ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

چگونه ورزش کنیم تا برای ام اس موثرتر باشد؟

پنج اصل وجود دارد که اگر در برنامه ورزشی روزمره شما ادغام شوند، در بهبود و تقویت تحرک شما با ام اس تاثیر بزرگی ایجاد خواهد کرد.

 

چگونه ورزش کنیم تا برای ام اس موثرتر باشد؟

 

۱.انجام ورزش های هوازی قبل از اینکه تمرینات تخصصی ام اس، می‌تواند مغز شما را از نظر نوروپلاستیکی آماده تر کند، یعنی مغز شما بیشتر احتمال دارد مسیرهای عصبی جدیدی پیدا کند یا مسیرهای موجود را تقویت کند. این امر با گذشت زمان منجر به بهبود قدرت در عضلات شما می‌شود.

 

۲.در صورتی که هدف شما بهبود قدرت/تحرک برای یک فعالیت خاص باشد، ورزش عملکردی مفیدترین نوع تحرک است. ورزش عملکردی به معنای شکستن یک فعالیت خاص به دسته‌ای از حرکات کوچکتر و سپس انجام آن حرکات به عنوان تمرینات شما است.

به عنوان مثال، ایستادن نیاز به جستن به جلو، باز کردن پاها از هم برای هم راستا شدنشان با لگن، خم کردن زانوها، به جلو خم شدن و سپس فشار برای به حالت ایستاده درآمدن دارد. این حرکات تمرینات عملکردی جداگانه‌ای است که می‌تواند برای کسانی که هدف آنها ایستادن قوی‌تر است انجام شود.

 

۳.هدف تکرار زیاد حرکت با کیفیت خوب است. هرچه بیشتر تکرار کنید، دفعاتی که مغز شما برای یافتن یک مسیر عصبی/اتصال به جهت تقویت ماهیچه‌ها تلاش می‌کند، بیشتر می‌شود. این همان رخ دادن نوروپلاستیک است در بهترین حالت ممکن.

 

۴.استراحت‌های زیادی انجام دهید. هر چقدر بیشتر استراحت کنید، به همان اندازه احتمال تکرار حرکت با کیفیت خوب بیشتر می‌شود. به بدن خود گوش دهید و قبل از ایجاد خستگی و یا انجام بی کیفیت یک تمرین به اندازه کافی استراجت کنید.

 

۵.محیط را تغییر دهید! تمرینات خود را در اتاق‌های مختلف، با صندلی‌های مختلف و وسایل دیگر انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند که از سطوح مختلفی استفاده کنید و یا موانعی را ایجاد و تمرینات را متنوع تر سازید (مثل راه رفتن روی سطوح مختلف و بالا و پایین رفتن از پله ها)، نه اینکه فقط در محل همیشگی خود تمرین کنید.

 

نوشته دکتر گرچن هاولی – فیزیوتراپیست با تخصص درمان بیماران ام اس

 

ما در ام اس راهنما جهت بازتوانی بیماران تمرین‌های تخصصی را در نظر گرفتیم، بد نیست ورزش‌های تخصصی ام اس را در این صفحه  به صورت آموزش ویدیویی دنبال کنید.

 

 

منبع:

www.multiplesclerosisnewstoday.com

۱۲ مارس ۲۰۲۱

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید