ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مدیریت خستگی ام اس با ۷ تغییر در رژیم غذایی

به گفته متخصصان تغذیه، اگرچه تاثیر هیچ رژیم غذایی برای تغییر روند ام اس ثابت نشده است، اما غذاهای مغذی مانند میوه‌های تازه و لبنیات کم چرب ممکن است به شما در مبارزه با خستگی ام اس کمک کند.

 

خستگی ناشی از ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) یکی از شایع‌‌ترین علائم این بیماری است و می‌تواند آسیب جدی به کار و زندگی روزمره فرد مبتلا وارد کند.

 

با 7 تغییر در رژیم غذایی خستگی ام اس را مدیریت کنید

 

انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس آمریکا (NMSS) تخمین می‌زند که ۸۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس خستگی را تجربه می‌کنند، و مطالعه ای که در مارس ۲۰۲۱ در مجله مولتیپل اسکلروزیس منتشر شد، تخمین‌های مشابهی را در سطح بین المللی نشان داد. پس از بررسی بیماران مبتلا به ام اس در نروژ، محققان دریافتند که خستگی ۸۱ درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شیوع بالاتر خستگی در زنان (۸۳ درصد) در مقایسه با مردان (۷۸ درصد) وجود دارد. مطالعه آنها همچنین نشان داد که خستگی در افراد دارای ناتوانی، افسردگی، اضطراب و دارای مشکلات خواب شایع‌تر است.

 

بر اساس کفته NMSS، خستگی ناشی از ام اس که اغلب به آن “کسلی” می‌گویند، اثرات منحصر به فردی بر افراد مبتلا به این بیماری دارد:

 

  • هر روز اتفاق می‌افتد و اغلب به طور ناگهانی رخ می‌دهد.
  • می تواند هنگام شروع روز روی شما تأثیر بگذارد، حتی اگر شب قبل خوب بخوابید، و اغلب با گذشت روز بدتر می‌شود.
  • گرما و رطوبت می‌تواند خستگی را تشدید کند.
  • اغلب شدیدتر از خستگی معمولی است و می‌تواند در عملکرد شما در طول روز اختلال ایجاد کند.

 

مونا بوستیک، متخصص ام اس، که کلینیک خصوصی Food Matters 365 را تأسیس کرد و نویسنده وبلاگ MSBites است، می‌گوید که سستی اثر دمیلیناسیون یا آسیبی است که به پوشش خارجی اعصاب شما (میلین) در پی حملات ام اس روی می‌دهد. بوستیک از سال ۲۰۰۸ با ام اس عود کننده-بهبود یابنده زندگی می‌کند. او توضیح می‌دهد:

“دمیلیناسیون باعث می‌شود بدن در سراسر سیستم عصبی سخت تر کار کند و در نتیجه باعث ایجاد خستگی می‌شود.”

 

بوستیک می‌گوید در کنار بی‌حالی، خستگی ثانویه می‌تواند لایه دیگری از خستگی را در روال فعالیت روزانه‌ی شما ایجاد کند و از عواملی مانند الگوهای غذایی نامناسب به عنوان عوامل احتمالی خستگی ثانویه نام می‌برد.

 

بنابراین، آیا مصرف غذاهای سالم می‌تواند به رفع خستگی ام اس کمک کند؟ اگرچه هیچ رژیم غذایی بر روند ام اس تاثیری ندارد، اما خوردن غذاهای مناسب بهترین راه برای مدیریت خستگی ام اس است.

 

بوستیک توضیح می‌دهد:

من به افراد می‌گویم که بدن خود را به عنوان موتوری در نظر بگیرند که ام‌اس آن را از نظر انرژی کم‌بازده کرده است. افراد بدون ام اس هر روز را با یک مخزن پر از انرژی شروع می‌کنند. افراد مبتلا به ام اس فقط با یک یا دو گالن انرژی شروع به کار می‌کنند و ما سریعتر انرژی خود را تمام می‌کنیم، زیرا ام اس باعث شده است که موتور ما بازده انرژی کمتری داشته باشد.

 

بوستیک اضافه می‌کند که وقتی نوبت به حداکثر استفاده از انرژی می‌رسد، قرار دادن سوخت باکیفیت در مخزن بسیار مهم است.

 

دقیقاً چه چیزی بخورید یا بنوشید وقتی دچار خستگی ناشی از ام اس هستید؟ در اینجا هفت راه مبارزه با خستگی برای سوخت رسانی به بدن آورده شده است.

 

۱- با آب بدن خود را تازه کنید

 

آب بدن خود را تازه کنید

 

کم آبی خستگی را تشدید می‌کند، بنابراین آب یک ابزار مهم است. نینا انگ (Nina Eng)، سرپرست ارشد تغذیه بالینی در Plainview نیویورک در اینباره میگوید:

افراد مبتلا به ام اس اغلب مثانه نوروژنیک دارند که بر توانایی کنترل صحیح تخلیه مثانه تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، آنها ممکن است از نوشیدن آب کافی خودداری کنند، که این می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود.

(اختلالات ادراری و مثانه در ام اس)

 

طبق گفته هیئت غذا و تغذیه آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا، مردان باید حدود ۳.۷ لیتر آب و زنان باید حدود ۲.۷ لیتر آب در روز بنوشند (کلاً آب می‌تواند شامل آب آشامیدنی، نوشیدنی‌های حاوی آب و غذاهای حاوی آب باشد). و اگر با شدت ورزش می‌کنید یا هوا گرم است، ممکن است به بیش از این مقدار آب نیاز داشته باشید.

 

 

۲- پروتئین مصرفی را بالا ببرید

 

پروتئین مصرفی را بالا بببرید

 

پروتئین یک درشت مغذی است که سوخت بدن را تامین می‌کند. پروتئین نقش‌های متعددی در بدن دارد، از جمله کمک به ترمیم سلول ها و ساخت سلول‌های جدید.

 

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه کمبریج انگلستان انجام و در مجله نورون منتشر شد، پروتئین همچنین سلول‌هایی را فعال می‌کند که به بیدار نگه داشتن شما کمک می‌کنند. محققان دریافتند که سطح انرژی به گروهی از سلول‌های محرک مغز به نام سلول‌های اورکسین بستگی دارد و این سلول‌ها به اسیدهای آمینه موجود در پروتئین‌ها بهتر از سایر مواد مغذی واکنش نشان می‌دهند.

 

نینا انگ در این رابطه مصرف گزینه‌های غنی از پروتئین مانند آجیل، لوبیا و پروتئین‌های حیوانی بدون چربی را توصیه می‌کند.

 

۳- میان وعده هایی پر از مواد مغذی بخورید

 

میان وعده هایی پر از مواد مغذی بخورید

 

میان وعده ها می‌توانند با جلوگیری از کاهش بیش از حد قند خون، به تقویت و حفظ انرژی در طول روز کمک کنند.

 

الیزابت سامر، نویسنده چندین کتاب در مورد تغذیه، از جمله Eat Your Way to Happiness، می‌گوید:

گزینه‌های خوب برای میان وعده ها شامل کراکر ۱۰۰ درصد غلات کامل یا نان جو با پنیر کم چرب است. میوه تازه، ماست کم چرب یا بدون چربی؛ گرانولای کم چرب و یک لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی است.

 

او توصیه می‌کند از میان ‌وعده‌های حاوی قند دوری کنید، که باعث افزایش انرژی و سپس افت سریع آن می‌شود، که این امر خستگی را بدتر می‌کند. میان وعده‌ها می‌توانند با جلوگیری از کاهش بیش از حد قند خون، به تقویت و حفظ انرژی در طول روز کمک کنند.

 

۴- دریافت امگا ۳ را بیشتر کنید

 

دریافت امگا 3 را بیشتر کنید

 

اسیدهای چرب امگا ۳ که به مقدار زیاد در ماهی‌های چرب مانند سالمون یافت می‌شود، ممکن است التهاب در بدن، و خطر سکته و بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

به گفته NMSS، مطالعات انجام شده روی مکمل‌های امگا ۳ در افراد مبتلا به ام‌اس فوایدی را برای افراد مبتلا به ام‌اس عود کننده-بهبود یابنده نشان می‌دهد، اما نتایج این مطالعات از نظر آماری معنی‌دار نبوده است. با این وجود، غذاهای حاوی امگا ۳ بخشی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند و پیشگیری از بیماری قلبی یک هدف ارزشمند برای هر کسی است.

 

ماهی، از جمله ماهی آزاد وحشی، ماهی خال مخالی، آنچوی و ماهی تن، دانه کتان آسیاب شده، روغن کتان، سبزیجات سبز برگ و گردو همگی منابع خوبی از چربی‌های امگا ۳ هستند.

 

۵- روز خود را با یک صبحانه خوب شروع کنید

 

روز خود را با یک صبحانه خوب شروع کنید

 

یک صبحانه خوب می‌تواند به بهبود تمرکز، قدرت و استقامت کمک کند، اما “یک صبحانه خوب” چیست؟

 

نینا انگ در اینباره میگوید:

“به دنبال غذاهایی باشید که در هر وعده حداقل سه گرم فیبر دارند.” اینها ممکن است شامل بلغور جو دوسر، نان یا پنکیک سبوس دار، غلات صبحانه با فیبر بالا و غلاتی مانند برنج قهوه ای یا کینوآ باشد. مقداری میوه یا سبزیجات ر نیز برای مواد مغذی و فیبر بیشتر اضافه کنید.

 

مقداری پروتئین – از غذاهایی مانند تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب، شیر سویا، دانه‌ها و مغزها یا کره‌های آجیل و مقدار کمی از چربی‌های سالم را نیز در وعده غذایی صبح خود بگنجانید تا احساس سیری طولانی‌تری داشته باشید.

 

۶- ویتامین D و کلسیم بیشتری بگیرید

 

ویتامین D و کلسیم بیشتری بگیرید

 

با توجه به گفته NMSS، تحقیقات به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین D در خون ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به ام اس باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای کشف اینکه آیا ویتامین D بر فعالیت بیماری در افراد مبتلا به ام اس تأثیر دارد یا خیر، مورد نیاز است.

 

اما متخصصان می‌دانند که دریافت ویتامین D و کلسیم کافی برای سلامت استخوان در میان افرادی که از قبل ام اس دارند، کلیدی است.

 

نینا انگ در رابطه با وینامین D می‌گوید:

ایده خوبی است که غذاهای حاوی ویتامین D و کلسیم بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید، به خصوص اگر برای مدت طولانی استروئید مصرف کرده‌اید، زیرا یکی از عوارض جانبی استروئیدها ضعیف کردن استخوان است. سطوح پایین فعالیت‌های تحمل وزن، مانند راه رفتن نیز می‌تواند منجر به ضعیف شدن استخوان‌ها و خطر بیشتر شکستگی شود.

 

استروئیدها اغلب تنها به‌عنوان یک درمان کوتاه ‌مدت (درمان مرحله حاد) و برای مهار حمله ام‌اس تجویز می‌شوند – معمولاً برای سه تا پنج روز از طریق تزریق وریدی، و گاهی اوقات با کاهش تدیریجی دوز با دریافت دوز خوراکی برای مدت یک تا سه هفته.

 

اما برخی از بیماری‌های همراه با ام اس که در افراد مبتلا به این بیماری رایج است، از جمله بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، نیاز به مصرف طولانی مدت استروئید دارند. و طبق گفته NMSS، درمان استروئیدی در صورت استفاده طولانی مدت می‌تواند منجر به از دست دادن استخوان شود.

 

منابع غذایی خوب ویتامین D شامل شیر غنی شده، آب پرتقال، روغن کبد ماهی و ماهی چرب است. مقادیر کمی ویتامین D به طور طبیعی در زرده تخم مرغ و پنیر وجود دارد.

 

برای دریافت کلسیم، خوردن پنیر، ماست، شیر، ساردین با استخوان، سبزیجات با برگ‌های تیره، غلات غنی شده و دانه‌های سویا پیشنهاد می‌شود. و برای هر غذای حاوی کلسیم که انتخاب می‌کنید، مونا بوستیک توصیه می‌کند که از گزینه‌های کم‌چرب استفاده کنید.

 

۷- مولتی ویتامین مصرف کنید

 

مولتی ویتامین مصرف کنید

 

الیزابت سامر می‌گوید:

از آنجایی که از هر ۱۰۰ آمریکایی ۹۹ نفر استانداردهای یک رژیم غذایی متعادل را رعایت نمی‌کنند، توصیه می‌کنم هر روز یک مولتی ویتامین با دوز متوسط را مصرف کنید.

 

و در حالی که گاهی اوقات مکمل‌های ویتامین B به عنوان تقویت‌کننده انرژی معرفی می‌شوند، او می‌گوید که یک مولتی ویتامین حاوی ویتامین B کافی برای تامین انرژی عالی است.

 

طبق گفته مایوکلینیک، مکمل‌های ویتامین D ممکن است فوایدی از جمله بهبود علائم و کیفیت زندگی را برای افراد مبتلا به ام اس ارائه دهند. مصرف ویتامین D احتمالاً برای افراد مبتلا به ام اس بی خطر است، اما دوزهای بیش از حد بالا می‌تواند بر سطح کلسیم شما تأثیر بگذارد.

 

قبل از مصرف مکمل‌هایی از ویتامین‌ها یا مواد معدنی، با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید آنها را مصرف کنید، و اینکه چه مقدار مصرف کنید صحبت کنید. برخی از مکمل ها می‌توانند با داروهای ام اس یا سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشند.

 

 

منبع:

www.everydayhealth.com

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید