ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ام اس و صمیمیت در رابطه

“صمیمیت” به چه معنی است؟ برای بسیاری از افراد، این اصطلاح کلمه دیگری برای رابطه جنسی است – به عبارت دیگر صمیمی بودن با شخص دیگر برای آنها به معنای داشتن رابطه جنسی است. اما درواقع، یک رابطه رضایت بخش و صمیمی، بر پایه و اساس گسترده تری استوار است – اعتماد، ارتباط آزاد و صادقانه، اهداف و انتظارات مشترک و احترام و نگرانی متقابل. بنابراین صمیمیت به همه راه‌ها اعم از کلامی و غیرکلامی اشاره دارد که در آن شرکای زندگی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و از نزدیکی بی‌نظیر خود لذت می‌برند. این نوع از رابطه با بیماری ام اس در تضاد نیست و هر انچه که قبل از تشخیص بیماری وجود داشت می‌تواند ادامه پیدا کند.

 

ام اس و صمیمیت در رابطه

 

موانع برای ارتباط

بیماری ام اس روی همه افراد خانواده تأثیر می‌گذارد – و هم زن و هم شوهر احتمالاً در مورد تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در زندگیشان احساسات قوی دارند. پیدا کردن راه‌های راحت برای صحبت در مورد این بیماری و تأثیر آن می‌تواند بسیار دشوار باشد، در بعضی مواقع منجر به سوء ارتباط و یا حتی سکوت می‌شود. یادگیری نحوه به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی‌ها برای حفظ صمیمیت در رابطه ضروری است.

 

تغییر در رابطه

هنگامی که علائم بیماری ام اس به طور موقت یا دائمی در توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه خود در خانه و محل کار اختلال ایجاد می‌کند، نقش‌ها و مسئولیت‌ها در خانواده تغییر می‌کند. اگر روابط بیش از حد نامتوازن به نظر برسد – یا یکی از زوجین احساس می‌کند بیشتر از یک شریک زندگی، یک مراقبت کننده است – نزدیکی و صمیمیت در رابطه می‌تواند مورد تهدید قرار بگیرد. شناسایی راه‌های حفظ تعادل در رابطه، برای حفظ یک همکاری صمیمی بسیار مهم است.

 

فشارها و استرس‌های اضافه شده

بیماری ام اس می‌تواند با فشار وارد کردن بر منابع اساسی خانواده، از جمله مالی، زمانی و انرژی عاطفی، به چالش‌های عادی زندگی روزمره بیفزاید. هنگامی که فعالیت‌های روزمره احساس استرس زایی، وقت‌گیری یا غافلگیرکنندگی داشته باشند، ممکن است انرژی کمی برای افراد جهت حفظ مشارکت عاطفی و جسمی خود باقی بگذارد. یادگیری مدیریت استرس و فشارهای روزمره به طور مؤثر می‌تواند زمان و انرژی بیشتری را برای برقراری ارتباط از نظر عاطفی و جسمی فراهم کند.

 

تغییر در احساسات و پاسخهای جنسی

  • رابطه جنسی برای اکثر زوجین بخش مهمی از صمیمیت است و در حالی که بیماری ام اس می‌تواند بر روی احساسات و پاسخ‌های جنسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر بگذارد، هنگامی که یکی از زوجین مبتلا به بیماری ام اس است، دلیلی ندارد صمیمیت جنسی از زندگی آنها ناپدید شود.
  • خوشبختانه بیماری مانند ام اس همچنین می‌تواند افراد را به هم نزدیک کند. بسیاری از زوج‌ها گزارش می‌دهند که با چالش‌های ام اس روبرو هستند و به آنها این امکان را می‌دهد که از راه‌های جدید و قدرتمندی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند – این یعنی صمیمیتی قوی‌تر از هر آنچه که قبلاً در رابطه داشتند را تجربه می‌کنند.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید