ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ورزش منظم به حفظ حجم بافت مغز در مبتلایان به ام اس کمک می‌کند

مطالعه‌ای جدید در زمینه فعالیت بدنی و ورزش نشان داد که ورزش منظم به حفظ حجم بافت مغز در مبتلایان به ام اس کمک می‌کند.

 

مطالعه جدید: ورزش منظم به حفظ حجم بافت مغز در مبتلایان به ام اس کمک می کند

 

در یک مطالعه روی ۱۵۳ نفر بیمار مبتلا به ام اس، مشخص شد افرادی که مرتباً فعالیت بدنی داشتند حجم بافت مغز را در ناحیه ای از مغز که مربوط به یادگیری و حافظه است حفظ کرده‌اند. در این مطالعه افرادی که ورزش و فعالیت بدنی مرت نداشتند هم بررسی شدند و در مقایسه با گروه اول حجم بافت مغز کمتری حفظ کردند. این مطالعه به شواهد در حال رشد این حقیقت که ورزش فواید زیادی برای افراد مبتلا به ام اس دارد می‌افزاید. فعالیت‌های بدنی و ورزش صرف نظر از سطح ناتوانی، گزینه‌هایی برای همه مبتلایان به ام اس است.

 

  • در این مطالعه، شرکت‌کنندگان اسکن MRI از مناطق مختلف مغز انجام دادند. آنها همچنین پرسشنامه‌هایی را برای ارزیابی مقدار ورزش شدید (مثلاً آهسته دویدن)، ورزش متوسط (مثلاً پیاده روی سریع) و ورزش خفیف (به عنوان مثال پیاده روی آسان) با مدت زمان بیش از ۱۵ دقیقه در هفته در طول زمان آزاد فرد، پر کردند.
  • افرادی که نمراتشان حاکی از فعالیت منظم آنها بود، حجم بافت در ناحیه‌ای از مغز به نام “هیپوکامپ” که با یادگیری و تحکیم خاطرات همراه است را حفظ کردند. افرادی که به طور منظم ورزش نکردند، حجم کمتری در هیپوکامپ داشتند.
  • انجمن ملی ام اس آمریکا اخیراً گروهی از متخصصان در زمینه‌های ام اس، ورزش، توانبخشی و فعالیت بدنی را برای بررسی مطالعات موجود و تدوین توصیه‌هایی برای ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی که می‌توانند به افراد مبتلا به ام اس در تمام سطوح ناتوانی مشاوره دهند را تشکیل داده است.
  • بیماری همه گیر COVID-19 تحقق برخی اهداف ورزشی را دشوار می‌کند. برنامه ریزی فعالیت ورزشی هفتگی در خانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نقش مهمی در سلامت جسمی و سلامت روانی ایجاد کند.

 

مقاله “اهمیت فعالیت بدنی برای حفظ حجم هیپوکامپ در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: یک مطالعه MRI ساختاری” نوشته دکتر آلون کالرون (از دانشگاه تلاویو، اسرائیل) و همکارانش در ۲۲ ژوئیه در ژورنال نورولوژی منتشر شد.

 

در این زمینه می‌توانید مطلب ورزش‌های مفید برای بیماران ام اس را مطالعه کنید، همچنین برای توانبخشی می‌توانید ورزش‌های تخصصی برای بازتوانی را مشاهده کنید.

 

درباره مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۹ جولای ۲۰۲۰

 

۶+

2 نظر برای “ورزش منظم به حفظ حجم بافت مغز در مبتلایان به ام اس کمک می‌کند”

  1. ناناز گفت:

    عالیه👌🏼👌🏼👌🏼
    ولی من نمیتونم انجام بدم و این حس برام خیلی کلافه کننده س
    یهو ضعف میکنم سرم گیج میره 😔

    ۰
  2. ام اس راهنما گفت:

    حتما نیاز نیست ورزش های سنگین انجام بدید، ورزش های سبک هم تاثیر زیادی دارند، توی مطلب ورزش های مفید برای ام اس میتونید انواع ورزش ها و نتایجش رو ببینید.
    https://msrahnama.ir/?p=741

    ۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید