ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

تایسبری ناتالیزومب – Tysabri Natalizumab

نام برند:
تایسبری
نام شیمیایی: ناتالیزومب
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط دوم
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل: ناتالیزومب، ناتالیزوماب

 

تایسبری ناتالیزومب برای کنترل انواع خاصی از ام اس استفاده می‌شود. ناتالیزوماب درمان ام اس نیست، اما با جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب مغز و نخاع، شخص را از آسیب‌های جدید در امان نگاه می‌دارد. این امر از ایجاد ناتوانی‌های بیشتر جلوگیری کرده و یا آن را به تأخیر می‌اندازد.

 

ناتالیزوماب همچنین برای درمان یک بیماری روده به نام کرون (CD)، هنگامی که متوسط ​​تا شدید باشد و یا جالت بازگشتی داشته باشد، به کار می‌رود. این دارو درمانی برای CD نیست، اما تصور می‌شود که با جلوگیری از ایجاد التهاب/تورم در روده که توسط سیستم ایمنی ایجاد می‌شود، به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.

 

ناتالیزوماب پروتئینی به نام آنتی بادی مونوکلونال است.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

تایسبری ناتالیزومب - Tysabri Natalizumab

 

روش مصرف

ناتالیزومب همراه با یک راهنمای دارویی عرضه می‌شود. قبل از شروع استفاده از ناتالیزومب و هر بار که دوز مصرفی شما تغییر می‌کند، این دستورالعمل‌ها را با دقت مطالعه کنید. از پزشک، پرستار یا داروساز خود سؤالاتی که ممکن است در مورد این دارو داشته باشید را بپرسید.

 

این دارو توسط یک متخصص بهداشتی در یک مرکز تخصصی تزریقات (بیمارستان یا کلینیک)، طبق دستور پزشک معمولاً هر ۴ هفته تزریق می‌شود. این دارو در یک محلول مخلوط شده و به‌آرامی (معمولاً بیش از ۱ ساعت طول می‌کشد) به داخل رگ تزریق می‌شود. این دارو نباید سریع تزریق شود. بعد از اتمام درمان شما ۱ ساعت تحت نظر قرار می‌گیرید تا اطمینان حاصل شود که واکنشی جدی به این دارو نخواهید داشت.

 

برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن از مصرف ناتالیزومب به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید. بدون تأیید پزشک، هیچ دوز مصرفی را از دست ندهید.

 

در صورت بدتر شدن وضعیت با پزشک خود صحبت کنید. در هنگام استفاده از این دارو برای بیماری کرون، اگر وضعیت شما بعد از ۱۲ هفته درمان بهبود نیافت، پزشک شما برنامه درمانی را تغییر می‌دهد.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از ناتالیزومب، در صورت حساسیت به آن یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

اگر تا به حال وضعیت پزشکی یا بیماری خاصی داشته‌اید نباید از این دارو استفاده شود. قبل از استفاده از این دارو، در صورت وجود یک عفونت خاص (ویروس لکوانسفالوپاتی چندکانونی پیش‌رونده-PML) با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: سیستم ایمنی ضعیف شده (مانند لوسمی، لنفوم، عفونت HIV، پیوند عضو)، عفونت‌های فعلی، سابقه برخی از عفونت‌های ویروسی که دوباره بازمی‌گردند (مانند تبخال، زونا)، اختلالات روانی/خلقی (مانند افسردگی).

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. به دلیل خطر احتمالی برای شیرخوار، شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی ناتالیزومب را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل بیرون رفتن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (مانند MRI، عملکرد کبد، آزمایش آنتی بادی ضد JCV) ممکن است قبل از شروع درمان انجام شود و به صورت دوره ای تکرار شود تا پیشرفت شما تحت نظر قرار گیرد یا عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است به نفع شما باشد صحبت کنید. نمونه‌هایی از تغییرات سبک زندگی شامل برنامه‌های کاهش استرس و رعایت رژیم غذایی سالم است. یک برنامه ورزشی مورد تأیید پزشک نیز ممکن است به بیماران ام اس کمک کند تا قدرت، تعادل و کنترل عضلانی را بهبود بخشند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

دوزی از ناتالیزوماب را از دست ندهید. استفاده از این دارو مطابق دستورالعمل بسیار مهم است. اگر فراموش کردید دوزی را مصرف کنید، بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید تا یک برنامه جدید دوز تنظیم شود.


 

عوارض جانبی

با مصرف ناتالیزومب ممکن است سردرد، درد مفاصل، قرمزی/سوزش در محل تزریق، تورم دست/پا/مچ‌پا یا تغییر در چرخه قاعدگی رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

اگر عوارض جانبی در هنگام مصرف این دارو یا اندکی پس از اتمام درمان شما رخ داد، با پزشک خود صحبت کنید. نمونه‌هایی از این عوارض جانبی ممکن است شامل لرز، تب، گرگرفتگی، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و درد قفسه سینه باشد.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی، بلافاصله  با پزشک خود صحبت کنید، سردرد شدید/مداوم، سفت و دردناک شدن گردن، ضربان قلب تند/تپش، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم، مشکلات تنفسی، ترشحات غیرمعمول واژن، ادرار دردناک/مکرر)، تغییرات خلقی (مانند افسردگی، افکار خودکشی)، درد شدید معده/شکم.

 

ناتالیزومب خطر ابتلا به یک عفونت مغزی نادر را افزایش می‌دهد. این امر ممکن است در طول درمان یا در برخی موارد پس از متوقف شدن درمان رخ دهد. در بیماران ام اس، علائم PML ممکن است شبیه حمله‌های ام اس باشد. بنابراین اگر شما از این دارو استفاده می‌کنید یا در ۶ ماه گذشته مصرف آن را متوقف کرده‌اید و هرگونه علائم جدید یا تشدید علائمی که چندین روز به طول انجامیده را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. علائمی مانند: ناخوش بودن، تغییر ناگهانی در افکار (مانند سردرگمی، مشکل در تمرکز)، مشکل در حرکت عضلات، تشنج، مشکلات در گفتار، تغییر در بینایی.

 

این دارو به‌ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی کبدی شود. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی فوراً به پزشک خود بگویید حالت تهوع/استفراغ مداوم، ادرار تیره، زرد شدن چشم/پوست، احساس خستگی/ضعف.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با ناتالیزومب تداخل داشته باشند عبارتند از: استفاده قبلی و فعلی از داروهای دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد (مانند آزاتیوپرین، سیکلوسپورین، ۶-مرکاپتوپورین، متوترکسات، فینگولیمود، مسدودکننده‌های TNF مانند آدالیمومب، اتانرسپت، اینفلیکسیماب)، استفاده طولانی‌مدت از کورتیکواستروئیدها (مانند دگزامتازون، پردنیزولون).


 

شرایط نگهداری

تزریق ناتالیزوماب در بیمارستان یا کلینیک انجام شده و نگهداری خاگی ندارد.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید