ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

زپوسیا اوزانیمود – Zeposia Ozanimode

نام برند:
زپوسیا
نام شیمیایی: اوزانیمود
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل:

 

اوزانیمود یک گیرنده اسفنگوزین-۱-فسفات است که برای درمان مولتیپل اسکلروزیس (MS) استفاده می‌شود. زپوسیا اوزانیمود علاج بیماری ام اس نیست، اما تصور می‌شود با جلوگیری از حمله سلول‌های سیستم ایمنی (لنفوسیت‌ها) به اعصاب مغز و نخاع تاثیرگذار باشد. این امر به کاهش تعداد دفعات بدتر شدن بیماری (عود یا حمله ام اس) کمک کرده و از ایجاد ناتوانی جلوگیری یا روند آن را کند می‌سازد.

 

زپوسیا اوزانیمود برای درمان اشکال عودکننده ام اس توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده است، که شامل سندرم جدا شده از نظر بالینی CIS، ام اس عود کننده بهبودیابنده RRMS و ام اس پیشرونده ثانویه فعال SPMS در بزرگسالان است.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

زپوسیا اوزانیمود

 

سوالات متداول در مورد داروی زپوسیا اوزانیمود را می‌توانید در مطلب سؤالات متداول درباره داروی اوزانیمود خوراکی و شروع آن مشاهده کنید.

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف اوزانیمود و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

قبل از شروع اوزانیمود، پزشک شما آزمایش‌های پزشکی/آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون-CBC، آزمایش عملکرد کبد، فشار خون، EKG، نبض، معاینه چشم) را انجام خواهد داد تا احتمال بروز برخی عوارض جانبی را بررسی کند. این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز مصرف می‌شود.

 

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کرده و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

 

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن داشته باشید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دارو، هر روز آن را در یک زمان معین مصرف کنید.

 

مقدار مصرف زپوسیا اوزانیمود بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از مدت زمان تجویز شده مصرف نکنید. با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نمی‌یابد و فقط خطر عوارض جانبی افزایش می‌یابد.

 

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع این دارو ممکن است وضعیت شما بدتر شود. اگر علائم ام اس بعد از قطع اوزانیمود خیلی بدتر شد، سریعاً به پزشک خود بگویید.

 

تولیدکننده این دارو توصیه می‌کند از مصرف غذاهای خاص و نوشیدنی‌های حاوی تیرامین زیاد خودداری کنید، زیرا این مواد ممکن است هنگام مصرف اوزانیمود فشار خون شما را افزایش دهند. این موارد عبارتند از: پنیرهای کپک زده، گوشت‌های خشک شده/قدیمی و سوسیس‌ها (مانند سالامی، کالباس جگر)، ماهی‌های حاوی نگهدارنده (مانند ترشی شاه ماهی)، محصولاتی که حاوی مقادیر زیادی مخمر هستند (مانند مکعب‌های بولاون (نوعی طعم دهنده آماده)، سوپ/گریوی پودرشده، نان خانگی یا ترش)، غذاهای تخمیر شده (مانند ساورکراوت، پنیر کیم)، اکثر فراورده‌های سویا (مانند سس سویا، توفو)، لوبیای پهن/فوا، شراب قرمز، شراب شیرین اسپانیولی، آبجو، ورموث و غیره. برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک یا متخصص تغذیه خود بخواهید تا لیستی از غذاهایی که باید از مصرفشان خودداری کنید را تهیه کنند.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت را با پزشک خود در میان بگذارید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف زپوسیا اوزانیمود اگر به این دارو حساسیت دارید، یا هر آلرژی دیگری که دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروسازتان بگویید، به خصوص در مورد: مشکلات تنفسی (مانند آسم، برونشیت، آمفیزم، آپنه خواب)، عفونت فعلی/ اخیر/ دوباره عود کرده (از جمله هپاتیت و سل)، دیابت، مشکلات خاص چشم (ورم ماکولا، یووئیت)، مشکلات قلبی (مانند ضربان قلب آهسته/ نامنظم/ تند، سابقه حمله قلبی، درد قفسه سینه، طولانی شدن QT در EKG)، فشار خون بالا، مشکلات کبدی، مصرف سیگار، سکته مغزی/ سکته مغزی کوچک.

 

اوزانیمود می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را در شما افزایش دهد یا عفونت‌های فعلی را بدتر سازد. از تماس با افرادی که عفونت واگیردار دارند و ممکن است این عفونت به دیگران منتقل شود (مانند آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید و یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از شروع این دارو، تمام واکسیناسیون‌های لازم را انجام دهید. در حین مصرف زپوسیا اوزانیمود و ۳ ماه پس از مصرف آخرین دوز این دارو، ایمن سازی/واکسیناسیون انجام ندهید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن‌های زنده دریافت کرده‌اند خودداری کنید (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود).

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید. شما نباید هنگام استفاده از اوزانیمود باردار شوید. اوزانیمود ممکن است به جنین آسیب برساند. در مورد روش‌های قابل اعتماد کنترل بارداری هنگام استفاده از این دارو و به مدت ۳ ماه پس از قطع درمان با متخصص این امر مشورت کنید. اگر باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی این دارو را بیش از حد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های آزمایشگاهی و پزشکی (مانند شمارش کامل خون-CBC، فشار خون، نبض، EKG، MRI، معاینه چشم، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش ریه و تنفس) ممکن است قبل از شروع مصرف زپوسیا اوزانیمود و در حین مصرف آن انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

بسیار مهم است که درمان خود را طبق برنامه درمانی تهیه شده توسط پزشک دنبال کنید. پیش از موعد از پزشک خود بپرسید که اگر دوزی از اوزانیمود را فراموش کردید، باید چه کاری انجام دهید. اگر در ۱۴ روز اول درمان دوز خود را از دست دادید، ممکن است لازم باشد با دوز کمتری دارو را دوباره شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید. اگر بعد از ۱۴ روز اول درمان یک دوز از دست دادید، دوز از دست رفته را رد کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرفی را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

کمر درد، سرگیجه و احساس منگی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

برای کاهش خطر سرگیجه و احساس منگی، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی این کار را انجام دهید.

 

هنگامی که برای اولین بار از زپوسیا اوزانیمود استفاده می‌کنید، ممکن است کندی موقتی ضربان قلب در شما ایجاد شود. برای کاهش احتمال بروز این عارضه، پزشک ممکن است در ۸ روز اول درمان به آرامی دوز شما را افزایش دهد.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

اوزانیمود ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد. فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک خود بگویید.

 

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری جدی (احتمالاً حطرناک) در کبد شود. در صورت بروز علائم آسیب کبدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، مانند: حالت تهوع/ استفراغی که متوقف نمی شود، کاهش اشتها، درد معده/ شکم، زرد شدن چشم/ پوست، ادرار تیره.

 

زپوسیا اوزانیمود می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند/ خطر ابتلا به عفونت را هنگام مصرف و ۳ ماه پس از آخرین دوز افزایش دهد. احتمال ابتلا به یک عفونت جدی (مانند برونشیت، تبخال) وجود دارد. در صورت بروز علائم عفونت مانند گلودرد/ سرفه مداوم، مشکل در تنفس، تب/ لرز، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، زخم‌ها یا تاول فوراً به پزشک خود بگویید. اگر از قبل عفونت دارید، مصرف اوزانیمود را شروع نکنید.

 

این دارو ممکن است خطر ابتلا به عفونت مغزی نادر اما بسیار جدی (احتمالاً حطرناک) را افزایش دهد (لکوئونسفالوپاتی پیشرونده چند موضعی-PML). علائم PML می‌تواند مانند علائم حمله ام اس به نظر برسد. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبلی که چندین روز به طول انجامیده است، از قبیل گرفتگی یا مشکلات قدرت، تعادل، گفتار، بینایی یا فکر کردن فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

در صورت بروز عوارض بسیار جدی از جمله: تنگی نفس، سرگیجه/ ضعف، خستگی/ ضعف غیرعادی، درد چشم/ حساسیت به نور، تغییرات بینایی (مانند تاری دید، نقطه کور/ سایه در مرکز بینایی، تغییر رنگ‌ها)، تغییرات ذهنی (مانند سردرگمی ناگهانی)، تشنج، سردرد ناگهانی/ شدید سریعاً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهایی دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/ خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ناتالیزومب، ریتوکسیمب، آلمتوزومب).

 

در طول درمان با زپوسیا اوزانیمود از هیچگونه مهارکننده MAO (ایزوکاربوکسازید، لاینزولید، متیلن‌ بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) استفاده نکنید. بیشتر مهارکننده های MAO حتی نباید دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی این دارو را شروع یا متوقف کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول در مورد داروی زپوسیا اوزانیمود را می‌توانید در مطلب سؤالات متداول درباره داروی اوزانیمود خوراکی و شروع آن مشاهده کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید