ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آوونکس اینترفرون بتا Avonex Interferon Beta-1a

نام برند:
آوونکس
نام شیمیایی: اینترفرون بتا-۱a
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: سینووکس، اکتووکس

 

آوونکس (اینترفرون بتا -۱a) برای کنترل بیماری ام اس استفاده می‌شود. اینترفرون درمانی برای بیماری ام اس نیست، اما می‌تواند به کند شدن روند وخامت بیماری و کاهش حملات (مانند ایجاد مشکلات تعادل، بی‌حسی یا ضعف) کمک کند.

 

معادل‌های ایرانی این دارو عبارتند از: سینووکس – اکتووکس

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

آوونکس - اینترفرون بتا - Avonex Interferon Beta

 

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از اینترفرون بتا -۱a و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی و دستورالعمل‌های تهیه شده توسط داروساز را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

اگر از این دارو در خانه استفاده می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های آماده‌سازی و تزریق را از متخصص بهداشت خود (پرستار دارو) بیاموزید. قبل از استفاده، این محصول را به‌صورت چشمی برای وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. در صورت وجود هرکدام از این موارد، از دارو استفاده نکنید. بیاموزید که چگونه وسایل پزشکی را با خیال راحت نگهداری کنید.

 

برای راحتی بیشتر، این دارو را ۳۰ دقیقه قبل از تزریق از یخچال خارج کرده و در دمای اتاق نگهدارید تا گرم شود. به‌هیچ‌وجه این دارو را گرم نکنید (مانند گرم کردن در ماکروویو یا قرار دادن در آب گرم).

 

این دارو معمولاً هفته‌ای یک‌بار به صورت عضلانی طبق دستور پزشک تزریق می‌شود. برای کاهش عوارض جانبی بهتر است از این دارو در نزدیکی زمان خواب استفاده کنید.

 

قبل از تزریق هر دوز، محل تزریق را با مالیدن الکل تمیز کنید. هر بار محل تزریق را عوض کنید تا میزان آسیب‌دیدگی ناشی از تزریق کم شود. به پوستی که قرمز، زخم یا آلوده است تزریق نکنید. اگر از نوعی از نوعی از این محصول با سرنگ از پیش پرشده استفاده می‌کنید، طبق دستور پزشک، این دارو را به ران یا بازوی فوقانی تزریق کنید. اگر از Autoinjector (تزریق اتوماتیک یا خودکار) استفاده می‌کنید، به قسمت فوقانی ران خارجی تزریق کنید. هرگونه واکنش پوستی که بعد از چند روز از بین نرفت را به پزشک خود بگویید.

 

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کرده و به‌تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را با دقت دنبال کنید. به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، یک روز در هفته را انتخاب کرده و هر هفته در همان روز تزریق را انجام دهید.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از اینترفرون بتا، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال (مانند کائوچو/لاتکس) باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: خونریزی/مشکلات خون، مشکلات قلبی (مانند نارسایی قلبی، آنژین، ضربان قلب سریع/نامنظم)، بیماری کبد، اختلالات روانی و خلقی (مانند افسردگی، روان‌پریشی، افکار خودکشی)، اختلال تشنج، بیماری تیروئید.

 

اینترفرون بتا می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را بیشتر و یا عفونت‌های فعلی را تشدید کند. بنابراین برای جلوگیری از این احتمالات، دستان خود را به‌خوبی بشویید. از تماس با افرادی که عفونتی واگیردار دارند (مانند آبله‌مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

آزمایش تیروئید و کبدی به فواصل منظم، به‌خصوص در ۶ ماه اول مصرف این دارو ضروری است.

 

بیمار تحت درمان این دارو باید مرتب فشارخون خود را چک کند.

 

در صورت وقوع افکار خودکشی، مصرف این دارو باید قطع شود.

 

بدون موافقت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی انجام ندهید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده دریافت کرده‌اند خودداری کنید (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود).

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو به مقدار کم به شیر مادر منتقل می‌شود، اما بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی اینترفرون بتا را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند شمارش کامل خون CBC، عملکرد کبد و تیروئید) باید هنگام استفاده از این دارو به‌طور دوره‌ای انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید یک دوز از این دارو را مصرف کنید، به‌محض یادآوری از آن استفاده کنید. از این دارو در ۲ روز متوالی استفاده نکنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید. برنامه معمول خود را در هفته‌ آینده دنبال کنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف اینترفرون بتا ممکن است درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

بیشتر افراد هنگام شروع این دارو علائمی شبیه آنفولانزا (مانند سردرد، خستگی، تب، لرز و دردهای عضلانی) را تجربه می‌کنند. این علائم معمولاً تا یک روز بعد از تزریق ادامه دارد و بعد از چند ماه استفاده مداوم بهبود می‌یابد یا از بین می‌رود. شما می‌توانید با تزریق این دارو در زمان خواب و با استفاده از کاهنده تب/تسکین‌دهنده‌های درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن قبل از هر دوز، عوارض جانبی این دارو را کاهش دهید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک و یا داروساز خود سؤال کنید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید، از جمله: تغییرات روحی و روانی (مانند افسردگی جدید یا بدتر شدن افسردگی قبلی، افکار خودکشی، روان‌پریشی)، احساس گرما یا سرمای بیش‌ازحد (بیش از اطرافیان)، انگشتان آبی (Blue Fingers)، خونریزی/کبودی آسان، چرک یا تغییر رنگ پوست در محل تزریق، درد/تورم مفاصل، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر میزان ادرار)، علائم مشکلات کبدی (مانند حالت تهوع/استفراغی که متوقف نمی‌شود، از دست دادن اشتها، درد معده/شکم، زرد شدن چشم/پوست، ادرار تیره)، علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبلی نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا/پا، خستگی غیرمعمول، افزایش وزن غیرمعمول/ناگهانی).

 

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله تشنج، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

اینترفرون بتا ممکن است توانایی شما در مبارزه با عفونت‌ها را کاهش دهد. این امر می‌تواند باعث شود شما به یک عفونت جدی مبتلا شوید و یا هرگونه عفونت قبلی در شما وخیم‌تر شود. در صورت بروز علائم عفونت (مانند گلودردی که برطرف نمی‌شود، تب، لرز، سرفه) فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در یخچال و به دور از نور نگهداری کنید. از یخ‌زدن دارو جلوگیری کنید. این دارو همچنین ممکن است حداکثر تا ۷ روز در دمای اتاق دوام بیاورد. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید