ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

شواهد جدید حاکی از ارتباط بین چاقی و ام اس

یک مطالعه جدید نشان داده است که بین چاقی و ام اس ارتباط وجود دارد.

 

این مطالعه نشان داد افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد اضافه وزن (شاخص توده ی بدنی BMI بالا) هستند، احتمال ابتلا به ام اس در آنها بیشتر است. این پژوهش، تحقیقات قبلی را که در آن‌ها ارتباط بین چاقی و ام اس گزارش شده است را تایید می‌کند.

 

شواهد جدید حاکی از ارتباط بین چاقی و ام اس

 

مطالعات ژنتیکی

محققان برای درک بیشتر در مورد پیوند بین BMI و خطر ابتلا به بیماری ام اس، از داده‌های دو مطالعه ژنتیک بزرگ استفاده کردند.

 

مطالعه GIANT شامل ۳۲۲۱۰۵ نفر و عوامل ژنتیکی مرتبط با قد و وزن بود. مطالعه IMSGC بزرگترین مطالعه ژنتیکی بین المللی بیماری ام اس است که شامل ۱۴۴۹۸ فرد مبتلا به ام اس و ۲۴،۰۹۱ نفر بدون ام اس است.

 

محققان ۷۰ گونه‌ی ژنتیکی را یافتند که به طور قابل توجهی با BMI مرتبط بودند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند که آیا این در افراد مبتلا به ام اس شایع‌تر است. نتایج نشان داد افرادی که این گونه‌ها ژن را حمل می‌کردند (و به همین دلیل احتمالاً BMI بالاتری داشتند) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ام اس بودند.

 

علل ام اس

داشتن BMI بالاتر با تعدادی از تغییرات در بدن همراه است، اما تحقیقات بیشتری لازم است برای درک اینکه کدام یک از این تغییرات می‌تواند به پیشرفت ام اس کمک کند.

 

تحقیقات انجام شده تا به امروز نشان می‌دهد که ام اس در اثر عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی ایجاد می‌شود که خطر ابتلا به بیماری ام اس را در کنار هم تعیین می‌کنند.

 

سبک زندگی سالم

دکتر سورل بیکلی، رئیس تحقیقات زیست پزشکی در انجمن آم اس گفت:

“این یک تحقیق ارزشمند است که شواهد پیرامون پیوند چاقی و ام اس را اضافه می‌کند. افزایش اطلاعات و درک ما در مورد عوامل محیطی و ژنتیکی که با ابتلا به ام اس همراه می‌شود حیاتی است و دیدن انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه رضایت بخش است. این مطالعه شواهد گسترده‌تری در مورد مزایای یک سبک زندگی سالم در اختیار ما می‌گذارد.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۴ ژانویه ۲۰۱۸

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید