ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

بوپروپیون – Bupropion

نام برند:
ولبوترین
نام شیمیایی: بوپروپیون
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان افسردگی و اضطراب
درمان اصلی: درمان افسردگی و اضظراب
داروهای معادل:

 

بوپروپیون برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند خلق و خو و احساس سلامتی شما را بهبود بخشد و با کمک به ترمیم تعادل برخی مواد شیمیایی طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز شما کار میکند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

بوپروپیون - Bupropion

 

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از بوپروپیون و هر بار تجویز دوباره‌ی آن، راهنمای دارویی و بروشور مربوط به بیمار که توسط داروساز تهیه شده است را بخوانید. در صورت بروز هرگونه سؤال با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

بوپروپیون از طریق دهان، با یا بدون غذا، معمولاً سه بار در روز مصرف می‌شود. اگر هنگام مصرف دچار ناراحتی معده شدید، می‌توانید این دارو را با غذا مصرف کنید. مهم است که دوزهای خود را حداقل با ۶ ساعت فاصله یا مطابق دستور پزشک مصرف کنید تا خطر بروز تشنج کاهش یابد.

 

بیشتر یا کمتر از حد تجویز شده این دارو را مصرف نکنید. مصرف بیش از مقدار توصیه‌شده بوپروپیون ممکن است خطر بروز تشنج را افزایش دهد. بیش از ۱۵۰ میلی‌گرم به عنوان یک دوز و بیش از ۴۵۰ میلی‌گرم در روز مصرف نکنید.

 

دوز مصرفی شما بر اساس شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان است. ممکن است دوز شما به آرامی افزایش یابد تا عوارض جانبی مانند بی‌خوابی را محدود کند و خطر بروز تشنج کاهش یابد. برای جلوگیری از مشکل خواب، این دارو را نزدیک به زمان خواب مصرف نکنید. به پزشک اطلاع دهید که آیا مشکل بی‌خوابی ایجاد شده است یا خیر.

 

برای تاثیر بیشتر و افزایش بازدهی بوپروپیون به طور مرتب از این دارو استفاده کنید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در زمانی معین مصرف کنید.

 

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی دارو ممکن است برخی شرایط بدتر شود. ممکن است برای قطع دارو دوز شما توسط پزشک به تدریج کاهش یابد.

 

ممکن است ۴ یا چند هفته طول بکشد تا متوجه فوایدو اثر کامل این دارو شوید. این دارو را طبق دستور پزشک، حتی پس از احساس بهتر شدن خود ادامه دهید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از بوپروپیون، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در مورد مواردی نظیر تشنج یا شرایطی که خطر بروز تشنج را افزایش می‌دهد (از جمله آسیب مغزی/سر، تومورهای مغزی، ناهنجاری شریانی، اختلالات خوردن از جمله پرخوری عصبی/بی‌اشتهایی عصبی)، وابستگی به الکل/مواد مخدر (از جمله بنزودیازپین‌ها، داروهای ضد درد مواد مخدر، کوکائین و مواد محرک)، دیابت، بیماری قلبی (به عنوان مثال نارسایی احتقانی قلب، فشارخون بالا، حمله قلبی اخیر)، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی (به عنوان مثال سیروز)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال روانپزشکی (به عنوان مثال اختلال دوقطبی/جنون-افسردگی)، سابقه شخصی یا خانوادگی افکار/تلاش‌هایی برای خودکشی و سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم-آب سیاه (از نوع زاویه بسته).

 

در صورت قطع ناگهانی استفاده از داروهای آرام‌بخش (از جمله بنزودیازپین‌ها مانند لورازپام)، داروهای مورد استفاده در درمان تشنج یا الکل نباید از بوپروپیون استفاده کرد. انجام این کار ممکن است خطر بروز تشنج را افزایش دهد.

 

اگرچه غیرمعمول است، اما افسردگی می‌تواند منجر به افکار یا اقدام به خودکشی شود. در صورت بروز افکار خودکشی، بدتر شدن افسردگی یا هرگونه تغییر روحی و روانی (از جمله اضطراب جدید یا بدتر شدن اضطراب‌های قبلی، اضطراب، حملات هراس، مشکل خواب، تحریک‌پذیری، احساسات خصمانه/عصبانی شدن، اقدامات تحریک‌آمیز، بی‌قراری شدید، گفتار سریع، تغییر رفتار غیرمعمول) سریعاً به پزشک خود بگویید. تمام ویزیت‌های پزشکی را رعایت کنید تا پزشک بتواند پیشرفت شما را از نزدیک کنترل کند و در صورت لزوم داروهای شما را تنظیم کند یا تغییر دهد.

 

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه کند یا بر هماهنگی شما تأثیر بگذارد. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه شما را بدتر کند یا بر هماهنگی شما تأثیر بگذارد. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. الکل همچنین می‌تواند خطر بروز تشنج را افزایش دهد. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو خصوصاً سرگیجه و از دست دادن حافظه حساس باشند. سرگیجه می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

 

در دوران بارداری، بوپروپیون فقط در مواردی که به وضوح موردنیاز باشد، باید استفاده شود. از آنجا که مشکلات روحی و روانی درمان نشده (مانند افسردگی، اختلال عاطفی فصلی، اختلال دوقطبی) می‌تواند یک وضعیت جدی باشد، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه توسط پزشک شما تجویز شود. اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، فوراً با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است اثرات نامطلوب بر روی شیرخوار داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی بوپروپیون را بیش‌ازحد تجویز شده  مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل تنفس داشت، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل: تشنج، توهم، ضربان قلب سریع یا کند، از دست دادن هوشیاری باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

معاینات روانپزشکی/پزشکی یا آزمایش‌هایی مانند نظارت بر فشارخون ممکن است به‌طور دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما بررسی شود یا عوارض جانبی تحت نظر قرار گیرد. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

دوزی را از دست ندهید. اگر دوزی فراموش کردید، دوز از دست رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در زمان عادی مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

ممکن است حالت تهوع، استفراغ، خشکی دهان، سردرد، یبوست، افزایش تعریق، درد مفاصل، گلودرد، تاری دید، طعم عجیب در دهان، اسهال یا سرگیجه ایجاد شود. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این تأثیرات، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

بوپروپیون ممکن است فشارخون شما را بالا ببرد. فشارخون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک خود بگویید.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض ناشایع اما جدی، فوراً با پزشک خود صحبت کنید: درد قفسه سینه، غش، ضربان قلب تند/تپش/نامنظم، مشکلات شنوایی، زنگ زدن در گوش، سردرد شدید، تغییرات روحی/خلقی (مثلاً اضطراب، سردرگمی، توهم، کاهش حافظه)، حرکات کنترل نشده (لرزش)، کاهش یا افزایش وزن غیرمعمول.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض ناشایع اما بسیار جدی پزشک خود را مطلع کنید: درد/حساسیت/ضعف عضلات.

 

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی درد/تورم/قرمزی چشم، گشادی مردمک و تغییر در بینایی (مانند دیدن رنگین‌کمان در اطراف چراغ‌ها در شب) فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

بوپروپیون به ندرت ممکن است باعث تشنج شود. در صورت بروز تشنج کمک پزشکی دریافت کنید. اگر هنگام مصرف بوپروپیون تشنج دارید، نباید این دارو را دوباره مصرف کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با بوپروپیون تداخل داشته باشند عبارتند از: کدئین، پیموزاید، تاموکسیفن.

 

مصرف مهارکننده‌های MAO با این دارو ممکن است باعث تداخل جدی با دارو (احتمالاً خطرناک) شود. در طول درمان با این دارو از مصرف داروهای مهارکننده MAO (ایزوکاربوکسازید، لاینزولید، متیلن‌ بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) خودداری کنید. بیشتر مهارکننده های MAO حتی نباید دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود بخواهید که چه زمانی این دارو را شروع یا متوقف کنید.

 

بوپروپیون ممکن است با آزمون‌های پزشکی/آزمایشگاهی خاصی (از جمله اسکن مغزی برای بیماری پارکینسون، غربالگری ادرار برای آمفتامین‌ها) تداخل داشته باشد، که احتمالاً منجر به نتایج نادرست می‌شود. به کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. قرص بوپروپیون ممکن است بوی عجیبی داشته باشد. این طبیعی است و داروها هنوز هم برای استفاده مناسب هستند. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراینباره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید