ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

تحریک الکتریکی عملکردی FES

تحریک الکتریکی عملکردی FES درمانی است که با یک محرک الکتریکی خفیف در عضله به آن کمک میکند تا حرکت بهتری داشته باشد که در ام اس می‌تواند موثر باشد.

 

تحریک الکتریکی عملکردی (FES)

 

تحریک الکتریکی عملکردی (FES)

تحریک الکتریکی عملکردی (FES) درمانی است که شامل استفاده از یک محرک الکتریکی خفیف در عضله می‌شود که به آن کمک می‌کند تا حرکت بهتری داشته باشد. گاهی اوقات، به دلیل آسیب عصبی از شرایطی مانند ام اس، دیگر عضله پیام صحیحی از دستگاه عصبی مرکزی دریافت نمی‌کند. FES یک سیگنال خارجی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود عضله حرکت کند.

 

نمای کلی دستگاه‌های FES

برخی از افراد مبتلا به ام اس در هنگام پیاده روی در بلند کردن پای خود مشکل دارند (دچار افتادگی پا یا فوت دراپ می‌شوند) و در معرض خطر افتادن قرار می‌گیرند. اکثر متخصصان توانبخشی ام اس، فیزیوتراپی را برای بهبود قدرت و رفع هرگونه سفتی توصیه می‌کنند. و در صورت لزوم، ارتز پا-مچ پا (AFO) برای مدیریت افتادگی پا. وسیله کمک حرکتی که معمولاً از جنس پلاستیک است، در اطراف پاها (از زیر زانو تا پایین پا) پوشیده می‌شود. اکثر AFO‌ها مچ پا و پا را ثابت نگه می‌دارند، اما برخی از AFO‌ها دارای لولا هستند که امکان حرکت مچ پا را فراهم می‌کند.

 

دو دستگاه – WalkAide و NESS L300 در آمریکا – می‌توانند به کاهش افتادگی پا (دراپ فوت یا قدم برداشتن سم اسبی) کمک کنند. این دستگاه‌ها با ارسال پالس‌های الکتریکی سطح پایین به عصب پرونئال (که گاهی اوقات به آن فیبر نیز گفته می‌شود) کار می‌کنند، که باعث بلند شدن پا می‌شود. این دستگاه‌ها نسبتاً کوچک هستند و با باتری کار می‌کنند و معمولاً کسی که راه می‌رود و یا باید راه برود از آن اتفاده می‌کند. به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران استفاده از این دستگاه‌ها را آسان‌تر و راحت‌تر از AFO‌ها می‌دانند، البته این دستگاه‌ها بسیار گران‌تر هستند – حدود ۵ تا ۶ هزار دلار – و معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

 

تعدادی از مطالعات مربوط به دستگاه‌های FES در بیماری ام اس پیشرفت در سرعت راه رفتن (در تست‌های راه رفتن در مسافت کم) را نشان داده‌اند. با این حال، دستگاه‌های FES به همه افرادی که دچار ضعف اندام تحتانی یا افتادگی پا هستند کمک نمی‌کند. برای مدیریت صحیح مشکلات حرکتی فرد مبتلا به ام اس، از جمله انتخاب دستگاه کمک حرکتی مناسب، مهم است که شرایط وی توسط یک متخصص توانبخشی با تجربه ارزیابی شود.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید