (مانند آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید و یا جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

بدون موافقت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی نکنید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند خودداری کنید.

 

برای کاهش احتمال بریدگی، کوفتگی یا آسیب دیدگی، هنگام استفاده از اشیای تیز مانند تیغ و ناخن گیر احتیاط کنید و از انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش های تماسی خودداری کنید.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که مصرف آن به وضوح مورد نیاز است باید استفاده شود. خطرات و فواید مصرف این دارو در دوران بارداری را از پزشک خود بپرسید.

 

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر، و ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر کسی افاتوموماب را بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

آزمایش‌های پزشکی/ آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، پلاکت، آزمایشات عملکرد کبد/کلیه، سطح مواد معدنی خون، ویروس هپاتیت B) باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما کنترل شده یا عوارض جانبی بررسی شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

بر سر تمام ویزیت‌های منظم پزشکی و آزمایشگاهی حاضر شوید.

 

دوزهای فراموش شده

برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن، دریافت هر دوز برنامه‌ریزی شده از اوفاتومومب طبق دستورالعمل بسیار مهم است. اگر یک دوز را فراموش کردید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید تا یک برنامه دوز جدید تعیین شود.


 

عوارض جانبی

حالت تهوع، استفراغ، اسهال، خستگی، تورم دست/ مچ پا/ پا یا مشکل در خواب ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

 

افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند. با این حال، پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده که سود شما از مصرف این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی است. نظارت دقیق توسط پزشک ممکن است خطر بروز عوارض جانبی را کاهش دهد.

 

اوفاتوموماب عملکرد مغز استخوان را کاهش می‌دهد، این ممکن است منجر به کم شدن تعداد سلول‌های خونی مانند گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها شود. این اثر می‌تواند باعث کم خونی، کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت یا کبودی/ خونریزی آسان شود. پزشک شما آزمایش خون را برای بررسی این عارضه جانبی تجویز می‌کند. هنگام مصرف اوفاتومومب مهم است که بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی/ آزمایشگاهی حاضر شوید. در صورت بروز هر یک از علائم زیر، فوراً به پزشک خود بگویید: کبودی/ خونریزی آسان، رنگ پریدگی پوست، خستگی غیرمعمول، علائم عفونت (مانند تب، لرز، سرفه، گلودرد مداوم).

 

اوفاتوموماب گاهی اوقات به دلیل تخریب سریع سلول‌های سرطانی (سندرم تومور لایسیس) تعدادی عوارض جانبی ایجاد می‌کند. برای کاهش خطر بروز این عوارض، پزشک ممکن است دارویی اضافه کند و به شما بگوید مایعات زیادی بنوشید. در صورت بروز علائمی از جمله: کمردرد/ درد پهلو، علائم مشکلات کلیوی (مانند ادرار دردناک، ادرار صورتی/ خونی، تغییر در مقدار ادرار)، اسپاسم /ضعف عضلانی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با اوفاتومومب تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/ خطر عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ناتالیزوماب، ریتوکسیماب).


 

شرایط نگهداری

این دارو در بیمارستان یا کلینیک تجویز می‌شود و در خانه نگهداری نمی‌شود.

 

 

منبع:

www.webmd.com

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید