ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آمی تریپتیلین – Amitriptyline

نام برند:
الاویل
نام شیمیایی: آمی تریپتیلین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان درد، درمان افسردگی و اضطراب، درمان گزگز
درمان اصلی: درمان افسردگی و اضظراب
داروهای معادل: آمیتریپتیلین

 

آمی تریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی استفاده می شود. این دارو می تواند باعث بهبود خلق و خوی و احساس زندگی بهتر، برطرف کردن اضطراب و تنش، بهتر خوابیدن و افزایش سطح انرژی شود. این دارو متعلق به دسته‌ای از داروها به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای است. این دارو با ایجاد تعادل برخی مواد شیمیایی طبیعی (انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین) در مغز تاثیرگذاری میکند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

آمی تریپتیلین - Amitriptyline

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف آمی تریپتیلین و تجویز دوباره ی آن توسط پزشک، راهنمای دارویی که توسط داروساز شما تهیه شده است را بخوانید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

این دارو را از طریق دهان، معمولاً ۱ تا ۴ بار در روز، طبق دستور پزشک مصرف می شود. اگر فقط یک بار در روز آن را مصرف می کنید، آن را پیش از خواب بخورید تا به کاهش خواب آلودگی در طی روز کمک کند. مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد.

 

برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه)، پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند تا این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

 

برای تاثیر بیشتر و افزایش بازدهی آمی تریپتیلین به طور مرتب از این دارو استفاده کنید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در زمانی (زمان هایی) معین مصرف کنید. دوز خود را زیاد نکنید و یا بیشتر از مدت زمان تجویز شده از این دارو استفاده نکنید. با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و فقط ممکن است خطر عوارض جانبی شما افزایش یابد.

 

ادامه مصرف این دارو، حتی اگر احساس خوب شدن داشته باشید بسیار مهم است. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. ممکن است با قطع ناگهانی این دارو برخی شرایط بدتر شوند. همچنین ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و تغییرات در خواب را تجربه کنید. برای جلوگیری از بروز این علائم، پزشک برای قطع دارو دوز مصرفی شما را به‌تدریج کاهش می‌دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید. فوراً هر علامت جدید یا بدتر شدن علائم قبلی را به پزشک گزارش کنید.

 

ممکن است تاثیر آمی تریپتیلین را فوراً مشاهده نکنید. اثر اولیه این دارو بعد از یک هفته نمایان می شود، با این وجود، شاید تا ۴ هفته طول بکشد تا اثر کامل را احساس کنید.

 

اگر وضعیت شما تداوم داشت یا بدتر شد پزشک خود را مطلع سازید. (وضعیتی مانند این که احساس غم و اندوه شما بدتر شود، یا فکر خودکشی به سرتان بزند).

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف آمی تریپتیلین، اگر به آن حساسیت دارید، یا به سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (مانند نورتریپتیلین) یا هر حساسیت دیگری که دارید، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد: مشکلات خونریزی، مشکلات تنفسی، مشکلات کبدی، سکته قلبی اخیر، مشکلات ادرار (مانند اختلال بخاطر بزرگ شدن پروستات)، تیروئید بیش فعال (پرکاری تیروئید)، تاریخچه شخصی یا خانوادگی گلوکوم/آب‌سیاه (نوع زاویه بسته)، سابقه شخصی یا خانوادگی در بیماری های روحی و روانی (مانند اختلال دو قطبی، روان پریشی)، سابقه خانوادگی خودکشی، تشنج، بیماری هایی که ممکن است خطر بروز تشنج را افزایش دهد (مانند سایر بیماری های مغزی، ترک الکل).

 

آمی تریپتیلین ممکن است باعث ایجاد شرایطی شود که بر ضربان قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارد. طولانی شدن QT به ندرت می تواند باعث (به ندرت خطرناک) ضربان قلب تند/نامنظم جدی و علائم دیگر (مانند سرگیجه شدید، غش) شود که شخص فوراً به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

 

اگر بیماری یا شرایط پزشکی خاصی داشته باشید یا داروهای دیگری مصرف کنید که ممکن است باعث طولانی شدن QT شود، خطر طولانی شدن QT ممکن است افزایش یابد. قبل از استفاده از آمی تریپتیلین، تمام داروهای مصرفی را به پزشک یا داروساز خود بگویید و همچنین در صورت وجود هر یک از شرایط زیر: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب آهسته، طولانی شدن QT در EKG)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (طولانی شدن QT در EKG، مرگ ناگهانی قلبی) پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید.

 

مقادیر کم پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک ها-ادرارآورها/”قرص های آب”) یا اگر شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ دارید، این خطر ممکن است افزایش یابد. در مورد استفاده بی خطر از آمی تریپتیلین با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه، خواب‌آلودگی یا تاری دید کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری و دید واضح و دقیق دارد خودداری کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کند. وقت گذراندن خود در معرض آفتاب را محدود کنید. از استفاده از سولاریم و یا دستگاه های برنزه کردن پوست خودداری کنید. هنگام بیرون رفتن از منزل از ضد آفتاب استفاده کرده و لباس پوشیده بپوشید. در صورت آفتاب‌سوختگی یا تاول پوستی/قرمزی، سریعاً پزشک خود را مطلع کنید.

 

اگر مبتلا به دیابت هستید، این دارو ممکن است کنترل قند خون را سخت تر کند. مرتباً قند خون خود را کنترل کنید و نتایج را به پزشک بگویید. پزشک ممکن است داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما را دوباره تنظیم کند.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی آمی تریپتیلین حساس تر باشند، خصوصاً خشکی دهان، سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، یبوست، مشکل در ادرار کردن و طولانی شدن QT. سرگیجه، خواب آلودگی و گیجی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

از آنجا که مشکلات روحی و روانی درمان نشده (مانند افسردگی، اضطراب، اختلال هراس) می تواند یک مشکل جدی باشد، استفاده از این دارو را متوقف نکنید، مگر اینکه دستور پزشک باشد. اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می شود و تأثیر آن بر نوزاد شیرخوار ناشناخته است. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی آمیتریپتیلین را بیش از حد تجویز شده مصرف کرده و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، توهم، ضربان قلب تند/نامنظم، غش، تنفس آهسته/کم عمق، تشنج باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی/آزمایشگاهی (مانند EKG، آزمایشهای کبدی، سنجش آمی تریپتیلین سطح خون) ممکن است هر از گاهی انجام شود تا پیشرفت شما یا عوارض جانبی تحت نظر قرار گیرد. تمام ویزیت های پزشکی را رعایت کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

دوزی را از دست ندهید. اگر فراموش کردید که دارو را مصرف کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز از دست رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در زمان عادی مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

ممکن است طی مصرف این دارو با مشکلاتی نظیر خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، تاری دید، یبوست، افزایش وزن یا مشکل در ادرار ایجاد شود. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این تأثیرات، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

برای کاهش خطر سرگیجه و منگی، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده، به‌آرامی این کار را انجام دهید.

 

برای تسکین خشکی دهان از آب نبات های سخت یا چیپس های یخی (بدون قند) یا آدامس (بدون قند) استفاده کنید، آب بنوشید یا از یک جایگزین بزاق استفاده کنید.

 

برای جلوگیری از یبوست، فیبر زیاد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید. همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید. از داروساز خود بپرسید که کدام نوع ملین برای شما مناسب است.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر (ناشایع) اما جدی، بلافاصله پزشک خود را مطلع کنید: کبودی آسان/خونریزی، سوزش سر دل، لرزیدن، احساس ماسک بودن جرکات صورت، اسپاسم عضلات، درد معده شدید/درد شکم، کاهش توانایی/میل جنسی، بزرگ شدن/دردناک شدن سینه‌ها.

 

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: مدفوع سیاه، استفراغ قهوه ای، سرگیجه شدید، غش کردن، تشنج، درد چشم/تورم/قرمزی، گشادی مردمک، تغییر در بینایی (مانند دیدن رنگین کمان شب در اطراف چراغ).

 

این دارو به ندرت (ناشایع) ممکن است باعث یک وضعیت بسیار جدی به نام سندرم نورولپتیک بدخیم (NMS) شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید: تب، سفتی عضلات، سردرگمی شدید، تعریق، ضربان قلب تند/نامنظم.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به آمی تریپتیلین به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات داوریی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آربوتامین، دیسولفیرام، مکمل های تیروئید، داروهای دیگری که می توانند باعث خونریزی/کبودی شوند (از جمله داروهای ضدپلاکت مانند کلوپیدوگرل، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، “رقیق کننده خون” مانند وارفارین)، داروهای آنتی کولینرژیک (مانند آلکالوئیدهای بلادونا)، داروهای خاصی برای فشار خون بالا (داروهایی که در مغز فعالیت می کنند مانند کلونیدین، ​​گوانابنز).

 

مصرف مهارکننده‌های MAO به همراه این دارو ممکن است باعث تداخل جدی (احتمالاً خطرناک) شود. در طول درمان با این دارو از مصرف داروهای مهارکننده MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) خودداری کنید. بیشتر مهارکننده‌های MAO حتی نباید دو هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی این دارو را شروع یا متوقف کنید.

 

سایر داروها می توانند بر حذف آمیتریپتیلین از بدن شما تأثیر بگذارند و در نتیجه در عملکرد آمیتریپتیلین دخالت کنند. این داروها شامل سایمتیدین، ​​تربینافین، داروهایی برای درمان ضربان قلب نامنظم (مانند کینیدین/پروپافنون/فلکاینید)، داروهای ضد افسردگی (مانند SSRI ها شامل پاروکستین/ فلوکستین/فلووکسامین) است. این فهرست کامل نیست.

 

علاوه بر آمیتریپتیلین، بسیاری دیگر از داروها ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT در EKG) تأثیر بگذارد، از جمله آمیودارون، سیزاپراید، دوفتیلید، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین، ​​سوتالول، ماکرولید آنتی بیوتیک (مانند اریترومایسین). بنابراین قبل از استفاده از آمیتریپتیلین، تمام داروهای مورد استفاده در حال حاضر را به پزشک یا داروساز خود گزارش دهید.

 

در صورت مصرف محصولات دیگری که باعث خواب‌آلودگی می شوند از جمله الکل، ماری جوانا (حشیش)، آنتی‌هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب‌آور یا ضداضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، داروهای شل‌کننده عضلانی و داروهای تسکین‌دهنده مخدر (مانند کدئین)، پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید.

 

برچسب روی تمام داروهای خود (از جمله آلرژی یا محصولات سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد ضداحتقان یا ترکیباتی باشند که باعث خواب‌آلودگی می شوند. از داروسازتان نحوه استفاده مطمئن داروها را سوال کنید.

 

استفاده همزمان آسپرین با این دارو می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر پزشک برای پیشگیری از سکته قلبی یا پیشگیری از سکته مغزی آسپیرین با دوز کم تجویز کرده است (معمولاً با دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز)، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری دهد.جزئیات بیشتر در این رابطه را از دکتر یا داروساز خود سوال کنید.

 

آمی تریپتیلین بسیار شبیه به نورتریپتیلین است. از داروهای حاوی نورتریپتیلین در هنگام استفاده از آمی تریپتیلین استفاده نکنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق بین ۲۰-۲۵ درجه سانتیگراد (۶۸-۷۷ درجه فارنهایت ) به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید