ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مطالعات نشان میدهد که دوز بالای بیوتین پیشرفت ام اس را کند نمیکند

نتایج جدید منتشر شده هیچ پتانسیلی از تاثیر درمان جدید با دوز بالای بیوتین برای ام اس پیشرونده را نشان نداد.

 

کارآزمایی قرصی به نام MD1003 (حاوی دوز بسیار بالایی از بیوتین) نتایج مثبتی در پی نداشته است. این کارآزمایی پروژه یک شرکت دارویی در فرانسه بود، اما افراد مبتلا به ام اس در بریتانیا را نیز شامل می‌شد.

 

مطالعات نشان می دهد که دوز بالای بیوتین پیشرفت ام اس را کند نمی کند.

 

بیوتین چیست؟

بیوتین عضوی از خانواده ویتامین B است که نقش آن کمک به بدن برای تبدیل غذا به انرژی است. این ماده در بسیاری از غذاهای مختلف در دوز کم وجود دارد و همچنین توسط باکتری‌هایی که در بدن شما زندگی می‌کنند نیز تولید می‌شود.

 

محققان امیدوار بودند که بیوتین با ترمیم میلین (پوشش چربی محافظتی در اطراف رشته‌های عصبی ما)، می‌تواند پیشرفت ام اس را درمان کند. بیوتین آنزیم‌های خاصی را فعال می‌کند که به بدن کمک می‌کنند تا میلین تولید کند. آنزیم‌ها مولکول‌هایی در داخل سلول‌های بدن هستند که فرآیندهای مهمی را بر عهده دارند.

 

در این کارآزمایی، شرکت کنندگان روزانه سه قرص حاوی (۱۰۰ میلی‌گرم بیوتین) مصرف کردند. این هزار برابر بیشتر از حدی است که سازمان بهداشت بریتانیا (NHS) می‌گوید دریافتش برای شخص ایمن است (۰.۹ میلی‌گرم یا کمتر). اما برخلاف مکمل‌های بیوتین موجود برای خرید در مغازه‌ها، این قرص‌ها به طور خاص تولید شده‌اند تا در این سطح ایمن باشند.

 

این مطالعه چه چیزی را نشان داد؟

کارآزمایی‌های کوچکتر قبلی نشان می‌دهد که مصرف دوز بالای بیوتین ممکن است تأثیر کمی در کند کردن روند پیشرفت ام اس داشته باشد. بنابراین هدف از این کارآزمایی (موسوم به SPI2)، یافتن پاسخ این مسئله بود که آیا MD1003 می‌تواند به افرادی که مبتلا به ام اس اولیه و ثانویه هستند و حمله (عود) ندارند، کمک کند. ۶۴۲ نفر در این کارآزمایی شرکت کردند.

 

متأسفانه، آنها دریافتند که MD1003 در بهبود ناتوانی (از نظر پیشرفت در نمره مقیاس وضعیت ناتوانی EDSS یا زمان مورد نیاز برای پیاده روی در ۸ متر) بهتر از یک دارونما نیست. همچنین تأثیری در کاهش سرعت ناتوانی نیز نشان نداد.

 

این برای افراد مبتلا به ام اس به چه معنی است؟

اگرچه این نتایج ناامید کننده است، اما آنها به شواهد موجود درباره نحوه نزدیک شدن به درمان‌های ترمیم میلین در ام اس اضافه می‌کنند.

 

دکتر اما گری، دستیار مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا گفت:

“در بریتانیا، بیش از صد و سی هزار مبتلا به ام اس زندگی می‌کند. و در حالی که ده‌ها درمان در دسترس برای افراد مبتلا به ام اس عود کننده وجود دارد، ما به سرعت نیاز به درمان‌های داریم که روند پیشرفت ناتوانی را کند یا متوقف کنند. به همین دلیل است که می‌خواهیم تحقیقات اساسی برای درک بهتر آنچه در بیماری ام اس رخ می‌دهد و نحوه درمان آن را تأمین می‌کنیم، تا هرکسی که مبتلا به ام اس است به یک روش درمانی مؤثر دسترسی داشته باشد.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۶ مارس ۲۰۲۰

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید