ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

حس بویایی می‌تواند به پیش‌بینی مؤثر بودن درمان‌های ام‌اس کمک کند

در مطالعه ای روی ۱۲۳ فرد مبتلا به ام اس عودکننده، محققان دانشگاه پزشکی وین آزمایش کردند که آیا حس بویایی با پاسخ به درمان مرتبط است یا خیر. در این مطالعه مشخص شد شرکت کنندگانی که در سال اول شروع دریافت درمان اطلاح کننده بیماری، بهبود در توانایی بویایی داشتند، احتمال بروز عود ام اس در آنها کمتر بود. اگر این مطالعه تایید شود، حس بویایی می‌تواند روزی به یک نشانگر قابل ردیابی برای پاسخ درمانی تبدیل شود.

 

حس بویایی می‌تواند به پیش‌بینی مؤثر بودن درمان‌های ام‌اس کمک کند

 

  • یکی از راه‌های درمان ام‌اس، متوقف کردن روند این بیماری است، یعنی ایجاد شرایطی برای عدم فعالیت و پیشرفت بیماری. برای انجام این کار، به نشانگرهای زیستی نیاز داریم که بتوانند سیر بیماری را پیش‌بینی کنند و به سرعت تشخیص دهند که آیا یک درمان مؤثر است یا خیر. تغییرات در حس بویایی یک فرد ممکن است یک کاندید برای این امر باشد، زیرا مشخص شده است که حس بویایی در طول عود ام اس مختل می‌شود.
  • در این مطالعه، دکتر گابریل بسته و همکارانش، حس بویایی را در ۱۲۳ فرد مبتلا به ام اس، با استفاده از دستگاه‌های پخش کننده بویی شبیه خودکار، مورد آزمایش قرار دادند. بویایی در ابتدای درمان اصلاح کننده بیماری، پس از سه ماه تحت درمان بودن و پس از ۱۲ ماه آزمایش شد. هدف اصلی این مطالعه تعیین این بود که آیا بهبود حساسیت بویایی با عود بیماری مرتبط است یا خیر.
  • در هر نقطه زمانی، حس بویایی بهتر با کاهش خطر ابتلا به عود مرتبط بود. این ارتباط سه ماه پس از شروع درمان قوی‌تر بود و خطر عود با هر نقطه بهبود در بویایی، از زمان شروع درمان، تا ماه ۳، به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت. این بهبود در حس بویایی با کاهش التهاب در اسکن‌های MRI مغز نیز مرتبط بود.
  • نویسندگان در مورد تفسیر داده‌های این مطالعه احتیاط می‌کنند. اگر این داده‌ها با تحقیقات بیشتر پشتیبانی شود، حس بویایی ممکن است راهی ارزان و سریع برای پیش‌بینی فعالیت بیماری و راهی برای تشخیص پاسخ به درمان در افراد مبتلا به ام‌اس باشد.

 

مقاله «آستانه بویایی پاسخ درمانی را در مولتیپل اسکلروز عودکننده پیش‌بینی می‌کند» لینک نوشته دکتر گابریل بسته، دکتر هارالد هگن، دکتر کلاوس برک، دکتر پاتریک آلتمن، مایکل اوئر، دکتر فرانزیسکا دی پاولی، دکتر لوکاس هایدر، دکتر فریتز لوتمزر، دکتر پائولوس رومر، دکتر لیزا-ماریا والچهوفرانت، ، دکتر فلوریان دیزنهامر و دکتر توماس برگر در مجله ام اس منتشر شده است.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۸ مارس ۲۰۲۲

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید