ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

اکسی بوتینین – Oxybutynin

نام برند:
اکسیترول
نام شیمیایی: اکسی بوتینین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات ادراری، درمان اختلال عملکرد مثانه
درمان اصلی: درمان اختلالات ادراری
داروهای معادل:

 

اکسی بوتینین برای درمان مثانه بیش‌فعال استفاده می‌شود. اوکسی بوتینین با شل کردن عضلات موجود در مثانه، توانایی شما در کنترل ادرار را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث کاهش نشت ادرار، احساس نیاز فوری به ادرار کردن و رفت‌وآمد به دستشویی می‌شود. این دارو متعلق به دسته‌ای از داروهاست که به‌عنوان ضداسپاسم‌ها شناخته می‌شوند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

اکسی بوتینین - Oxybutynin

 

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از ژل اوکسی بوتینین و هر بار تجویز دوباره آن، بروشور اطلاعات بیمار که توسط داروساز شما تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر در مورد اطلاعات سؤالی دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

دست و ناحیه پوستی که ژل با آن قسمت‌ها تماس پیدا می‌کنید را با آب و صابون بشویید. اجازه دهید منطقه استعمال قبل از استفاده از دارو کاملاً خشک شود.

 

ژل باید از بسته‌بندی (تقریباً اندازه یک سکه) بر روی ناحیه‌ای از پوست روی شانه‌ها/بازوها، شکم یا ران روزانه معمولاً یک‌بار طبق دستور پزشک مالیده شود. ژل را بر روی زخم‌های باز، مناطقی که دارای بثورات پوستی هستند، مناطقی که اخیراً تراشیده شده‌اند، مناطق تحریک‌شده یا یا محل‌هایی که برای لوسیون یا پودر استفاده شده‌اند، استعمال نکنید. ژل را به‌آرامی روی پوست خود بمالید تا خشک شود. بعد از خشک شدن ژل، مالش خود را ادامه ندهید. این دارو می‌تواند قبل یا بعد از استفاده از ضد آفتاب استفاده شود.

 

ژل اوکسی بوتینین فقط برای پوست استفاده می‌شود. از استعمال ژل در چشم، بینی یا دهان خودداری کنید. پس از استفاده از این دارو، دستان خود را با صابون و آب بشویید. اگر ژل با چشم شما تماس پیدا کرد، بلافاصله چشمان خود را با آب گرم بشویید. بسته استفاده شده را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

برای هر بار مصرف این دارو، ژل را در قسمتی مختلف از پوست بمالید. این کار باعث کاهش واکنش‌های پوستی می‌شود.

 

اجازه دهید اکسی بوتینین قبل از لباس پوشیدن کاملاً روی پوست خشک شود. آن منطقه را بپوشانید تا از تماس پوست با نواحی دیگر یا لباس و پخش شدن دارو جلوگیری کنید. در صورت تماس با نواحی دیگر، بلافاصله ناحیه را با آب و صابون بشویید. بعد از استفاده از ژل، برای شروع ورزش، استحمام، شنا یا خیس کردن آن ناحیه یک ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که تمام دارو جذب شده است. این دارو حاوی الکل است. تا زمانی که ژل خشک نشده است از سیگار کشیدن و نزدیک کردن شعله آتش به آن ناحیه خودداری کنید.

 

از این دارو به‌طور مرتب استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف، هر روز در زمانی معین از آن استفاده کنید.

 

در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

در صورت حساسیت به اکسی بوتینین یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باش که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از اکسی بوتینین، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، بخصوص: انسداد/حرکت آهسته معده/روده (مانند یبوست شدید، احتباس معده، فلج ایلئوس)، بیماری معده/روده (مانند ریفلاکس اسید، فتق هیاتال، کولیت اولسروز)، مشکلات در تخلیه مثانه (مانند احتباس ادرار، انسداد، بزرگ شدن پروستات)، مشکل خاص چشم (گلوکوم یا آب‌سیاه)، بیماری کبد، بیماری کلیه، بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس)، بیماری پارکینسون، اختلال خاص سیستم عصبی (نوروپاتی اتونومیک یا خودمختار).

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه، خواب‌آلودگی یا تاری دید کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری و دید واضح و دقیق دارد خودداری کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

اکسی بوتینین می‌تواند باعث کاهش تعریق شود. از صرف وقت زیاد در هوای گرم، استفاده از سونا، ورزش شدید یا سایر فعالیت‌هایی که باعث گرمای بیش‌ازحد بدن می‌شوند خودداری کنید.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند، به‌خصوص خواب‌آلودگی، گیجی، یبوست، مشکل در ادرار کردن. خواب‌آلودگی و سردرگمی می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواقعی که به وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

هنوز مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اکسی بوتینین در صورت بلع ممکن است مضر باشد. اگر فردی بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل هیجان غیرمعمول، اضطراب، ضربان قلب سریع/نامنظم، داغ شدن پوست، تب باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید که دارو را مصرف کنید، به‌محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رد کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول استفاده کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف اکسی بوتینین ممکن است قرمزی خارش/تورم در محل استعمال، خشکی دهان، یبوست، سرگیجه، خواب‌آلودگی یا تاری دید رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

برای تسکین خشکی دهان، مصرف آب‌نبات‌های سخت یا چیپس‌های یخی (بدون قند)، جویدن آدامس (بدون قند)، نوشیدن آب زیاد یا استفاده از یک جایگزین بزاق را امتحان کنید.

 

برای جلوگیری از یبوست، فیبر را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید. از داروساز خود بپرسید که کدام نوع ملین برای شما مناسب است.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی مشکل در ادرار کردن، علائم عفونت کلیه (مانند سوزش/دردناک شدن/تکرر ادرار، کمردرد)، تغییرات روحی/خلقی (مانند گیجی، توهم)، علائم انسداد معده/روده (مانند درد شدید معده، تهوع/استفراغ مداوم، یبوست شدید) فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به اکسی بوتینین به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با اکسی بوتینین تداخل داشته باشند عبارتند از: پراملینتید، داروهایی که می‌توانند مری/معده را تحریک کنند (مانند قرص/کپسول پتاسیم، بیس فسفونات خوراکی از جمله آلندرونیت، اتیدرونیت)، داروهایی که می‌توانند باعث خشکی دهان و یبوست شوند (از جمله داروهای آنتی کولینرژیک مانند آتروپین/اسکوپولامین، آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین، ضداسپاسم‌های دیگر از جمله دی سیکلومین، آلکالوئیدهای بلادونا).

 

در صورت مصرف محصولات دیگری که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند مانند تسکین‌دهنده درد افیونی یا تسکین‌دهنده سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری‌جوانا (حشیش)، داروهای خواب‌آور یا ضداضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده‌های عضلانی (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی‌هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید (مانند داروهای آلرژی یا محصولات سرفه و سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که می‌تواند باعث خواب‌آلودگی، یبوست یا تاری دید شود. از داروسازتان نحوه استفاده مطمئن داروها را سؤال کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. آن را در حمام یا در نزدیکی شعله آتش نگهداری نکنید. این دارو قابل اشتعال است. تا زمانی که ژل خشک نشده است از سیگار کشیدن و نزدیک کردن شعله به ناحیه مورد استعمال خودداری کنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید و بسته‌های ژل استفاده‌شده را درون یک سطل زباله امن بگذارید. بسته‌های باز شده را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید