ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

گاباپنتین – Gabapentin

نام برند:
نورونتین
نام شیمیایی: گاباپنتین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان درد
درمان اصلی: درمان تشنج، صرع، زونا
داروهای معادل:

 

گاباپنتین در کنار داروهای دیگر برای جلوگیری و کنترل تشنج استفاده می‌شود. همچنین از این دارو برای تسکین درد عصبی ناشی از زونا (یک بثور/دانه دردناک ناشی از عفونت تبخال زوستر) در بزرگسالان استفاده می‌گردد. گاباپنتین به عنوان دارویی ضدتشنج یا ضدصرع شناخته می‌شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

گاباپنتین - Gabapentin

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف گاباپنتین و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی موجود در بسته‌بندی محصول یا یادداشت مربوط به اطلاعات بیمار که توسط داروسازتان تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو از طریق دهان با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف می‌گردد. مقدار مصرف بر اساس شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان است. برای کودکان، میزان دوز بر اساس وزن بیمار نیز محاسبه می‌شود.

 

اگر قرص گاباپنتین را مصرف می‌کنید و پزشک دوز نصف قرص را برای شما تجویز کرده، نصف دیگر قرص را در دوز برنامه‌ریزی‌شده بعدی مصرف کنید. اگر چند روز از تقسیم شدن قرص گذشت، نیمه‌ی دیگر قرص را استفاده نکنید. اگر از فرم کپسول مصرف می‌کنید، آن‌ها را به همراه آب زیاد ببلعید.

 

رعایت دقیق دستورالعمل‌های مصرف دوز که توسط پزشکتان برنامه ریزی شده بسیار مهم است. در طی چند روز اول درمان، پزشک ممکن است دارو را از دوز کم شروع کرده و به تدریج دوز را افزایش دهد تا بدن شما بتواند با دارو تنظیم شود. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، اولین دوز را در زمان خواب مصرف کنید.

 

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن داشته باشید. این دارو زمانی بهتر عمل می‌کند که مقدار دارو در بدن شما در حد ثابتی نگه داشته شود. بنابراین، گاباپنتین را در فواصل مساوی در هر روز مصرف کنید. اگر روزانه ۳ بار از این دارو برای کنترل تشنج استفاده می‌کنید، نگذارید بیش از ۱۲ ساعت بین دوزها فاصله بیفتد زیرا ممکن است دچار تشنج شوید.

 

این دارو را بیشتر از مقدار زمان تجویز شده مصرف نکنید یا دوز خود را بدون مشورت با پزشک افزایش ندهید. با این کار وضعیت شما سریع‌تر بهبود نمی‌یابد و فقط خطر بروز عوارض جانبی جدی افزایش می یابد.

 

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی دارو ممکن است برخی از مشکلات بدتر شوند. برای قطع دارو، دوز مصرفی شما با راهنمایی پزشک و به تدریج کاهش می‌یابد.

 

آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم ممکن است در جذب این دارو اختلال ایجاد کنند. بنابراین اگر شما از آنتی‌اسید نیز در کنار این دارو استفاده می‌کنید، بهتر است حداقل ۲ ساعت پس از مصرف آنتی‌اسید، گاباپنتین را مصرف کنید.

 

اشکال مختلف گاباپنتین (مانند رهایش فوری، رهایش پایدار، رهایش پایدار اناکاربیل) هرکدام به شکل متفاوتی در بدن جذب می‌شوند. بدون مشورت با پزشک مصرف گاباپمنین را از یک فرم به فرم دیگر تغییر ندهید.

 

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف این دارو، در صورت حساسیت به گاباپنتین، گاباپنتین اناکاربیل یا هر حساسیت دیگری پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز بگویید، به ویژه در مورد بیماری‌هایی نظیر بیماری کلیوی، مشکلات روحی و روانی (مانند افسردگی، افکار خودکشی)، استفاده/سواستفاده از مواد مخدر/الکل، مشکلات تنفسی (مانند بیماری مزمن انسدادی ریه – COPD).

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه، خواب‌آلودگی یا تاری دید کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری و دید واضح و دقیق دارد خودداری کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند، به خصوص تورم دست‌ها/مچ‌پا/پا، تنفس آهسته/کم‌عمق، سرگیجه یا عدم تعادل. سرگیجه و عدم تعادل می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

 

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند، به خصوص تغییرات ذهنی/روحی/رفتاری (مانند خشم، مشکلات در تمرکز، بی‌قراری).

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواقعی که به وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

گاباپنتین به شیر مادر منتقل می‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی گاباپنتین را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل تنفس داشت، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل خواب‌آلودگی شدید، مشکلات تکلم، ضعف باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر یک دوز از دست دادید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز فراموش شده را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید. اگر روزانه ۳ بار برای کنترل تشنج از گاباپنتین استفاده می‌کنید، نگذارید بیش از ۱۲ ساعت بین دوزها فاصله بیفتد زیرا ممکن است تشنج شما بیشتر شود. در صورت بروز این مشکل، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف گاباپنتین ممکن است خواب‌آلودگی، سرگیجه، عدم تعادل، خستگی، تاری دید/دوبینی، حرکات غیرمعمول چشم یا لرزش (رعشه) رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی ناشایع اما جدی تورم دست‌ها/مچ‌پا/پا بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

 

تعداد کمی از افرادی که برای هر مشکلی (مانند تشنج، اختلال دوقطبی، درد) از ضد تشنج استفاده می‌کنند ممکن است افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روحی و روانی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده (مراقبت کننده از شما) متوجه تغییرات غیرمعمول/ناگهانی در روحیه، افکار یا رفتارهای خود از جمله علائم افسردگی، افکار/تلاش برای خودکشی، افکار مربوط به آسیب رساندن به خود شدید، فوراً به پزشک خود بگویید.

 

در صورت بروز عوارض بسیار جدی از جمله: تنفس آهسته/کم‌عمق، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد: ارلیستات.

 

در صورت مصرف این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا مشکلات تنفسی شوند، ممکن است خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آهسته/کم‌عمق، خواب‌آلودگی/سرگیجه) افزایش یابد. در صورت استفاده از محصولات دیگری مانند تسکین‌دهنده درد یا تسکین‌دهنده سرفه (مانند کدئین، هیدروکدون)، الکل، ماری‌جوانا (حشیش)، داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده عضلات (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی‌هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

برچسب‌های روی تمام داروهای خود (از جمله داروهای آلرژی یا محصولات سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. از داروسازتان نحوه استفاده مطمئن داروها را بپرسید.

 

این دارو را همراه با سایر داروهای حاوی گاباپنتین (از جمله گاباپنتین اناکاربیل) استفاده نکنید.

 

این دارو ممکن است با آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی (برای پروتئین ادرار) تداخل داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید