ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پیش بینی ابتلا به ام اس پیشرونده ثانویه

تحقیقاتی نشان داده است که اقدامات انجام شده تنها یک سال پس از تشخیص بیماری می‌توانند پیش‌بینی کنند که سی سال بعد بیماری ام اس چگونه پیشرفت می‌کند.

 

محققان دانشگاه کالج لندن نتایج یک مطالعه سی ساله را درمورد ۱۲۰ فرد که بین سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۷ به سندرم جدا شده بالینی (CIS) مبتلا شده بودند، منتشر کردند.

 

افراد مبتلا به CIS یک قسمت از علائم عصبی را تجربه کرده‌اند و اغلب به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند.

 

پیش بینی اینکه چه کسی مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه میشود

 

دوره‌های مختلف ام اس

حدود دو سوم از کسانی که طی ۳۰ سال تحت نظر قرار داشتند، مبتلا به ام اس شده بودند و یافته کلیدی این مطالعه، متفاوت بودن نحوه پیشرفت ام اس هر فرد بود.

 

بعد از سی سال، افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:

 

  • ۴۰٪ همچنان به نوع عودکننده بیماری مبتلا بودند و کاملاً توانایی تحرک داشتند و هیچگونه مشکل شناختی بخصوصی نداشتند. این گروه همچنان شاغل بودند یا در سن قابل انتظاری بازنشسته شده بودند. این واقعیت حتی با اینکه درمان‌های اصلاح کننده بیماری (DMTs) در دهه ۱۹۸۰ در دسترس نبود، صادق بود و بیشتر افراد شرکت کننده هیچ درمانی را انجام نداده بودند.
  • گروه اصلی دیگر دارای ناتوانی بالاتری بوده و به ام اس پیشرونده ثانویه مبتلا شده بودند. افراد این گروه همچنین ریسک عمر کوتاه تر را در خود نشان دادند.

 

پیش بینی نتایج ۳۰ ساله

این نتایج می‌تواند توسط اقداماتی مختلف انجام شود و در چند سال اول پس از تشخیص CIS پیشرفت بیماری را پیش‌بینی کند.

 

قوی ترین نکته در پیش‌بینی ابتلا به ام اس پیشرونده ثانویه در طی ۳۰ سال، محل ضایعات در مغز بود. این یافته نتایج مشابهی از یک مطالعه ۱۵ ساله را نشان می‌دهد که اسکن MRI می‌تواند به پیش‌بینی پیشرفت ام اس کمک کند.

 

محققان دریافتند افرادی که یک سال پس از تشخیص CIS هیچ ضایعه‌ای (پلاک) در دو ناحیه خاص از مغز نداشتند، ۸۷٪ احتمال داشتن ناتوانی کم بعد از ۳۰ سال را دارا بودند.

 

نتایج بعد از ۳۰ سال همچنین می‌تواند با تعداد ضایعات مغزی و (تا حدی کمتر) توسط نمرات EDSS پیش‌بینی شود. اما عوامل دیگر، مانند جنسیت یا سن، بر نتایج تأثیر نمی‌گذارد.

 

کاهش عدم اطمینان

دکتر کارن چونگ که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت گفت:

“یکی از یافته‌های مهم این است که ۳۰ سال پس از تشخیص، برخی افراد حداقل ناتوانی را دارند و تا سن بازنشستگی کار می‌کنند یا همچنان مشغول به کار هستند. این یافته جالب است زیرا معمولاً انتظار داشتیم اکثریت پیشرفت داشته باشند.

“و حتی تنها با گذشت یک سال از CIS، اسکن مغزی می‌تواند پیش‌بینی کند چه کسی ممکن است در این دوره باقی بماند که در عملکرد بالینی روزمره فرد تاثیرگذار است و می‌تواند به تصمیم گیری در انتخاب DMT (درمان‌های اصلاح کننده بیماری) کمک کند.”

 

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا دراین باره گفت:

“در حال حاضر، هنگامی که شما تشخیصی دریافت می‌کنید، هیچ راهی برای پیش‌بینی نحوه پیشرفت ام اس شما وجود ندارد. این می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و تصمیم گیری در مورد درمان و زندگی را به طور کلی بسیار دشوار کند. بنابراین شناسایی علائم اولیه که نحوه پیشرفت ام اس در آینده را نشان میدهد واقعاً مهم است.

ما مفتخریم که این تحقیق را تأمین کرده ایم و امیدواریم که افراد مبتلا به ام اس اطمینان بیشتری نسبت به آینده داشته باشند.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:
www.mssociety.org.uk

۲۷ نوامبر ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید