ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

افراد مبتلا به ام اس و افسردگی، در معرض خطر سایر بیماری ها نیز هستند

یک مطالعه جدید که سوابق هزاران فرد مبتلا به ام اس و افراد بدون ام اس را مورد بررسی قرار داد، نشان می‌دهد افرادی که با ام اس و افسردگی زندگی می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (مانند حمله قلبی و سکته مغزی) و خطر مرگ زودرس بیشتری دارند. این مطالعه تمام عوامل موثر در این رابطه را بررسی نکرد، بنابراین مطالعات بیشتری برای درک کامل ارتباط بین افسردگی و پیامدهای منفی آن در افراد مبتلا به ام اس مورد نیاز است.

 

افراد مبتلا به ام اس و افسردگی، در معرض خطر سایر بیماری ها نیز هستند

 

  • بسیاری از مبتلایان به ام اس با سایر بیماری‌ها (چند ابتلایی) مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و برخی اختلالات خلقی (مانند افسردگی) زندگی می‌کنند.
  • محققان ۱۲۲۵۱ نفر مبتلا به ام اس و ۷۲،۵۷۲ فرد بدون ام اس را شناسایی کردند که اطلاعات آنها در پایگاه داده‌های تحقیقاتی در انگلستان گنجانده شده بود. آنها خطرات بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میرها را طی ۱۰ سال پس از تشخیص ام اس بررسی کردند.
  • نتایج نشان می‌دهد که افراد مبتلا به ام اس و افسردگی بیشتر در معرض بیماری عروقی و همچنین مرگ زودهنگام به هر دلیلی نسبت به افراد بدون ام اس و کسانی که بدون افسردگی همزمان با ام اس بودند، قرار داشتند.
  • اگرچه محققان برخی از عواملی را که ممکن است بر این تعامل تأثیر بگذارند، مانند دیابت و سیگار کشیدن، در نظر گرفتند، اما عوامل دیگری مانند وزن بدن و فعالیت بدنی را در نظر نگرفتند. مطالعه بیشتر برای درک چگونگی افزایش خطر سایر شرایط و مرگ درصورت ابتلای فرد مبتلا به ام اس به افسردگی ضروری است.

 

توجه به سلامت کلی و انتخاب رفتارهای سبک زندگی سالم به جلوگیری از بیماری‌های دیگر متداول که می‌تواند زندگی با ام اس را دشوارتر کند، کمک می‌کند.

 

  • فشار خون بالا می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود، اما قابل درمان است. راهنمای زندگی با فشار خون بالا را از وبسایت انجمن قلب آمریکا (به زبان انگلیسی) بخوانید – لینک
  • دریافت آخرین اطلاعات در مورد رژیم غذایی – تغذیه با وزن بدن و ایجاد عوامل خطرساز قلب ارتباط زیادی دارد. (تغذیه، رژیم و روزه)
  • ورزش می‌تواند به مدیریت برخی از علائم ام اس و بیماری‌های دیگر کمک کند. (ورزش و فعالیت بدنی در ام اس)
  • در مورد چگونگی پرورش بهزیستی احساسی و سلامت روان، حتی در مواجهه با چالش‌های ام اس بیشتر بخوانید (سلامت روان در ام اس)

 

مقاله “ارتباط مولتیپل اسکلروزیس، افسردگی، بیماری عروقی و مرگ و میر: یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت” (لینک) نوشته دکتر رافائل پالادینو (از کالج امپریال لندن، انگلستان)، دکتر روت آن ماری (از دانشگاه مانیتوبا، وینیپگ، مانیتوبا، کانادا) و همکارانشان در نشریه Neurology منتشر شده است.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱ سپتامبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید