ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سیپونیمود می‌تواند سرعت ناتوانی در ام اس پیشرونده ثانویه را کاهش دهد

نتایج آزمایش منتشر شده در مارس ۲۰۱۸  تأیید می‌کند که سیپونیمود (siponimod) می‌تواند خطر پیشرفت ناتوانی را در ام اس پیشرونده ثانویه کاهش دهد.

 

سیپونیمود (Siponimod) می تواند سرعت ناتوانی در ام اس پیشرونده ثانویه را کاهش دهد

 

نتایج دلگرم کننده

نتیجه آزمایش EXPAND در سال ۲۰۱۶ اعلام شد، گزارش مارس ۲۰۱۸ جزئیات کاملی را در مورد اینکه چه کسانی در این میان سود می‌برند، ارائه می‌دهد.

 

تنها ۲۶٪ از افراد مبتلا، با مصرف سیپونیمود در هنگام کارآزمایی، ناتوانیشان وخیم‌تر شد، این میزان در مقایسه با ۳۲٪ از افرادی که دارونما (داروی ساختگی) مصرف کرده بودند، مقدار پایینتری بود. محققان پیشرفت ناتوانی را با استفاده از مقیاس EDSS اندازه‌گیری کردند.

 

مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، دکتر سوزان کوهلهاس گفت:

“این نتایج ما را برای اولین‌بار به درمان برای افرادی که مبتلا به ام اس پیشرفته ثانویه هستند، نزدیک می‌کند. بنابراین این خبر بزرگی است. این آزمایش نشان داد که سیپونیمود دارای تأثیر متوسط ​​اما قابل‌توجهی در کند شدن پیشرفت ناتوانی است که بسیار دلگرم کننده است.”

 

آزمایش EXPAND بزرگترین کارآزمایی یک درمان برای ام اس پیشرونده ثانویه است. این پژوهش شامل ۱۶۶۵۱ نفر مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه در سن ۱۸ تا ۶۰ سال بود، که ناتوانی متوسط ​​یا پیشرفته داشتند.

 

حرکت بعدی چیست؟

قبل از اینکه سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) بتواند دارو را در نظر بگیرد، نیاز به مجوز در اروپا دارد. نوارتیس (شرکت داروسازی تولید سیپونیمود)، مذاکره با آژانس داروهای اروپایی را آغاز کرده است و امیدوار است که آن را برای مجوز بعد از سال ۲۰۱۸ ارائه کند.

 

چه کسی می‌تواند از سیپونیمود استفاده کند؟

نتایج این آزمایش یک قدم مثبت در درمان ام اس پیشرونده ثانویه است، اما هنوز باید در مورد ایمنی سیپونیمود و این که چه کسانی از آن سود خواهند برد اطلاعات بیشتری کسب شود.

 

به طور متوسط، افرادی که در این کارآزمایی شرکت کردند، کمتر از ۴ سال مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه بودند و برخی هنوز در طول پروژه عود داشتند. هنوز مشخص نیست که آیا سیپونیمود می‌تواند به افرادی که سالها مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه بوده اند کمک کند.

 

به طور کلی، سیپونیمود به خوبی تحمل می‌شد، اما مانند سایر روش‌های اصلاح بیماری (DMT)، برخی از افراد عوارض جانبی را تجربه کردند. این موارد از عوارض جانبی جزئی مانند آبریزش بینی و مشکلات تنفسی تا شرایط جدی‌تر مانند فشار خون بالا و کاهش شدید تعداد گلبول‌های سفید خون بوده است.

 

پروفسور لودویگ کاپوس، نویسنده اصلی نتایج این پژوهش گفت:

“اگرچه تأثیر دارو بر پیشرفت معلولیت بعد از سه و شش ماه چشمگیر است، اما مطالعه ما هنوز به بررسی اثرات طولانی مدت سیپونیمود نمی پردازد.”

 

محققان با افراد درگیر در این کارآزمایی ارتباطشان را حفظ می‌کنند تا درباره اثرات طولانی مدت این دارو اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۳ مارس ۲۰۱۸

۳+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید